바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Woman Psychology

Relationships of Mothers' versus Teachers' Autonomy Support with Student's Academic Achievement: Mediating Effects of Learning Motivation and Strategy

Abstract

The purpose of this study was to investigate structural relationships of perceived mothers' or teachers' autonomy support, learning motivation and learning strategy with academic achievement. Specifically, we examined the mediating effects of learning motivation and strategy between perceived mothers' or teachers' autonomy support and academic achievement. The subjects of the study were 398 female students(10th graders) sampled from one high school located in S city. By structural equation modeling, we compared three research models hypothesized based on previous studies and theories. The results showed that mothers' autonomy support had statistically significant effects on students' intrinsic or extrinsic motivation in either positive or negative ways, while teachers' autonomy support had statistically significant effects only on students' extrinsic motivation in addition to students' learning strategy. Second, students' learning motivation had significant effects on their learning strategy in that their intrinsic motivation had positive effects while their extrinsic motivation had negative effects. Third, mothers' autonomy support had significant indirect effects on students' academic achievement mediating by both learning motivation and learning strategy. On the other hand, teachers' autonomy support had significant indirect effects on students' academic achievement mediating by both extrinsic motivation and learning strategy or only by learning strategy. The size of indirect effects related to students' extrinsic motivation was relatively larger than that of their intrinsic motivation. Results suggest the importance of mothers’ and teachers' autonomy support, students's motivation and strategy in improving students' academic achievement. Finally, the necessity of developing a general achievement model including non-cognitive achievement in addition to cognitive achievement was discussed.

keywords
어머니의 자율성 지지, 교사의 자율성 지지, 학습동기, 학습전략, 학업성취도, mothers' autonomy support, teachers' autonomy support, learning motivation, learning strategy, achievement

Reference

1.

김동일, 김명찬, 남지은, 강은비, 오지원, 장정현 (2013). 부모양육태도와 고등학생의 학업미루기의 관계에서 자기조절학습 전략의 매개효과 모형. 아시아교육연구, 14(2), 29-50.

2.

김명희, 하정희, 차경희 (2006). 중학생들의 학습동기, 다중지능, 학습양식과 학업성취 및 학교적응과의 관계. 열린교육연구, 14, 57-79.

3.

김성숙, 송미영, 최인봉, 김희경, 김준엽, 이현숙, 박서홍, 김진화 (2010). 우리나라 초중고 학생의 학업성취 특성 분석: 2009년 국가수준 학업성취도 평가 전수 결과 중심. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2010-7-1.

4.

김소현, 김아영 (2012). 아동이 지각한 어머니의 양육행동 척도 개발 및 타당화: 자기결정성 이론을 중심으로. 교육심리연구, 26(3), 717-738.

5.

김아영 (2008). 한국사회와 교육적 성취: 한국 청소년의 학업성취: 한국 청소년의 학업동기 발달. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 111-134.

6.

김아영, 주지은, 정소영 (2005). 수학성취 수준별 집단의 성취도와 학습전략 사용 및 변화에 대한 자기조절학습 훈련 프로그램의 효과. 교육심리연구, 19(3), 677-698.

7.

김아영, 차정은 (2010). 모의 양육행동이 아동의 양육행동 지각, 학업적 자기효능감 및 학업성취도에 미치는 효과 분석: 자기조절동기의 매개효과를 중심으로. 교육심리연구, 24(3), 563-582.

8.

김아영, 차정은, 이다솜, 이수현, 임인혜, 탁하얀, 송윤아 (2008a). 초등학생용 학업 동기 및 공부전략검사 개발 연구. 서울: 한솔교육.

9.

김아영, 차정은, 이다솜, 이수현, 임인혜, 탁하얀, 송윤아 (2008b). 부모의 자율성 지지가 초등학생의 자기조절학습효능감에 미치는 영향: 자기결정 동기의 매개효과. 한국교육, 35(4), 3-24.

10.

김영진 (2010). 부모의 태도가 아동의 학습동기 및 학습자아개념에 미치는 영향. 초등교육학연구, 17(2), 39-42.

11.

