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김동호(SUNY Empire State College) ; 윤명길(College of Health Industry, Eulji University) pp.7-17 https://doi.org/10.15722/jds.10.5.201205.9
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2014년도 12월말부터 시행하는 한국연구재단의 등재지 제도의 폐지는 한국 내에 존재하는 연구논문집 향방에 커다란 지각변동의 요인으로 작용할 것으로 예상되고 있다. 이러한 상황은 한국유통과학회에서 발행하는 유통과학연구를 비롯한 3개의 연구논문집에게는 커다란 기회로 작용할 것이며, 이번 기회를 잘 활용한다면 조속한 성장과 발전을 도모할 수 있을 것이다. 한국유통과학회에서 발행하는 유통과학연구는 1999년을 시작으로 꾸준한 발전을 유지하여 왔고, 초창기 연 2회 발행하던 체제를 개편하여, 연 4회를 발행 하다가, 2012년에는 연 12회 발행하는 사회과학분야에서 가장 선두로 나가는 연구논문집으로 성장했다. 2011년 7월에는 전면 영문으로 홈페이지를 개편하여, 지속적으로 게재논문을 무료로 열람토록 하였고, 그 결과 2012년 들어서서 해외에서 접속하여 유통과학연구 홈페이지를 열람하는 이용자의 숫자가 급속히 증가하였다. 더욱이 최근 들어서서는 해외석학들의 논문 투고가 꾸준한 증가 추세에 있다. 예를 들어서, 2012년 3월에는 종전과 달리 해외석학들의 투고논문이 4편에 이를 정도로 학회의 지명도가 높아지고 있다. 이러한 상황은 본 유통과학연구가 한국내에서의 지명도보다 외국에서의 지명도가 높아지고 있다는 점을 의미하는 것이다. 그러나, 현시점에서 반추할 때, 이러한 발전은 현재로서는 긍정적인 요인으로 작용될 수는 있으나, 학회운영및 연구논문집의 지속적인 상태점검과 특성에 맞는 전략도출 및 실행이 없는 한 미래의 경쟁력을 기약할 수 없는 불투명한 환경에 처해 있다는 점을 인지해야 한다. 따라서, 본 연구의 목적은 한국유통과학회에서 발행하는 유통과학연구가 국내외 위상을 높이고 해외에서 유명저널이 되기 위해서는 당면과제와 문제점을 찾아내고 효율적이고 실용적인 여러가지 해결 대안을 모색 제시하고자 함에 있다. 즉, 본 연구는 한국유통과학회의 연구논문집인 유통과학연구의 과거, 현재, 그리고 미래에 대하여 논하고, 학회운영과 관련하여 편집관리 및 시스템운영을 전반적으로 점검하여 문제점과 해결점을 모색하고 제시하였다.

Abstract

The recent announcement of the National Research Foundation of Korea (NRF) to cease journal accreditation operations as of the end of the year 2014 can easily influence the future of many research journals in Korea. Although this plan has not yet been formalized or structured, its facilitation would be the major turning point for the current Korean research and scholarly journals and publications. In addition, the NRF's plan to select and fund top 20 or more research journals over the five year period beginning 2015 suggests that the competition will most likely increase among Korean journals. Each journal would need to develop its unique strategy to improve and strengthen its competitiveness to become or maintain its position as a major research journal in Korea. The association of Korean Distribution of Science (KODISA) and its research journal, Journal of Distribution Science (JDS), has been continuously improving its reputation as a reputable journal in the distribution and related fields since its establishment in 1999. Due to demand, JDS has had to undergo several changes in its publication cycle first from semiannual publication to quarterly, then finally to monthly publications in 2012, and has become one of the major social science journals in Korea. Furthermore, with the redesigning of its webpage with English language in July of 2011, KODISA has made the published journals freely accessible and available to both domestic and foreign researchers, scholars, practitioners, and learners. These changes have resulted in the rapid increase in the bounce rate and the number of journal submissions by foreign scholars, with four research articles having been submitted by foreign scholars just in March of 2012 alone. However, although the changes and outcomes have resulted in a reasonable success so far, the achievement may only become a short-term success without continuously developing, improving, and implementing both effective and efficient strategies through critical, thorough, and frequent examinations and evaluations of both KODISA and JDS. As such, the purpose of this research is to carefully examine both KODISA and JDS to identify problematic factors and to develop appropriate strategies to change or modify those problems for further strengthening and improving their reputation and status. The paper examines and analyzes the past, present, and future of KODISA and JDS and their managerial, operational, and systematic procedures and operations. The narrow scope of research and inefficiencies in promoting the association and the journal and the improvement of impact factors are identified as the notable problems that could hinder JDS from being included in SCOPUS or SSCI in the near future. This type of examination and exploration has not been previously conducted, so the major limitation of this paper can be identified as not meticulously elaborating on the problems nor proving detailed recommendations based on the existing researches. This article asserted that solving the problem of the narrow scope of research would lead to facilitation of resolving other inefficient problems. Inclusion of international academic disciplines to the distribution and their related fields would be the viable initiation of expanding the research area, and this strategy could promote the journal as well as improve its impact factors. The narrow scope of research seems to be a good research topic and merit further exploration as an individual research project, because this kind of research could yield the creation of new understandings or theories.

