바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The effects of Marital Conflict and Mother’s Parent-satisfaction and Parenting Behavior on Preschoolers’ Emotional Intelligence

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of marital conflict, parent satisfaction, and maternal parenting behavior on the emotional intelligence of preschoolers. A total of 493 mothers with 3–4-year-old preschoolers responded to questionnaires. The results indicated that marital conflict, parent satisfaction, and maternal parenting behavior were significant predictors of preschoolers’ emotional intelligence. Second, marital conflict did not appear to directly influence preschoolers’ emotional intelligence. Third, marital conflict indirectly affected preschoolers’ emotional intelligence by the complete mediation of parent satisfaction. Fourth, parent satisfaction and the mother’s parenting behavior mediated the relationship between marital conflict and preschoolers’ emotional intelligence through indirect effects. Finally, parent satisfaction demonstrated the strongest effect on preschoolers’ emotional intelligence among all the factors examined.

keywords
Submission Date
2013-04-15
Revised Date
2013-05-26
Accepted Date
2013-05-29

Reference

1.

강은주, 김영주 (2006). 부모의 양육태도에 따른 유아의 정서지능 차이. 한국유아교육·보육행정연구, 10(4), 113-133.

2.

곽금주, 김정미, 유제민 (2007). 만 3세 아동에 대한 빈곤, 부모변인, 가정환경 및 아동발달과의 관계. 한국심리학회지: 발달, 20(3), 83-98.

3.

권성은 (2003). 초등학생의 정서지능과 학업성취도가 학교적응에 미치는 영향. 아동교육, 12(2), 163-176.

4.

길경숙 (2006). 부모의 양육태도와 사회적 지지가 아동의 정서지능에 미치는 영향. 한국보육학회지, 2(2), 147-164.

5.

김경희 (2010). 어머니의 결혼만족도와 정서표현성 및 유아의 정서지능 간의 관계. 동국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.

6.

김민정, 유연옥 (2011). 부모의 정서표현유형과 유아의 성별에 따른 자기조절능력. 아동교육, 20(1), 95-111.

7.

김보민, 박인전 (2013). 어머니-교사 관계와 유아의 유아교육기관 적응간의 구조적 관계 어머니-교사 관계와 유아의 유아교육기관 적응간의 구조적 관계. 한국영유아보육학, 77(4), 123-150.

8.

김연미 (2007). 어머니의 부모역할만족도와 유아의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위 청구논문.

9.

김순혜(2003). 아동의 기질 및 양육태도와 정서지능과의 관계. 교육심리학회, 17(4), 1-12.

10.

김지윤, 도현심, 김민정 (2008). 부부갈등과 유아의 기질 및 정서조절능력이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 아동학회지, 29(5), 133-150.

11.

김혜순(2009). 부부갈등이 아동의 친구관계에 미치는 영향: 정서지능의 매개효과. 전남대학교 일반대학원 석하학위 청구논문.

12.

김희경, 유미숙 (2010). 어머니의 양육행동 및 아동의 놀이성이 정서지능에 미치는 영향. 아동학회지, 31(5), 115-130.

13.

문용린 (2011). 문용린 교수의 정서 지능 강의: 부모와 아이가 함께 키워야 할 마음의 힘. 서울: 북스넛.

14.

박경자, 김송이 (2007). 농촌지역 국제결혼가정 유아의 사회·정서 발달. 아동학회지, 28(5), 91-108.

15.

박성연, 박응임, 한세영 (2009). 아동양육방식. 아동학회지, 30(6), 15-28.

16.

박성연, 임희수 (2000). 2-3세 유아에 대한 어머니의 양육행동과 관련된 변인들: 부모에 대한 애착표상 및 부부관계를 중심으로. 아동학회지, 21(1), 59-72.

17.

박수경, 조병은 (2009). 실천적 추론 수업을 적용한 고등학교 기술·가정 ‘부모 됨’ 영역의 교수·학습 과정 안 개발과 효과. 한국가정과교육학회지, 21(2), 187-202.

18.

박영신, 안귀옥 (2012). 부부갈등, 부모역할, 자기효능감이 기혼남녀의 이혼의도에 미치는 영향. 인간발달연구, 19(2), 65-90.

19.

송은하, 방희정, 옥정, 정은정 (2008). 부부갈등이 아동의 심리적 적응문제에 미치는 영향:아동의 정서적 안정성의 매개효과. 놀이치료연구, 12(1), 1-13.

20.

송진숙 (2003). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 유아의 기질, 사회적 능력, 정서지능 및 부모의 양육태도. 한국영유아보육학, 35. 143-161.

21.

송하나 (2008). 유아의 성과 애착안정성이 정서이해에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 21(2), 99-111.

22.

