바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

여대생의 자기성찰에서 드러난 ‘여성으로서 일'의 의미 탐색에 관한 질적 연구

A Qualitative Study on How Female University Student Explores the Meaning of 'Work as a Woman'

초록

본 연구는 ‘여성으로서 자신에게 일의 의미’를 탐색하기 위하여 서울의 남녀공학과 여대 여학생 총 238명을 대상으로 관련 성찰보고서를 토대로 CQR-M을 활용하여 분석하였다. 여성으로서의 일의 의미를 분석한 결과 4개 영역, 10개 범주, 31개 하위범주로 나타났다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 여대생이 인식하는 진로장벽 중에 내적장벽은 ‘여성성에 대한 부정’, ‘비전통적 진로선택의 어려움’, ‘다중역할의 부담’, ‘낮은 자기효능감’ 등 4개 하위범주로 나타났다. 진로장벽 영역 중 외적장벽은 ‘여전히 존재하는 아들선호’, ‘남녀공학 대학에서 관습화된 성차별 문화’, ‘학교 밖의 일상화된 성차별’, ‘안정성 신화에 가려진 성별화된 직종’ 등 4개 하위범주로 드러났다. 둘째, 의미있는 타인의 영역은 ‘당당하지만 여유없는 직장인 어머니’, ‘헌신적이지만 상실감을 느끼는 전업주부 어머니’, ‘진로단절 극복 후 생기를 얻은 어머니’ 등 3개의 하위범주로, ‘긍정과 지지의 아버지’, ‘부정과 강요의 아버지’ 등의 2개 하위범주로 나누었다. 부모 외 직업가계도는 ‘특정 직업군의 영향’, ‘여성 가족구성원의 경험’ 등의 2개 하위범주로, 사회적 관계는 ‘남자친구와의 관계’, ‘선배 또는 친구의 일상적 영향’, ‘롤 모델의 상징적 영향’ 등 3개의 하위범주로 나타났다. 셋째, 여대생의 참여활동경험 영역 중에 일경험은 ‘조직문화 위계와 규율인식’, ‘다양한 인간관계속 갈등과 대처’, ‘직무에 대한 적성과 흥미의 고려’, ‘고된 노동을 통한 현실인식’ 등 4개의 하위범주로 드러났다. 일경험과 일 이외에 다양한 경험은 ‘다른 세계로의 호기심과 인식확장’, ‘새로운 잠재력 발견’, ‘결핍을 통한 방황과 성장’ 등 3개의 하위범주로 나누었다. 넷째, 성찰이후의 계획 영역의 지향하는 성역할 결정은 ‘육아에 집중하는 가정지향’, ‘독신을 고려하는 일지향’, ‘힘들지만 포기할 수 없는 일·가정 양립’ 등 3개의 하위범주로, 진로선택을 위한 활동은 ‘개별화된 자기계발의 노력’, ‘구체적 직종탐색’, ‘전공을 벗어난 열린 진로모색’ 등 3개의 하위범주로 드러났다. 여대생들이 ‘여성으로서의 일’의 의미는 남학생과 다르며, 어떻게 왜 다르게 구성하는지 우리사회의 성차별적 맥락과 현실적인 분석을 통해 여대생의 진로상담에 활용할 수 있는 다양한 논점을 제안하였다.

keywords
여대생, 일의 의미, 진로장벽, 의미있는 타인, 참여활동경험, CQR-M, female university students, the meaning of work, career barriers, significant others, participation experiences, CQR-M

