바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

여성의 헤어미용에 대한 태도와 성격 간의 관계에 관한 탐색적 연구

Relationship between Women's Attitude of Hair Dressing and their Personality: An Explorative Study

초록

본 연구는 여성의 헤어미용에 대한 태도가 5요인 성격이나 행동활성화 및 행동억제 체계(BAS/BIS)와 어떤 관계가 있는지 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 참여자는 308명의 여대생이었고, 그들의 연령분포는 18세에서 29세(M=20.37, SD=2.02) 사이였다. 본 연구에서 사용된 심리검사는 15문항의 헤어미용태도 척도, 대오탐지척도, 및 한국판 BAS/BIS 척도이다. 대상자가 조사 당시에 연출하고 있던 헤어스타일로 분석한 결과, 짧은 머리의 여대생이 긴 머리의 여대생보다 재미를 추구하는 성향이 강하고, 염색머리를 한 여성이 정서적 안정성과 외향성이나 개방성이 강했지만, 전체적으로 헤어스타일은 성격과 별로 상관이 없었다. 한편, 개방성과 순응성에서는 웨이브 머리와 염색머리의 이원상호작용이 발견되었다. 헤어미용에 대한 태도는 성격과 비교적 밀접한 관계가 있었다. 5요인 성격요인 중에 정서적 안정성과 외향성이 헤어미용에 대한 태도와 상관이 있었으며, BAS/BIS는 헤어만족을 제외한 헤어미용에 대한 태도의 많은 하위변인들과 상관이 있었다. 비록 설명력이 10% 미만이었지만, 몇몇의 성격 요인들로 헤어미용에 대한 태도의 하위변인들을 유의하게 예언할 수 있었다. 본 연구를 통해 특히 기질적 성격차원이 헤어미용의 태도와 관련이 있다는 것을 알 수 있었다. 추후연구들을 위해 연구결과들은 선행연구와 이론들을 바탕으로 논의하였다.

keywords
hair style, hair dressing, personality, behavioral activation, behavioral inhibition, 헤어스타일, 헤어미용, 성격, 행동활성화, 행동억제

Abstract

This study aims to investigate the relationship between women's attitude toward hairdressing and their personality such as Big 5 personality factors and BAS/BIS (behavioral activation system and behavioral inhibition system). The participants were 308 female college students, whose ages ranged from 18 to 29 (M=20.37, SD=2.02). The psychological tests used in this research included the following: 15-item Attitude toward Hairdressing Scale, The Big Five Locator, and Korean Version of BAS/BIS Scale. Results revealed that women currently with short hair were more sought to fun than those with long hair, and women with hair dyeing were emotionally more stable and extrovert with opened mind than those without hair dyeing. But, overall participants' hair styles were not significantly related to their personality. Besides, 2-way interactions of wave and dyeing hairs in openness and agreeableness were found. Emotional stability and extroversion among Big 5 personality factors were related to the attitude toward hairdressing, and BAS/BIS were related to many sub-variables of the attitude toward hairdressing, except satisfaction of own hair condition. Certain personality factors were able to predict sub-variables of the attitude toward hairdressing, although their accountability were less than 10%. This study suggests especially dispositional personality trait were more closely related to women's attitude toward hairdressing. It was discussed with previous studies and some theories for future studies.

keywords
hair style, hair dressing, personality, behavioral activation, behavioral inhibition, 헤어스타일, 헤어미용, 성격, 행동활성화, 행동억제

참고문헌

1.

곽형심, 임인숙 (1999). 미용실무 전개를 위한 형태학적 접근에 관한 연구. 한국미용학회지, 5, 23-38.

2.

김교헌, 김원식 (2001). 한국판 행동활성화 및 행동억제 체계(BAS/BIS) 척도. 한국심리학회지: 건강, 6, 19-37.

3.

김기향, 김기연 (1999). 미용학적 접근의 탈모연구. 한국미용학회지, 5, 109-122.

4.

김봉인, 나지은 (1999). 피부관리실을 이용하는 고객의 자기존중감에 영향을 주는 요인. 한국미용학회지, 5, 401-410.

5.

김성일 (2007). 재미는 어디에서 오는가? 2007 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 12-13.

6.

김정운 (2007). 관점의 소비와 재미의 탄생. 2007 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 14-15.

7.

박선희 (2002). 여성의 화장 심리와 MBTI 심리유형에 관한 연구. 한국미용학회지, 8, 61-70.

8.

박은아 (2003). 화장의 심리사회적 의미: ‘보여주기’의 미학. 한국심리학회지: 소비자․광고, 4, 105-127.

9.

서경현, 정경숙 (2004). 미용에 대한 태도와 자아존중감의 관계에서의 자기효능감의 조절효과. 여성건강, 5, 19-38.

10.

서윤경, 김주덕 (2003). 여대생의 성격유형에 따른 헤어스타일과 헤어컬러와의 관계. 한국미용학회지, 9, 194-213.

11.