안설하, 문혁준 (2012). 아버지의 일상적 스트레스와 양육참여도가 유아의 정서지능에 미치는 영향: 부부갈등의 매개효과 중심으로. 한국가정관리학회지, 30(4), 89-103.

23.

어주경 (1999). 저소득층 가족의 경제적 어려움이 아동의 자존감에 미치는 영향. 연세대학교 일반대학원 박사학위 청구논문.

24.

이병래 (1997). 부모의 심리적 자세와 유아의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 일반대학원 박사학위 청구논문.

25.

이영, 조연순 (1995). 아동의 세계. 서울: 양서원.

26.

이원영, 김정미 (2011). 대학생을 위한 예비부모교육. 서울: 학지사.

27.

이정미, 이양희 (2007). 아동이 지각하는 부모간의 갈등, 어머니의 양육행동, 사회적지지 및 안녕감 간의 구조적 관계분석. 한국심리학회지: 발달, 20(4), 33-58.

28.

이정순 (2010). 부부관계가 어머니와 유아의 행동 및 유아의 정서불안 행동에 미치는 영향. 유아교육학회지, 14(3), 37-56.

29.

이진선, 정문자 (2007). 어머니의 아동기 경험, 부모역할만족도 및 배우자의 부모역할지지와 자녀양육 행동 간의 관계. 대한가정학회지, 45(5), 85-94.

30.

임연신, 현온강 (2002). 한국과 연변조선족 어머니의 부모역할만족도 및 양육태도 비교연구. 대한가정학회지, 40(11), 23-27.

31.

장영애, 이영자 (2011). 아동이 지각한 부부갈등 및 부모-자녀간 의사소통이 아동의 스트레스와 문제행동에 미치는 영향. 한국가족치료학회지, 19(3), 183-205.

32.

전정미, 유미숙 (2006). 어머니의 촉진적 의사소통과 아동의 정서지능이 사회적 유능성에 미치는 영향. 한국아동학회, 27(3), 225-240.

33.

정미라, 권정윤, 박수경 (2011). 영유아 관련 뇌기반 연구에 대한 고찰. 유아교육연구, 31(2), 213-237.

34.

정미경, 김영희 (2003). 어머니의 아동기 양육경험, 우울, 부부갈등 및 양육행동과 학령기 아동의 부적응. 대한가정학회지, 41(8), 123-137.

35.

정옥분 (2006). 사회정서발달. 서울: 학지사.

36.

조성연 (2006). 예비부모교육. 서울: 학지사.

37.

지성애, 정재은 (2011). 유아의 정서지능과 인지능력, 또래상호작용, 유아-교사관계 간의 관계분석. 유아교육학회지, 15(5), 335-358.

38.

차성혜, 도현심, 최미경 (2010). 어머니의 양육행동이 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는 경로: 아동의 정서지능의 매개적 역할. 아동학회지, 31(4), 125-137.

39.

최민수, 김명복 (2012). 유아교육기관 유아의 기본생활습관과 자기조절력과의 관계. 미래유아교육학회지, 19(1), 359-382.

40.

현온강, 조복희 (1994). <부모의 역할만족도 척도>의 개발. 대한가정학회지, 32(1), 103-117.

41.

홍계옥 (1994). 유아의 기질 및 어머니의 양육행동과 모자 애착행동 간의 관계. 고려대학교 일반대학원 박사학위 청구논문.

42.

홍세희 (2012). 구조방정식 모형의 다양한 모형. S & M Research Group.

43.

Barber, B. K. (1994). Effects of family, marital, and parent-child conflict on adolesscents self-derogation and suicidal idealation. Journal of Marriage and Family, 55, 964-974.

44.

Berk, L. E. (2009). Child Development(8th ed.). Boston: Pearson Education.

45.

Block, J. H., Block, J., & Gjerde, P. J. (1986). The personality of children Prior to divorce: A prospective study. Child Development, 57, 827-840.

46.

Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long(Ed.), Testing structural equation models. CA: Saga.

47.

Coleman, P. K., Trent, A., Bryan, S., King, B., Rogers, N., & Nazir, M. (2002). Parenting behavior, mother’s self-efficacy beliefs, and toddler performance on the Bayley scales of infant development. Early Child Development and Care, 172(2), 123-140.

48.

Crase, S. P., Clark, S. G., & Pease, D. (1978). Iowa parent behavior inventory manual. Iowa State University Rearch Foundation, Inc.

49.

Dunn, J., Brown, J., & Bearsall, L. (1991). Family talk about feeling states and children’s understanding of other’s emotions. Developmental Psychology, 27(1), 448-455.

50.

EBS 제작팀 (2012). 아이의 정서지능. 서울: 지식채널.

51.

Flavell, J. H., Miller, P. H., & Miller, S. A. (2002). Cognitive Development. NJ: Prentice Hall.

52.

