ISSN : 1229-0718
This study examined the relationship between middle-aged mother's child-based self-worth and psychological control, and whether the child's desire for autonomy and socially prescribed perfectionism mediate in the process of the mother’s psychological control affecting their child's Subjective Well-Being. The subjects of this study were 323 pairs of middle-aged mothers and young adults living in Busan. Mother-related variables were collected from mothers and child-related variables were collected from children. As a result, a mother's child-based self-worth significantly explained the psychological control of the child, and the mother's psychological control showed a negative effect on the child's desire for autonomy but a positive effect on socially prescribed perfectionism. As a result of confirming the significance of the mediating effect, the mediating effect of the child's desire for autonomy and socially prescribed perfectionism was found to be significant in the relationship between the mother's psychological control and the child's Subjective Well-Being. Based on these findings, the implications of the results, limitations of the study, and the necessity of follow-up research were discussed.
김순환, 박승민 (2015). 청년 자녀의 집 떠나기 과정에서 어머니가 경험하는 위기감과 대처에 관한 질적 연구. 가족과 상담, 5(1), 75-97.
김아영, 이명희 (2008). 청소년의 심리적 욕구 만족, 우울경향, 학교생활적응 간의 관계 구조와 학교급간 차이. 교육심리연구, 22(2), 423-441.
김은정 (2015). 부모 자녀 관계를 통해서 본 20대청년층의 성인기 이행 과정 연구. 한국가족학회지: 가족과 문화, 27(1), 69-116.
김은하, 정채영 (2016). 여대생의 완벽주의와 성인애착에 따른 집단분류: 외모불만족, 외모지향성, 이상섭식행동, 우울 및 삶의 만족도에 대한집단 간 차이. 한국심리학회지: 여성, 21(1), 41-64.
김희영, 박성연 (2008). 어머니의 완벽주의와 심리적 통제가 남, 여 아동의 완벽주의 및 우울에 미치는 영향: 경로분석 모형. 한국심리학회지:발달, 21(3), 115-131.
박보람, 양난미 (2012). 대학생의 사회적으로 부과된 완벽주의와 학업적 지연행동의 관계: 수행회피 성취목표와 자기구실 만들기 전략의 매개효과. 한국심리학회지: 일반, 31(2), 541- 561.
박영신, 김의철 (2009). 한국 청소년의 행복: 심리적, 관계적, 경제적 자원과 학업 성취의 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 15(3), 399-429.
배효숙, 홍혜영 (2017). 중학생이 지각한 부모의 심리적 통제가 사회불안에 미치는 영향. 청소년학연구, 24(8), 27-54.
백지은, 이승연 (2016). 부모의 심리적 통제와 중학생 자녀의 학업지연행동의 관계에서 사회부과적 완벽주의와 실패공포의 매개효과. 한국심리학회지: 학교, 13(1), 99-122.
서은국, 구재선 (2011). 단축형 행복 척도(COMOSWB) 개발 및 타당화. 한국심리학회지:사회 및 성격, 25(1), 96-114.
설경옥, 경예나, 박지은 (2015). 어머니의 자녀-수반 자기가치감이 양육행동과 자녀의 심리적 적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 34(1), 109-131.
안명희, 신희수 (2012). 어머니의 심리적 통제가 초기 청소년 자녀의 우울에 미치는 영향. 청소년학연구, 19(2), 227-253.
안유선, 유성경 (2019). 어머니의 자기분화, 심리적통제 양육 관계에서 자녀수반자기가치와 불안의 이중매개효과 검증. 한국심리학회지: 여성, 24(2), 125-147.
안정신, 정영숙, 정여진, 서수균, Cooney, T. M. (2011). 성공적 노화 연구의 비판적 고찰. 한국심리학회지: 발달, 24(3), 35-54.
이미정, 도현심, 지연경 (2011). 부와 모의 통제가남녀 아동의 자아존중감에 미치는 영향: 아동의 자율성의 매개적 역할. 아동학회지, 32(5), 67-84.
이미화 (2001). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
이미화, 류진혜 (2002). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능: 성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련하여. 청소년학연구, 9(3), 293-316.
이소담, 신나나 (2018). 부모의 심리적 통제와 대학생의 불안: 기본심리욕구 만족의 역할. 인간발달연구, 25(2), 79-97.