Abstract

In order to explore the ‘meaning of work as a woman’, this study has analyzed 238 women’s self-examining report from Seoul’s both co-ed and women's university by using CQR-M. As a FUS(female university student) analyzing the meaning of oneself as a woman, I have broken down the results into 4 areas. First area indicates the barriers that career-pursuing FUSs face. The internal barriers related to their career as a woman is recognized as four sub-categories; general denial of femininity, the difficulty of non-traditional career choices, the burden of multiple roles and low self-efficacy for oneself. The external barriers are also recognized into several. Such as, still-existing son preferences, generalized gender inequality in co-ed university, institutionalized gender inequality outside of school, gender specified jobs with veiled stability, etc. Second area is significant others the FUSs are shown as father, mother, and others. Under the category of father, it is divided into supportive and optimistic father or pessimistic and forcing father. Under the category of mother, it is divided into three; out-going yet busy working mothers, devoted yet depressed mothers, and the mothers with overcoming career discontinuity. The others that give influence includes certain employees, and female family members other than mother, relationships with partners, friends, and role models. Third area is the experience of FUSs, which falls into two sub-categories: work-related, and non-work related. The work related experiences is again subdivided into the following situations, situations that required to follow the organizational structure and its rules, handling complex relationships, taking under consideration of one self’s interest, and realization of the reality after hard labor. Non-work related experiences FUSs have had are subdivided into three, which are as follows. Interest and curiosity to different worlds and expansion of perception, discoveries of hidden talents, overcoming personal crisis and following maturity after the crisis. Last area is the desiring female’s role in the future has divided into three, which are family-oriented motherly female, work-oriented independent female, and female who seeks the combination of both work and family despite the difficulties. The choices that one would make for better building of one self’s career included differentiated effort for self-development, specific research on desiring jobs, job opportunities that are not related to the current major. This analysis suggests diverse career issues concerning FUSs can be utilized for their career counseling.

keywords
여대생, 일의 의미, 진로장벽, 의미있는 타인, 참여활동경험, CQR-M, female university students, the meaning of work, career barriers, significant others, participation experiences, CQR-M

참고문헌

1.

강영매 (2006). 일본 여대생, 그들에게 직업이란 무엇인가. 청소년문화포럼, 14, 46-75.

2.

강은주, 한주희(2009). 일-가족 갈등의 선행변수로서 개인적 특성. 대한경영학회지, 22(4), 1937-1960.

3.

강이수, 신경아 (2001). 여성과 일. 서울: 동녘.

4.

김병숙 (2007). 직업심리학. 서울: 시그마프레스.

5.

김양희, 유성경, 임지숙 (2011). 한국 여대생의 진로지향성과 삶의 만족도의 관계에서 다중역할태도 및 진로결정 자기효능감의 매개효과 검증. 한국청소년연구, 22(4), 161- 185.

6.

김은희, 김봉환 (2010). 여대생의 성역할 정체감 유형에 따른 진로탐색 효능감 및 진로준비행동의 차이 연구. 직업교육연구, 29 (4), 165-183.

7.

김종운, 박성실(2010). 진로장벽탐색 집단상담이 여대생의 진로장벽 인식과 진로준비행동에 미치는 효과. 직업교육연구, 29(3), 209-230.

8.

김진숙 (2004). 대학생들의 일의 개념. 상담학연구, 5(4), 973-991.

9.

김현미 (2001). 연세 여학생 지도력 개발을 위한 교육모형개발. 연세여성연구, 7, 140- 171.

10.

김현미, 나윤경, 김현경, 이정주 (2001). 연세 여학생지도력 개발을 위한 교육 프로그램, 연세대학교 여학생처.

11.

노동부 (2003). 여대생의 직업의식 실태와 정책과제. 노동부.

12.

나윤경 (2005). 여학생들의 ‘목소리’를 통해 드러난 남녀공학대학교의 남성중심성: 여자대학교와 남녀공학대학교를 경험한 여학생들의 사례를 중심으로. 한국여성학, 21 (2), 181-222.

13.

도승이 (2009). 여성공학도의 역할모델과 성역할기대, 학업동기, 진로동기 간의 구조적 관계. 교육심리연구, 23(4), 769-785.

14.

민무숙, 허현란, 김형만 (2002). 여대생의 직업세계로의 이행을 위한 대학의 지원현황과 정책과제, 한국여성개발원.

15.

박미경, 김영숙, 이현림 (2008). 여대생의 사회적지지, 진로장벽, 자아정체감, 진로결정 수준의 구조적 분석. 직업교육연구, 27(2), 1-26.

16.

박은주, 전형미 (2011). 여대생의 직업의식이 결혼 및 출산에 대한 인식에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 16(2), 87-105.