Floyd, F., Gilliom, L. A., & Costigan, C. L. (1998). Marriage and the parenting alliance: Longitudinal prediction of change in parenting perceptions and behavior. Child Development, 69, 1461-1479.

53.

Gardner, K. J., Qualter, P., & Whiteley, H. (2011). Developmental correlates of emotional intelligence: Temperament, family environment and childhood trauma. Australian Journal of Psychology, 63(2). 75–82.

54.

Garner, P. W., & Estep, K. M. (2001). Emotional competence, emotion socialization, and young children’s peer-related social competence. Early Education & Development, 12(1), 29-48.

55.

Goleman, D. P. (2006). Emotional Intelligence. NY: Bantam Books.

56.

Gottman, J. M., & Krokoff, L. J. (1989). Marital interaction and satisfaction: A longitudinal view. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57, 47-52.

57.

Guimond, A. B., Wilcox, M. J., & Lamorey, S. G. (2008). The early intervention parenting self-efficacy scale(EIPES): Scale construction and initial psychometric evidence. Early Intervention, 30(4), 295-320.

58.

Hock, E. (1978). Working and nonworking mothers and their infants’ perceptions of their careers, their infants; needs, and satisfaction with mothering. Developmental Psychology, 14, 37-43.

59.

Hu, L-T., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.

60.

Jenkins, J. M. (2000). Marital conflict and children’s emotions: The development of an anger organization. Journal of Marriage and the Family, 62, 723-736.

61.

Kline, R. B. (2001). Principles and practice of structural Equation Modeling(3rd ed,). NY: The Guilford Press.

62.

Koss, K, J., George, M. W., Bergman, K. N., Cummings, E. M., Davies, P, T., & Cicchetti, D. (2011). Understanding children’s emotional processes and behavioral strategies in the context of marital conflict. Journal of Experimental Child Psychology. 109(3), 336-352.

63.

Lerner, J. V., & Galambos, N. L. (1985). Maternal Role Satisfaction, mother-child interaction, and child temperament: A process model, Developmental Psychology, 21, 1157-1164.

64.

Luster, T., & Okagaki, L.(1993). Parenting : An Ecological Perspective. NJ: Hillsdale.

65.

Mahmut, M. K. & Menictas, C. (2011). Validating the factor structure of the self-report psychopathy scale in a community sample. Psychological Assessment, 23, 670-678.

66.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1990). Emotional intelligence. Imagination. Cognition and Personality, 9(3), 185-211.

67.

Mayer, J. D., Caruso, D., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27(4), 267–298.

68.

Mavroveli, S., Petrides, K. V., Sangareau, Y., & Furnham, A. (2009). Exploring the relationships between trait emotional intelligence and objective socio-emotional outcomes in childhood. British Journal of Educational Psychology, 79, 259-272.

69.

Mitchell, R. J. (1993). Path analysis: pollination. In SM Schneider & J. Gurevitch, des. Design and analysis of ecological experiments. NY: Chapman and Hall.

70.

Poster, B., & O’Leary, K. D. (1980). Marital discord and childhood behavior problems. Journal of Abnormal Child Psychology, 8, 287-295.

71.

Qualter, P., Whiteley, H. E., Hutchinson, J. M., & Pope, D. J. (2007). Supporting the development of emotional intelligence competencies to ease the transition from primary to high school. Educational Psychology in Practice, 23, 79–95.

72.

Rubin, K. H., Burgess, K. B., Dwyer, K. M., & Hasting, P. D. (2003). Predicting preschooler’s externalizing behaviors from toddler temperament, conflict, and maternal negativity. Developmental Psychology, 39(1), 164-176.

73.

Stepanie, S., Sonja, P., Maureen, G., & Kai, K. (2010). Parental separation and children's behavioral/emotional problems: The impact of parental representations and family conflict. Family Process, 49(1), 92-108.

74.

Sullivan, M. W., & Lewis, M. (2003). Contextual determinants of anger and other negative expressions in young infants. Developmental Psychology, 39, 693-705.

75.

Thompson, R, A., & Goodvin, R. (2007). Taming the tempest in teapot. In C. A. Brownell & C. B. Kopp(Eds.), Socioemotional development in the toddler years: Transitions and transformations(PP.320-341). New York: Guilford.

76.

Thompson, L., & Walker, A. J. (1989). Gender in families: Women and men in marriage, work and parenthood. Journal of Marriage and the Family, 51, 845-871.

77.

Yu, T., Pettit, G. S., Lansford, J. E., Dodge, K. A., & Bates, J. E. (2010). The interactive effects of marital conflict and divorce on parent–Adult children's relationships. Journal of Marriage and Family, 72(2), 282-292.

78.

Zeidner, M., Matthews, G., Roberts, R. D., & MacCann, C. (2003). Development of emotional intelligence: Towards a multi-level investment model. Human Development, 46, 69–96.

logo