이은선, 김종남 (2019). 지각된 부모의 성취지향 심리적 통제가 청소년의 사회불안에 미치는 영향: 부적응적 완벽주의, 성취관련 자기불일치의 이중매개효과. 한국심리학회지: 건강, 24(1), 165-189.
장경문 (2007). 아동이 지각하는 부/모의 심리적통제와 아동의 내외향적 성격특성에 따른 자기결정성 및 학업성적의 차이. 초등교육연구, 20(1), 165-179.
전경숙 (2010). 한국 중년의 안녕감: 행복과 삶의 의미에 대한 척도 개발 및 집단 간 비교. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
전숙영 (2007). 어머니의 심리통제 및 아동의 행동적 자율성과 자기 통제력이 아동의 문제행동에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 25(4), 169-179.
정은선, 하정희 (2016). 대학생을 대상으로 한 완벽주의와 우울 및 불안의 관계에서 학업도움추구와 은폐의 매개효과. 한국산학기술학회, 17(4), 671-681.
조설애 (2016). 가족 의미의 양면성과 행복과의 관계: 중년 부모와 청년 자녀를 중심으로. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
최경애 (2016). 어머니의 자녀 수반 자기가치감이 부모 자녀 관계와 어머니의 우울에 미치는 영향. 가톨릭대학교 상담심리대학원 석사학위논문.
하정희 (2017). 부모의 심리적 통제와 청소년의 완벽주의적 자기제시의 관계에서 정서 억제의 매개효과. 청소년학연구, 24(11), 183-208.
한소영, 신희천 (2009). 대학생이 지각한 부모-자녀 관계에서의 기본 심리적 욕구 만족감이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 21(2), 439-464.
홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
Arim, R. G., & Shapka, J. D. (2008). The impact of pubertal timing and parental control on adolescent problem behaviors. Journal of Youth Adolescence, 37(4), 445-455.
Averill, J. R. (1983). Studies on anger and aggression: Implications for theories of emotion. American Psychologist, 38(11), 1145-1160.
Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child Development, 67(6), 3296-3319.
Barber, B. K., & Harmon, E. L. (2002). Violating the self: Parental psychological control of children and adolescents. In B. K. Barber (Eds.), Intrusive parenting: How psychological control affects children and adolescents (pp. 15-52). Washington, DC:American Psychological Association.
Barnett, M. D., & Johnson, D. M. (2016). The perfectionism social disconnection model:The mediating role of communication styles. Personality and Individual Differences, 94, 200-205.
Besser, A., Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2010). Perfectionistic self‐presentation and trait perfectionism in social problem solving ability and depressive symptoms. Journal of Applied Social Psychology, 40(8), 2121-2154.
Blatt, S. J. (1995). The destructiveness of perfectionism: Implications for the treatment of depression. American Psychologist, 50(12), 1003-1020.
Bollen, K. A., & Stine, R. (1990). Direct and indirect effects: Classical and bootstrap estimates of variability. Sociological Methodology, 20, 115-140.
Conger, K. J., Conger, R. D., & Scaramella, L. V. (1997). Parents, siblings, psychological control, and adolescent adjustment. Journal of Adolescent Research, 12(1), 113-138.
Costa, S., Gugliandolo, M. C., Barberis, N. Cuzzocrea, F., & Liga, F. (2018). Antecedents and consequences of parental psychological control and autonomy support: The role of psychological basic needs. Journal of Social and Personal Relationship, 36(4), 1168-1189.
Costa, S., Soenens, B., Gugliandolo, M. C., Cuzzocrea, F., & Larcan, R. (2014). The mediating role of experiences of need satisfaction in associations between parental psychological control and internalizing problems: A study among Italian college students. Journal of Child and Family Studies, 24(4), 1106-1116.
Crocker, J., & Knight, K. M. (2005). Contingencies of self-worth. Current Directions in Psychological Science, 14(4), 200-203.
Crocker, J., & Wolfe, C. T. (2001). Contingencies of self-worth. Psychological Review, 108(3), 593-623.
Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1995). Human autonomy: The basis for true self-esteem. In M. Kernis (Eds.), Efficacy, agency, and self-esteem (pp. 31-49). New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what”and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Eaton, M. M., & Pomerantz, E. M. (2004). Parental contingent self-worth scale. Unpublished manuscript, University of Illinois at Urbana-Champaign.
Flett, G. L., Hewitt, P. L., Oliver, J. M., & Macdonald, S. (2002). Perfectionism in children and their parents: A developmental analysis. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 89-132). Washington, DC: American Psychological Association.