김은영 (2007). 초, 중, 고등학생의 자기결정성동기와 자기조절학습간의 관계 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

12.

김주환, 김은주, 홍세희 (2006). 한국 남녀 중학생 집단에서 자기결정성이 학업성취도에 주는 영향. 교육심리연구, 20(1), 243- 264.

13.

김혜영 (2004). 학생이 지각한 교사의 태도와 자기조절학습 및 학업성취와의 관계. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.

14.

류지헌, 임지현 (2008). 초등학생의 자기결정성 동기요인이 인지전략과 학업성취에 미치는 인과관계 검증. 교과교육학연구, 12(1), 219-238.

15.

박병훈 (2013). 체육교육에서 자율성지지, 심리적 욕구, 자기조절 동기 및 결과변인간의 관계 모형 검증. 한국체육교육학회지, 17(4), 127-149.

16.

손원숙, 김경희 (2011). 학교 향상도에 근거한 학교유형 분류 및 특성 탐색: 잠재 프로파일 분석의 적용. 교육평가연구, 24(4), 943-962.

17.

안도희, 박귀화, 정재우 (2008). 자율성지지, 기본적 욕구 및 심리적 안녕감의 관계. 청소년학연구, 15(5), 315-338.

18.

유은희, 임미옥 (2006). 부모의 정서표현성과 아동의 자기조절 능력과의 관계. 아동학회지, 27(6), 97-106.

19.

윤미선, 김성일 (2004). 학업성취 및 성취동기 예측변인으로서의 사고양식 프로파일. 교육심리연구, 18(1), 351-366.

20.

이민희, 정태연 (2007). 청소년용 학습동기척도의 개발 및 타당화. 한국청소년연구, 18(3), 295-321.

21.

이상우 (2010). 부모와 교사의 자율성지지, 성취목표지향성, 기본심리욕구, 학업성취도간의 구조적 관계 분석. 교육학논총, 31(1), 45-68.

22.

이숙정 (2006). 중․고생의 교사신뢰와 자아존중감, 학습동기, 학업성취 및 학급풍토간의 관계모형 검증. 교육심리연구, 20(1), 197-218.

23.

이은주 (2001). 몰입에 대한 학습동기와 인지전략의 관계. 교육심리연구, 15(3), 199-216.

24.

이지연, 하정희, 전수현 (2006). 성취상황에서 부모태도가 청소년의 미래성공기대와 학업성취도에 미치는 영향. 한국심리학회지, 20(4), 873-890.

25.

이지혜 (2010). 자기결정성 학습동기, 메타인지, 자기주도적 학습능력 및 학습몰입과 학업성취 간의 구조적 관계. 교육학연구, 48, 67-92.

26.

임선아 (2013). 민주적 부모양육태도가 아동의 자기조절학습능력, 자존감, 학교적응에 미치는 구조모형 비교: 저소득층 아동과 비저소득층 아동. 교육심리연구, 27(1), 125- 142.

27.

임은미 (1998). 부모의 자율성증진행동과 청소년자녀의 학업성취도의 관계. 청소년상담연구, 6, 133-150.

28.

임지현, 류지헌 (2007). 초등학생의 학년과 성별에 따른 자기결정성 수준이 학업성취도에 미치는 효과. 교육방법연구, 19(2), 163- 181.

29.

정정애 (2010). 부모양육태도, 학업적 자기효능감, 성취목표지향성이 자기조절학습에 미치는 영향. 상담학연구, 18(9), 1-18.

30.

조한익, 권혜연 (2010). 청소년의 자기결정성 학습동기와 학업성취의 관계. 청소년학연구, 17, 47-68.

31.

조현철 (2003). 자율적 학업동기, 학습전략 및 학업성취간 관계의 구조방정식 모형 분석. 교육학연구, 41(2), 225-251.

32.

최병연 (2009). 초등영재와 일반아동의 자기결정성동기와 자기조절학습간의 관계 분석. 영재와 영재교육, 8(2), 85-104.

33.

최병연, 유경훈 (2010). 초등학생의 자기결정성동기, 자기조절학습, 학업성취 간의 구조분석. 교육문화연구, 16(3). 183-203.

