바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

여대생의 자기성찰에서 드러난 '여성으로서 일'의 의미 탐색에 관한 질적 연구

A Qualitative Study on How Female University Student Explores the Meaning of 'Work as a Woman'

초록

본 연구는 '여성으로서 자신에게 일의 의미'를 탐색하기 위하여 서울의 남녀공학과 여대 여학생 총 238명을 대상으로 관련 성찰보고서를 토대로 CQR-M을 활용하여 분석하였다. 여성으로서의 일의 의미를 분석한 결과 4개 영역, 10개 범주, 31개 하위범주로 나타났다. 구체적인 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 여대생이 인식하는 진로장벽 중에 내적장벽은 '여성성에 대한 부정', '비전통적 진로선택의 어려움', '다중역할의 부담', '낮은 자기효능감' 등 4개 하위범주로 나타났다. 진로장벽 영역 중 외적장벽은 '여전히 존재하는 아들선호', '남녀공학 대학에서 관습화된 성차별 문화', '학교 밖의 일상화된 성차별', '안정성 신화에 가려진 성별화된 직종' 등 4개 하위범주로 드러났다. 둘째, 의미있는 타인의 영역은 '당당하지만 여유없는 직장인 어머니', '헌신적이지만 상실감을 느끼는 전업주부 어머니', '진로단절 극복 후 생기를 얻은 어머니' 등 3개의 하위범주로, '긍정과 지지의 아버지', '부정과 강요의 아버지' 등의 2개 하위범주로 나누었다. 부모 외 직업가계도는 '특정 직업군의 영향', '여성 가족구성원의 경험' 등의 2개 하위범주로, 사회적 관계는 '남자친구와의 관계', '선배 또는 친구의 일상적 영향', '롤 모델의 상징적 영향' 등 3개의 하위범주로 나타났다. 셋째, 여대생의 참여활동경험 영역 중에 일경험은 '조직문화 위계와 규율인식', '다양한 인간관계속 갈등과 대처', '직무에 대한 적성과 흥미의 고려', '고된 노동을 통한 현실인식' 등 4개의 하위범주로 드러났다. 일경험과 일 이외에 다양한 경험은 '다른 세계로의 호기심과 인식확장', '새로운 잠재력 발견', '결핍을 통한 방황과 성장' 등 3개의 하위범주로 나누었다. 넷째, 성찰이후의 계획 영역의 지향하는 성역할 결정은 '육아에 집중하는 가정지향', '독신을 고려하는 일지향', '힘들지만 포기할 수 없는 일·가정 양립' 등 3개의 하위범주로, 진로선택을 위한 활동은 '개별화된 자기계발의 노력', '구체적 직종탐색', '전공을 벗어난 열린 진로모색' 등 3개의 하위범주로 드러났다. 여대생들이 '여성으로서의 일'의 의미는 남학생과 다르며, 어떻게 왜 다르게 구성하는지 우리사회의 성차별적 맥락과 현실적인 분석을 통해 여대생의 진로상담에 활용할 수 있는 다양한 논점을 제안하였다.

keywords
여대생, 일의 의미, 진로장벽, 의미있는 타인, 참여활동경험

Abstract

In order to explore the 'meaning of work as a woman', this study has analyzed 238 women's self-examining report from Seoul's both co-ed and women's university by using CQR-M. As a FUS(female university student) analyzing the meaning of oneself as a woman, I have broken down the results into 4 areas. First area indicates the barriers that career-pursuing FUSs face. The internal barriers related to their career as a woman is recognized as four sub-categories; general denial of femininity, the difficulty of non-traditional career choices, the burden of multiple roles and low self-efficacy for oneself. The external barriers are also recognized into several. Such as, still-existing son preferences, generalized gender inequality in co-ed university, institutionalized gender inequality outside of school, gender specified jobs with veiled stability, etc. Second area is significant others the FUSs are shown as father, mother, and others. Under the category of father, it is divided into supportive and optimistic father or pessimistic and forcing father. Under the category of mother, it is divided into three; out-going yet busy working mothers, devoted yet depressed mothers, and the mothers with overcoming career discontinuity. The others that give influence includes certain employees, and female family members other than mother, relationships with partners, friends, and role models. Third area is the experience of FUSs, which falls into two sub-categories: work-related, and non-work related. The work related experiences is again subdivided into the following situations, situations that required to follow the organizational structure and its rules, handling complex relationships, taking under consideration of one self's interest, and realization of the reality after hard labor. Non-work related experiences FUSs have had are subdivided into three, which are as follows. Interest and curiosity to different worlds and expansion of perception, discoveries of hidden talents, overcoming personal crisis and following maturity after the crisis. Last area is the desiring female's role in the future has divided into three, which are family-oriented motherly female, work-oriented independent female, and female who seeks the combination of both work and family despite the difficulties. The choices that one would make for better building of one self's career included differentiated effort for self-development, specific research on desiring jobs, job opportunities that are not related to the current major. This analysis suggests diverse career issues concerning FUSs can be utilized for their career counseling.

keywords
female university students, the meaning of work, career barriers, significant others, participation experiences, CQR-M
투고일Submission Date
2016-06-17
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date

logo