바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

The Korean Journal of Woman Psychology

Effects of Parent Attachment on Adolescent Sexual Harassment Attitude: Mediating of Empathy

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of parents attachment on the adolescent sexual harassment attitude. It was established the study modeling which shows the direct effect of attachment and the indirect effect of the mediate empathy variables which can mediate parents attachment and adolescent sexual harassment attitude. The questionnaire has carried out for 797 high school students. After exploring the fitness about the study modeling through a structural equation modeling approach, it presented that the study modeling could fully explain the data, showing a good fitness. Parent attachment has influenced on adolescent sexual harassment attitude in the indirect way. Looking on the side of indirect effect, parents attachment has a positive effect on empathy and empathy has a positive effect on adolescent sexual harassment attitude. The more they had secure attachment with parents, the more they were right sexual harassment attitude. It is suggested that adolescents need to have opportunities which they can experience attachment in home, school, and community throughout their lives.

keywords
성폭력 태도, 부모 애착, 공감, 청소년, Parent Attachment, Sexual Harassment Attitude, Empathy, Adolescent

Reference

1.

경찰청자료 (2011) http://www.police.go.kr/infodata /pds_07_totalpds_02_01.jsp#none.

2.

고정애, 박 경 (2009) 청소년 성폭력 가해자의 공감력 향상을 위한 프로그램 효과. 한국심리치료학회지, 1(2), 37-51.

3.

교육과학기술부 (2008). ‘무서운 10대’ 미성년, 성폭력 2년새 60% 급증. 경향신문

4.

국가통계포털 http://kosis.kr 성폭력 실태조사 (2011) 여성가족부: 지난1년간 성폭력 피해율.

5.

김정숙 (2010). 청소년의 부모애착이 성태도와 성행동에 미치는 영향. 광운대학교 대학원 석사학위논문.

6.

김지현 (2002). 부모와의 애착안정성 및 청소년의 공감능력과 친구간 갈등해결 전략과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

7.

김희경 (2002). 청소년의 성폭력 태도 관련 요인. 여성건강간호학회지, 8(1), 20-33.

8.

남미경, 방희정 (2007). 애착 단기 점화가 공감 및 도움의향에 미치는 영향: 내적 작동 모델별 차이를 중심으로. 한국심리학회 연차학술대회 논문집. 440-441

9.

박 경 (2008). 과잉 남성성과 성적 공격성간의 관계: 공감 및 강간통념의 중재 및 매개효과. 한국심리학회지: 상당 및 심리치료, 20(2), 519-536.

10.

박성희 (1997) 공감과 친사회적 행동. 서울: 문음사.

11.

박지언, 이은희 (2008) 청소년의 불안정 애착과 문제행동: 공감능력의 조절역할. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(2), 303- 317

12.

송원영 (2006) 성폭력 범죄로 보호관찰중인 청소년에 대한 인지행동치료의 효과. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

13.

송원영, 오경자, 신의진, 이영준, 오태성 (2005). 청소년 성폭력 가해자들의 피해자 공감. 한국임상심리학회 추계학술대회 발표 포스터, 63-69.

14.

신기숙 (2002). 청소년 성폭력 가해자의 심리사회적 특성에 관한 연구. 가톨릭대학교 심리상담 대학원 석사학위 논문.

15.

신기숙 (2004). 성폭력 예방교육이 청소년 성폭력 태도 변화에 미치는 영향. 대구대학교 사회복지대학원, 석사학위논문

16.

신의진, 오태성, 이영준, 송원영, 이경숙, 유은희 (2005). 성범죄 청소년의 정신사회적 특징: 일반범죄 청소년과의 비교. 놀이치료연구, 9(1), 39-52.

17.

염영희, 윤양소, 이규은, 정현숙 (2001). 성폭력에 대한 중학생의 인식과 경험. 지역사회 간호학회지 12(1), 38-52.

18.

이수정, 장현석 (2004). 청소년 성범죄의 실태와 방안. 청소년개발원.

19.

이수현, 김동민, 서영석 (2006). 상담자의 애착유형과 상담경험이 공감능력에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 303-317

20.

전재일, 천수혜 (2008). 청소년의 여가활동과 또래애착이 학교생활적응에 미치는 영향 사회복지개발연구, 14(2), 163-187.