34.

한순미 (2004). 학습동기 변수들과 인지전략 및 학업성취 간의 관계. 교육심리연구, 18(1), 329-350.

35.

허예빈, 김아영 (2012). 학생이 지각한 교사의 자율성 지지와 자기주도 학습능력 간의 관계에서 기본심리욕구의 매개효과. 교육심리연구, 26(4), 1075-1096.

36.

Alexander, P. A., Murphy, P. K., Woods, B. S., Duhon, K. E., & Parker, D. (1997). College instruction and concomitant changes in students’ knowledge, interest, and strategy use: A study of domain learning. Contemporary Educational Psychology, 22(2), 125-146.

37.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychol Bull, 103(3), 411-423.

38.

Black, A. E., & Deci, E. L. (2000). The effects of instructors' autonomy support and students' autonomous motivation on learning organic chemistry: A self-determination theory. Science Education, 84, 740-756.

39.

Coleman, J. S. (1966). Equality of educational opportunity: United States Office of Education. Washington D. C.: U. S. Government Printing Office.

40.

Deci, E. L. (1972). Intrinsic motivation, extrinsic reinforcement, and inequity. Journal of Personality and Social Psychology, 22, 113-120.

41.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and the “Why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

42.

Deci, E., Schwartz, A. J., Sheinman, L., & Ryan, R. M. (1981). An instrument to assess adults' orientations toward control versus autonomy with children: Reflections on intrinsic motivation and perceived competence. Journal of Educational Psychology, 73(5), 642-650.

43.

Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95(1), 148-162.

44.

Greene, B. A., & Miller, R. B. (1996). Influences on achievement: goals, perceived ability, and cognitive engagement. Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192.

45.

Gottfried, A. E. (1990). Academic intrinsic motivation in young elementary school children. Journal of Educational Psychology, 82, 525-538.

46.

Grolnick, W. S., Gurland, S. T., DeCourcey, W, Jacob, K. (2002). Antecedents and consequences of mothers' autonomy support: An experimental investigation. Development Psychology, 38(1), 143-155.

47.

Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1989). Parent styles associated with children's self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81, 143-154.

48.

Grolnick, W. S., & Slowiaczek, M. L. (1994). Parents’ involvement in children’s schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child Development, 65, 237-252.

49.

Hoy, W. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76-97.

50.

Jang, H., Reeve, J., Ryan, R. M., & Kim, A. (2009). Can self-determination theory explain what underlies the productive, satisfying learning experiences of collectivistically oriented korean students? Journal of Educational Psychology, 101, 644-661.

51.

Kaplan, A., Lichtinger, E., & Gorodetsky, M. (2009). Achievement goal orientations and self-regulation in writing: An integrative perspective. Journal of Educational Psychology, 101(1), 51-69.

52.

Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling(2nd ed). New York: The Guilford Press.

53.

Kuhl, J. (1987). Action control: The maintenance of motivational states. In F. Halisch, & J. Kuhl (Eds.), Motivation, intention, and volition (pp. 279-307). Berlin: Springer-Verlag.

54.

Lepper, M. R., & Greene, D. (1975). Turning play into work: Effects of adult surveillance and extrinsic rewards on children's intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 31, 479-486.

55.

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.

56.

Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of casuality and internalization: examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761.

57.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

58.

Smollar, J., & Youniss, J. (1989). Transformations in adolescents' perceptions of parents. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 71-84.

59.

Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1161-1176.

60.

Vallerand, R. J., Pelletier, L. Gl., Blais, M. R., Briere, N. M., Semecal, C., & Vallieres, E. F. (1992). The academic motivational scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.

61.

Williams. G. C., Grow, V. M., Freedman, Z. R., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1996). Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 115-126.

62.

Zimmerman, B. J. (1983). Social learning theory: A contextualist account of cognitive functioning. In C. J. Brainerd (Ed.). Recent advances in cognitive developmental theory. New York: Springer.

63.

Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339.

64.

Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: on overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17.

The Korean Journal of Woman Psychology