17.

신선미 (2003). 성별에 따른 청년층의 진로선택과 취업준비의 차이: 여성 청년층을 위한 진로정책 검토. 산업/직업별 고용구조조사 및 청년패널 심포지엄 자료집. 한국산업인력공단.

18.

신선미, 정경아, 구정화 (2008). 여대생의 직업세계 인식 실태조사. 한국여성정책연구원.

19.

손은령 (2002). 여자대학생이 지각한 진로장벽과 개인·심리적 변인의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(2), 415-427.

20.

송보라, 황정은, 이기학 (2008). 여대생의 지각된 진로장벽, 자존감, 사회적 지지간의 관계. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 664-665.

21.

유홍준 (2000). 직업사회학. 서울: 경문사.

22.

이성식, 정철영 (2007). 여대생이 인식한 진로장벽과 진로결정자기효능감 및 진로결정수준의 인과모형. 직업교육과 인적자원개발, 39(4), 83-109.

23.

이주희, 전병유, Jane Lee (2004). 유리천장 깨뜨리기: 관리직 여성의 일과 삶. 서울: 한울아카데미.

24.

장서영, 심우정, 이보라 (2006). 재학 중 인턴십 경험이 여대생의 진로준비에 미치는 영향. Andragogy Today, 9(1), 1-32.

25.

정고미라 (2000). 노동 개념 새로 보기: 감정 노동의 이해를 위한 시론. 노동과 페미니즘, 서울: 이화여자대학교 출판부.

26.

조정아 (2000). 대졸 여성의 노동 경험과 직업의식 신화. 노동과 페미니즘, 서울: 이화여자대학교 출판부.

27.

지승희, 주영아, 김영혜 (2014). 수퍼비전 경험과 되고 싶은 수퍼바이저 상에 관한 탐색적 연구. 상담학연구, 15(5), 1671-1693.

28.

진미석, 윤형한 (2003). 미래의 직업세계 2003: 대학 재학생 희망직업조사. 한국직업능력개발원.

29.

최수욱 (2003). 여대생의 진로포부에 미치는 요인탐색. 이화여대 대학원. 석사학위논문.

30.

최윤진, 임현정 (2010). ‘알파걸’의 실재 및 진로발달 특성에 대한 탐색적 분석. 한국청소년연구, 21(2), 203-230.

31.

한지현, 장재윤 (2005). 남성 또는 여성중심적 직업을 희망하는 여대생들의 개인특성 및 구직행태에서의 차이. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 18(3), 585-609.

32.

홍정순 (2015). 진정성 구성 개념 탐색에 관한 질적 연구. 인간연구, 30, 가을호, 109- 139.

33.

황매향, 조효진, 조윤진, 방지원 (2013). 대학생의 일의 의미와 진로 결정과정에서의 경험에 대한 질적연구. 한국심리학회지: 일반, 32(3), 675-699.

34.

Astin, H. S. (1984). The meaning of work in women's lives: A sociopsychological model of career choice and work behavior. The Counseling Psycologist, 12(4). 117-126.

35.

Betz, N. (2012). Basic issues and concepts in the career development and counseling of women. In W. Bruce Walsh & Mary J. Heppner(Eds.), Handbook of career counseling for women(pp. 45-74). New York & London: Routledge.

36.

Brooks, L., Cornelius, A., Greenfield, E., & Joseph, R. (1995). The relation of career-related work or internship experiences to the career development of college seniors. Journal of Vocational Behavior, 46(3), 332-349.

37.

Cook, S. J., Parker, S., & Pettijohn, C. E. (2004). The perceptions of interns: A longitudinal case study. Journal of Education for Business, January/February, 179-185.

38.

Eisenhart, M., & Holland, D. (1992). Gender constructs and career commitment: The influence of peer culture on women's commitments in college. In T. Whitehead and B. Reid(Eds.), Gender constructs and social issues(pp.142-180). Champaign, IL: University of Illinois Press. Reprinted in Wyer, et al.(Eds.) Women, science, and technology. NY: Routledge, 2000.