오지영, 김금순, 김영선, 김영희, 김향선, 남주희, 남승숙 (2006). 대학생 헤어스타일과 성격의 상관관계 연구. 한국두피모발미용학회지, 2, 181-192.

12.

송미라, 이재란 (2003). 일부 미용 전공 학생의 헤어스타일과 성격의 관련성에 관한 연구. 대한위생학회지, 18, 75-86.

13.

이주일 (2003). 성격과 개인차. 김현택 외 (공저), 현대 심리학의 이해(pp.389-422). 서울: 학지사.

14.

정경숙 (1999). 우리나라 현대미용의 형성과 발전에 관한 연구. 한국미용학회지, 5, 317 -339.

15.

정경숙, 서경현 (2002). 미용에 대한 만족과 관심 및 자기효능감이 자아존중감에 미치는 영향. 한국미용학회지, 8, 19-30.

16.

정경숙, 서경현 (2003). 여성의 자아존중감에 대한 헤어 만족과 미용 관심의 역할: 미용실 이용객을 중심으로. 한국미용학회지, 9, 39-46.

17.

최수경, 강경자 (2007). 여성의 화장행동이 화장후 심리적 기재효과에 미치는 영향. 한국미용학회지, 13, 155-162.

18.

황희순 (2002). 미용학 개론. 서울: 청구문화사.

19.

Adams, G. R., & Cohen, A. S. (1974). Children’s physical and interpersonal characteristics that affect student-teacher interactions. The Journal of Experimental Education, 43, 1-5.

20.

Aizen, I. (2005). Attitudes, Personality, and Behavior. New York: McGraw-Hill Companies.

21.

Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 319-333.

22.

Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668-678.

23.

Crose, R. G. (2002). A Woman's Aging Body: Friend or Foe? Trotman, Frances K. (Ed); Brody, Claire M. (Ed). Psychotherapy and Counseling with Older Women: Cross-Cultural, Family, and End-of-Life Issues. Springer Series, Focus on Women. (pp.17-40). New York, NY: Springer Publishing Co.

24.

Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety. San Francisco: Jossey-Bass.

25.

Depu, R. A., Krauss, S. P., & Spoont, M. R. (1987). A two-dimensional threshold model of seasonal bipolar affective disorder. In D. Magnusson & A. Ohman (Eds.,), Psychopathology: An interactional perspective (pp. 95-123). San Diego, CA: Academic Press.

26.

Eysenck, H. J. (1967). The biological basis of personality. Springfield, IL: Charles Thomas.

27.

Fowles, D. C. (1980). The three arousal model: Implications of Gray's two-factor learning theory for heart rate, electrodermal activity, and psychopathy. Psychology, 17, 87-104.

28.

Franzoi S. L., & Shields S. A. (1984). The Body Esteem Scale: Multidimensional Structure and Sex Differences in a College Population. Journal of Personality Assessment. 48, 173-178.

29.

Gray, J. A. (1990). Brain systems that mediate both emotion and cognition. Cognition and Emotion, 4, 269-288.

30.

Gray, J. A., & McNaughton, N. (2000). The Neuropsychology of Anxiety. London: Oxford University Press.

31.

Howard, P. J., Medina, P. L., & Howard, J. M. (1996). The big five locator: A quick assessment tool for consultants and trainers. In J.W. Pfeiffer (Ed.), The 1996 Annual: Vol. 1. Training. San Diego, CA: Pfeiffer and Company.

32.

Kallgren, C. A., & Wood, W. (1986). Access to attitude-relevant information in memory as a determinant of attitude-behavior consistency. Journal of Experimental Social Psychology, 22, 328-338.

33.

LaFrance, M. (2001). First Impressions and Hair Impressions. Unpublished manuscript. Yale University, Department of Psychology, New Haven, Connecticut.

34.

Lasky-Su, J. A., Faraone, S. V., Glatt, S. J., & Tsuang, M. T. (2005). Meta-Analysis of the association between two polymorphisms in the serotonin transporter gene and affective disorders. American Journal of Medical Genetics, 133, 110-115.

35.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1991). Adding Liebe und Arbeit: The full five factor model and well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 227-232.

36.

Ritts, V., Patterson, M. L., & Tubbs, M. E. (1992). Expectations, impressions, and judgments of physically attractive students: A review. Review of Educational Research, 62, 413-426.

37.

Wheeler, R. E., Davidson, R. J., & Tomarken, A. J. (1993). Frontal brain asymmetry and emotional reactivity: A biological substrate of affective style. Psychophysiology, 30, 82-89.

38.

Zebrowitz, L. A. (2004). The origins of first impressions. Journal of Cultural and Evolutionary Psychology, 2, 93-108.

39.

Zebrowitz, L. A., Andreoletti, C., Collins, M. A., Lee, S. Y., & Blumenthal, J. (1998). Bright, bad, babyfaced boys: Appearance stereotypes do not always yield self-fulfilling prophecy effects. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1300-1320.

40.

Zebrowitz, L. A., Collins, M. A., & Dutta, R. (1998). Appearance and personality across the lifespan. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 736-749.

logo