최근 여성들의 사회진출이 활발해지면서, 다중역할을 수행하는 여성들도 많아지고 이로 인해 성역할인식에 대한 교육의 필요성이 더욱 커지고 있다. 본 연구는 아이들의 교육을 담당할 예비교사들이 어떠한 성역할 인식과 역할기대를 지니고 있는지 확인하고자 사범대에 소속되어 있거나 교직과목을 수강하고 있는 교사지망학생 295명을 대상으로 설문을 실시하고 그 결과를 분석하였다. 분석결과 첫째, 예상되는 가사분담비율과 진로장벽 전체 및 진로장벽 하위요인 중 진로장벽에서 남녀 간에 통계적으로 유의한 차이가 분석되었다. 반면, 맞벌이 여부, 맞벌이 태도, 성역할태도, 다중역할계획 전체, 진로장벽 중 취업고정관념에서는 남녀의 인식에 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 성역할기대에서는 통계적으로 유의미하게 여학생이 역할기대 전체 및 하위역할기대에 있어서 모두 남학생보다 기대정도가 큰 것으로 나타났다. 셋째, 예비교사의 성별에 따라, 다중역할계획 몰입과 진로장벽의 취업고정관념이 높을수록, 다중역할계획에서 개입 수준이 낮을수록 배우자에 대한 성역할 기대가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 연구 결론 및 연구의 의의와 제한점에 대해 논하였다.
As women's social activities and multiple roles increase, the importance of education about gender role perception are growing. It is worth identifying the perception of preservice teachers because the influence of teachers is very large in education and they will teach the youth who also make a family in the future. Questionnaires were collected from 295 students who belong to college of education or completing a course of teaching. The results of this study were as followed: first, there were differences between male and female preliminary teachers in the gender role perception, specially in 'expected lyrics contribution ratio', 'career barriers'. But there were no differences in 'dual income status of parents', 'attitude about dual income status of parents', 'multiple role planning' and 'employment stereotypes of career barriers'. Second, women showed higher expectations of gender role including every lower measure. Third, the researchers tested the influence factors of gender role expectations. Finally, conclusions, implications and limitaions of the study were discussed.
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