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논문 상세

영화산업에 종사하는 40대 여성 창업가의 진로 전환 경험에 관한 질적 사례연구

A Qualitative Case Study on the Career Transition Experience of Female Entrepreneurs in Their 40s in the Film Industry

초록

고용의 불안정성과 평균수명의 연장으로 진로 전환은 상시화되었고 개인의 적극적인 진로 태도가 강조되었다. M자 곡선, 유리천장, 경력단절, 일-가정 양립의 어려움이라는 특징을 가지는 여성 진로에서도 자아를 실현하고 의미를 찾는 과정으로서의 진로 전환에 대한 연구가 필요하다. 창업은 진로 전환의 가정 적극적 태도 중의 하나로 여성 창업을 통해 남성과 다른 젠더전략과 여성기업가정신을 탐색할 수 있다. 이 연구는 영화산업에 종사하는 40대 여성 창업가 3명에 대한 질적 사례연구로, 전환 과정에서의 경험과 적응 노력을 살펴보았다. 영화산업에서 여성 창업가들의 창업은 직업 정체성의 형성의 바탕 위에 직업에 대한 의미 추구의 연장이라는 공통점이 있었다. 여성 창업가들은 진로 전환 과정에서 창업가로서의 책임을 넓혀나가며 남성중심문화와 선을 그으면서 타협하는 적응 전략을 발달시키면서 어려움을 극복하는 경험을 하였다. 여성 창업가들은 창업을 통해 '일'을 수행하는 것 이상의 비전을 가지면서 '여성기업가'라는 정체성을 만들어나가고 있었다. 연구의 결과를 바탕으로 질적 연구 결과에 대한 종단적 연구의 필요성, 남성창업가의 비교 연구, 여성주의와 진로구성주의를 결합한 상담 프로그램의 개발을 제언으로 언급하였다.

keywords
창업, 진로전환, 여성 창업가, 영화산업, 젠더전략, 질적 사례연구

Abstract

Due to employment instability and extended life expectancy, career transition became permanent, and an individual's active career attitude was emphasized. Female career paths are characterized by M-curve, glass ceilings, career breaks, and difficulties in work-family balance. Research on career transition as a process of realizing the self and finding meaning is needed. Entrepreneurship is one of the positive attitudes toward career transition. Gender strategies and entrepreneurship different from men’s can be explored in female entrepreneurship. This study is a qualitative case study of three female entrepreneurs in their 40s working in the film industry, examining their experiences and adaptation efforts in the transition process. In the film industry, the entrepreneurship of female entrepreneurs had in common that they extended their pursuit of meaning to their profession on the basis of the formation of their occupational identity. Female entrepreneurs overcame difficulties by expanding their responsibilities as entrepreneurs in the process of career transition and developed adaptation strategies that compromise while drawing lines with male-centered culture. Female entrepreneurs were creating their identity as 'female entrepreneurs' by having a vision beyond doing 'work' through entrepreneurship. Based on the results of the study, the necessity of longitudinal research on qualitative research results, a comparative study of male entrepreneurs, and development of a counseling program that combines feminism and career constructivism were mentioned as suggestions.

keywords
entrepreneurship, career transition, female entrepreneur, film industry, gender strategy, qualitative case study

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