39.

Farmer, H. S. (1976). What inhibits achievement and career motivation in women?. The Counseling Psychologist, 6(2), 12-14.

40.

Farmer, H. S. (1997). Diversity and women's career development. Thousand Oaks, CA: Sage.

41.

Farssinger, R. E. (2002). Hitting the ceiling: Gendered barriers to occupational entry, advancement, and achievement. In L. Diamant & J. Lee(Eds.), The psychology of sex, gender, and jobs(pp. 21-46). Westport, CT: Praeger.

42.

Farssinger, R. E., & Asay, P. A. (2012). Counseling for women in science, technology, engineering, and mathematics(STEM) fields. In W. Bruce Walsh & Mary J. Heppner(Eds.), Handbook of career counseling for women(pp. 427-452). New York & London: Routledge.

43.

Fitzgerald, L. F., & Fassinger, R. E., & Betz, N. (1995). Theoretical advances in the study of women's career development. In W. B. Walsh & S. H. Osipow(Eds.), Handbook of vocational psychology(2nd ed., pp. 67-110). Hilsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

44.

Freud, S. (1961). Civilization and its discontents(J. Strachey, Ed., & trans.). New York: W. W. Norton & Company Ltd.

45.

Gerson, K. (1986). Hard choices: how women decide about work, career, and motherhood. Berkely: University of California Press.

46.

Gilbert, L. A., & Kearney, L. K. (2012). Sex, Gender, and Dual-Earner Families: Implications for career counseling for women. In W. Bruce Walsh & Mary J. Heppner(Eds.), Handbook of career counseling for women(pp. 193-217). New York & London: Routledge.

47.

Gottfredson, L. S. (1981). Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspiration. Journal of Counseling Psychology Monograph, 28(6), 545-579.

48.

Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18(3), 326-339.

49.

Hackett, G., Esposito, D., & O'Halloran, M. S. (1989). The relationship of role model influences to the career salience and educational and career plans of college women. Journal of Vocational Behavior, 35(2), 47-56.

50.

Hanson, S. L. (1994). Lost talent: unrealized educational aspiration and expectations among U. S. youths. Sociology of Education, 67(3), 159-183.

51.

Hill, C. E. (2016). 합의적 질적 연구 - 사회과학 현상탐구의 실질적 접근 - [Consensual Qualitative Research: A practical Resource for Investigating Social Science Phenomena]. (주은선 역). 서울: 학지사(원전은 2012에 출판).

52.

Hoelter, J. W. (1984). Relative Effects of Significant Others on Self-Evaluation. Social Psychology Quarterly, 47(3), 255-262.

53.

O'Brien, K. M., & Fassinger, R. E. (1993). A causal model of the career orientation and career choice of adolescent women. Journal of Counseling Psychology, 40(4), 456-469.

54.

O'Brien, K. M., Friedman, S. M., Tipton, L. C., & Linn, S. G. (2000). Attachment, separation, and women's vocational development: A longitudinal analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(3), 316-329.

55.

Peake, A., & Harris, K. L. (2002). Young Adults' Attitudes towards Multiple Role Planning: The Influence of Gender, Career Traditionality, and Marriage Plans. Journal of Vocational Behavior, 60(3), 405-421.

56.

Selkow, P. (1984). Effects of maternal employment on kindergarten and first-grade children's vocational aspirations. Sex Roles, 11(7), 677-690.

57.

Steele, J., & Barling, J. (1996). Influence of maternal gender role beliefs and role satisfaction on daughters' vocational interests. Sex Roles, 34(9), 637-648.

58.

Weishaar, M. E., & Green, G. J., & Craighead, L. W. (1981). Primary influences of initial vocational choices for college women. Journal of Vocational Behavior, 18(1), 67-78.

59.

Wonnell, T., & Hill, C. E. (2000). The effects of including the action stage in dream interpretation. Journal of Counseling Psychology, 47(3), 372-379.

60.

Zuckerman, D. M. (1981). Family background, sex-role attitudes, and the goals of technical college and university students. Sex Roles, 7(11), 1109-1126.

logo