21.

정자윤 (2010). 청소년의 애착과 공감능력과의 관계. 한남대학교 사회복지 대학원 석사학위논문.

22.

차동석 (2007). 청소년들이 성폭력 및 대처방안에 대한 인식. 계명대학교 대학원 석사학위논문.

23.

최윤진, 구창모, 정문영 (1990). 청소년 문제행동 진단을 위한 조사연구. 한국청소년상담원.

24.

한국성폭력상담소 (2009). 상담통계 및 상담동향 분석.

25.

Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987) The inventory of Parent and Peer Attachment Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and adolescence, 16(5). 427-453

26.

Baker, E., Beech, A., & Tyson, M. (2006). Attachment disorganization and its relevance to sexual offending. Journal of Family Violence, 21, 221-231.

27.

Barnett, M. A. (1987). Empathy and Related Response in Child, In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and Its Development (146-162). New York: Cambridge University Press.

28.

Bartholomew, K, & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-224

29.

Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol. 2. Separation: Anxiety & anger. New York: Basic Books.

30.

Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Developmental Psychology, 28, 759-775.

31.

Christamas, N, C, Mario J. S. (2002). Empathic deficits in sexual offenders: an integration of affective, social, and cognitive constructs. Aggression and Violent Behavior, 7, 251-270.

32.

Cooper, M. L., Shaver, P. R, & Collins, N. L. (1998). Attachment style, emotion regulation and adjustment in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 28, 474-483.

33.

Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. Catalog of Selected Documents in Psychology, 10(4), 1-17.

34.

Fernandez, Y. M., & Marshall W. L. (1993). Victim empathy, social self esteem, and psychopathy in rapists. Sexual Abuse. A Journal of Research and Treatment, 15(1), 11-26.

35.

Lawing, K., Frick, P. J., Cruise (2010). Difference in offending patterns between adolescent sex Offending high or low in callous-unemational trait. Psychological assessment. 22(2), 298-305.

36.

Lyn, T. S., & Burton, D. L. (2004). Adult attachment and sexual offender status. American Journal of Orthopsychiatry, 74, 150- 159.

37.

Main, M., Kaplan, N., Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood, and adulthood; A move to the level of representaion. Child Development, 50. 66-104.

38.

Marshall, W. L. (1989) Intimacy, loneliness, and sex offenders. Behavior Research and Therapy, 27, 491-503.

39.

Marshall, W. L., & Barbaree, H. E. (1990). An integrated theory of the etiology of sexual offending. In W. L. Marshall, D. R. Laws, & H. E. Barbaree (Eds.), Handbook of sexual assault: Issues, theories, and treatment of the offender (257-275). New York: Plenum Press.

40.

Marshall, W. L., Hudson S. M., Jones R, & Fernandez, Y. M. (1995). Empathy in sex offenders, Clinical Psychology Review, 15, 99- 113.

41.

Marshall, W. L., Anderson, D., Fernandez, Y. M. (1999). Cognitive Behavioral Treatment of Sexual Offenders. New York: Wiley.

42.

Miller, G. D., & Baldwin. D. C. (2000). Implications of the Wonded-Healer Paradigm for the Use of the Self in Therapy. In M. Baldwin(Ed.), The Use of the Self in Therapy (pp.243-261). New York; Haworth.

43.

Michael, S., Martin, L .L. (2010). What is so special about male adolescent sexual offending? A review and test of explanations through meta-analysis. Pschological Bulletin. 136(4), 526- 575.

44.

Miller, P. A., & Eisenberg, N. (1998). The relation of empathy to aggressive and externalizing/ antisocial behavior. Psychology Bulletin, 103, 324-344.

45.

Moore, B. S. (1990). The origins and development of empathy. Motivation and Emotion, 14, 75- 79.

46.

Pistole. M. C. (1999). Caregiving in attachments relationships: A perspective for counselor, Journal of Counseling and Development. 77. 437- 446.

47.

Ryan, G. (1997). Phenomenology: a developmental contextual view. In G. Ryan and S. Lane (Eds), Journal Sexual Offending: Cause, Consequence and Correction(.122-135). San Francisco: Jossey-Bass.

The Korean Journal of Woman Psychology