Frost, R. O., & Henderson, K. J. (1991). Perfectionism and reactions to athletic competition. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(4), 323-335.
Frost, R. O., Marten, P. A., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468.
Gilbert, P., Durrant, R., & McEwan, K. (2006). Investigating relationships between perfectionism, forms and functions of self-criticism, and sensitivity to put-down. Personality and Individual Differences, 41(7), 1299-1308.
Grolnick, W. S., Price, C. E., Beiswenger, K. L., & Sauck, C. C. (2007). Evaluative pressure in mothers: Effects of situation, maternal, and child characteristics on autonomy supportive versus controlling behavior. Developmental Psychology, 43(4), 991-1002.
Hauser, S. T., Powers, S. I., & Noam, G. (1991). Adolescents and their Families: Paths of ego development. New York:Free Press.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100(1), 98-101.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1993). Dimensions of perfectionism, daily stress, and depression: a test of the specific vulnerability hypothesis. Journal of Abnormal Psychology, 102(1), 58-65.
Hobden, K., & Pliner, P. (1995). Self-handicapping and dimensions of perfectionism: Self-presentation vs self-protection. Journal of Research in Personality, 29(4), 461-474.
Israeli-Halevi, M., Assor, A., & Roth, G. (2015). Using maternal conditional positive regard to promote anxiety suppression in adolescents: A benign strategy?. Parenting, 15(3), 187-206.
Kim, Y. H., & Cohen, D. (2010). Information, perspective, and judgments about the self in face and dignity cultures. Personality and Social Psychological Bulletin, 36(4), 537-550.
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family:Parent-child interaction. In P. H. Mussen (Eds.), Handbook of child psychology:Socialization, personality and social development (vol. 4, pp. 1-101). New York: Wiley.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253.
Nepon, T., Flett, G. L., Hewitt, P. L., & Molnar, D. S. (2011). Perfectionism, negative social feedback, and interpersonal rumination in depression and social anxiety. Canadian Journal of Behavioural Science, 43(4), 297-308.
Ng, F. F., Pomerantz, E. M., & Deng, C. (2014). Why are Chinese mothers more controlling than American mothers? “My child is my report card”. Child Development, 85(1), 355-369.
Reilly, E. E., Stey, P., & Lapsley, D. K. (2016). A new look at the links between perceived parenting, socially-prescribed perfectionism, and disordered eating. Personality and Individual Differences, 88, 17-20.
Roxborough, H. M., Hewitt, P. L., Kaldas, J., Flett, G. L., Caelian, C. M., Sherry, S., & Sherry, D. L. (2012). Perfectionistic self-presentation, socially prescribed perfectionism, and suicide in youth: A test of the perfectionism social disconnection model. Suicide and Life-Threatening Behavior, 42(2), 217-233.
Sherry, S. B., Law, A., Hewitt, P. L., Flett, G. L., & Besser, A. (2008). Social support as a mediator of the relationship between perfectionism and depression: A preliminary test of the social disconnection model. Personality and Individual Differences, 45(5), 339-344.
Shulman, S., Collins, W. A., & Dital, M. (1993). Parent-child relationships and peer-perceived competence during middle childhood and preadolescence in Israel. Journal of Early Adolescence, 13(2), 204-218.
Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of the concept of parental psychological control: Proposing new insights on the basis of self-determination theory. Developmental Review, 30(1), 74-99.
Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Luyten, P. (2010). Toward a domain-specific approach to the study of parental psychological control: Distinguishing between dependencyoriented and achievement oriented psychological control. Journal of Personality, 78(1), 217-256.
Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25(2), 173-180.
Stoeber, J., Feast, A. R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationships with intrinsic and extrinsic motivation and test anxiety. Personality and Individual Differences, 47(5), 423-428.
Van der Kaap-Deeder, J., Audenaert, E., Vandevelde, S., Soenens, B., Van Mastrigt, S., Mabbe, E., & Vansteenkiste, M. (2017). Choosing when choices are limited: The role of perceived afforded choice and autonomy in prisoners’well-being. Law and Human Behavior, 41(6), 567-578.
Vansteenkiste, M., Zhou, M., Lens, W., & Soenens, B. (2005). Experiences of autonomy and control among Chinese learners: Vitalizing or immobilizing?. Journal of Educational Psychology, 97(3), 468.
Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural equation modeling: Applications using Mplus. Chichester, UK: John Wiley &Sons.