Siddiqui, Muhammad Ayub(Bahria Institute of Management and Computer Sciences, Bahria University) ; Afzal, Usman(Bahria Institute of Management and Computer Sciences, Bahria University) pp.19-28 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.10.5.201205.19
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Abstract

The study examines the performance and its relationship with capital structure and agency cost with respect to the industrial configurations and economic groups of Pakistan Economy. The study employs data set of 334 listed joint stock companies from the nonfinancial sectors for the period of 1999-2009 from cotton and textile, engineering, chemical, sugar, cement, fuel and energy, paper and board, transport and communication, and miscellaneous economic groups. Pooled data from the Panel data methodology has been applied to observe the significance of different performance measures through determinant of capital structure and agency costs with special focus on the leverage and cash flows as the direct determinant and interactive variables. The empirical test results using redundant variable tests demonstrate support for agency theory in the context of Pakistan's industrial configurations. The implications of the study point towards more investigations on the subject using industrial configurations as control and moderating variables.

김종섭(Department of Feng-Shui & Ming-Li, Sorabol University) pp.29-36 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.10.5.201205.29
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본 논문은 풍수마케팅 위한 체계화된 풍수지리 분석기법과 풍수지리 감결서의 작성 방법을 연구하여 주거공간에 있어 기업의 마케팅에 활용할 수 있도록 풍수마케팅 모형을 정립한다. 여기서 풍수마케팅은 제품광고뿐만 아니라 판매촉진, 홍보, 이벤트, 세일즈맨 활동 등 변화하는 시대에 부응하는 마케팅 전략으로 소비자의 구매력과 기업의 이미지 증진에 영향을 줄 수 있다. 다만, 아직까지 풍수마케팅을 할 수 있는 광고상품이 주택분양이나 점포입지 그리고 상품배치를 위한 공간배치 등 매우 제한적이다. 그래서 현재 보편적으로 이루지고 있는 일반적인 주택분양 마케팅에 덧붙여 주택분양을 한층 더 촉진할 수 있는 풍수마케팅 방식을 연구하고자 한다. 먼저 이 연구를 위해 전통풍수지리 이론을 바탕으로 양택풍수 분석방법을 논하고, 현대에 맞는 새로운 풍수지리 분석기법으로 지형공간구조와 지자기교란을 분석방법을 논한다. 이러한 체계적이고 객관적인 풍수지리 분석방법을 적용한 풍수지리 감결서의 작성방법과 표준양식을 제시하였다. 결과적으로 기존 주택산업의 풍수마케팅 모형을 정립하여 기업의 상품판매 촉진 마케팅의 한 방법을 연구하였다. 향후 이러한 연구를 토대로 주택산업에 대한 정립된 풍수감결서 방식에 따라 분석하여 평가한 풍수마케팅 적용사례의 실례를 들어 주택분양에 얼마나 효과가 있었는지, 웰빙건축에 얼마나 반영되었는지에 대한 연구가 진행되면 풍수마케팅의 실효성 유무를 검증할 수 있을 것이다. 만약 이러한 연구를 통하여 실효성이 검증되면 풍수마케팅의 저변확대로 친환경적인 웰빙 주택산업 활성화에도 도움이 될 것이다. 덧붙여 풍수마케팅에 대한 산업별 모형을 연구하여, 그것이 기업의 이미지와 이윤의 극대화 그리고 고객의 만족에 얼마나 부합되는지에 대한 구체적인 연구가 필요하다.

Abstract

This paper aims to establish a Fengshui-based marketing model that companies engaged in selling dwelling spaces can utilize to increase their sales. The study is based on an investigation of appraisal statements and analysis techniques used in Fengshui. The Fengshui marketing model can be used for corporate advertising, sales promotions, public relations events, and for framing an overall marketing strategy according to changing consumer demand. As a sales promotion strategy, it can be used to influence consumer psychology and behavior. Although this study is limited to the all-pervasive advertising and marketing of houses by construction companies under installment plans, the Fengshui marketing method can also be used for the sale of store locations, space for product display, and so on. Initially, I analyze living spaces according to traditional Fengshui theory, and subsequently apply the modern method to study topographical space structures and geomagnetism disturbances. I present a standard form for writing the Fengshui appraisal statement based on the objective analytical method of Fengshui. With its shortcomings remedied, the appraisal statement can lead to high-quality advertising and increased valuations because it is based on objective data analysis and systematic evaluation of houses. In brief, I have designed the Fengshui marketing model as a sales promotion technique for the housing industry. I believe this study will contribute to the application of Fengshui in the housing industry's sales promotion efforts through high-quality advertising. Future research should evaluate Fengshui marketing in the housing industry based on case studies. Research questions to be addressed could include how Fengshui marketing has affected installment sales of houses and how Fengshui architectural practices affect general well-being. These studies would help propagate Fengshui marketing by validating its effectiveness. In addition, case studies should be undertaken to consider the practical applications of Fengshui marketing, how it can contribute to maximizing a company's image and profits, and how it can promote customer satisfaction.

소장훈(GS CVS Team, Aseen Logisics Ltd.) ; 황희중(Department of Business Administration, Daejeon University) pp.37-44 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.10.5.201205.37
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본 논문에서는 기존의 상권과 상업시설의 입지 이론 등을 기초자료로 활용하여 종합슈퍼마켓 입지 결정에 미치는 요인들을 규명하고자 연구하였다. 종합슈퍼마켓 입지에 영향을 미칠 것으로 1차적으로 고려된 21개의 변수를 공통요인으로 묶은 결과 종합슈퍼마켓 입지에 미치는 요인으로 5개의 요인이 도출 되었다. 이중에서 잠재적 구매력 수준을 나타내는 인구적 요인이 가장 크게 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 그러나 개개의 점포들이 위치한 상권을 중심으로 분석한 결과 인구적인 요인 이외에도 각각의 독특한 입지적 특성을 갖고 있다는 것을 밝혀 낼 수 있었다. 각각의 종합슈퍼마켓들의 입지 요인으로서 그 영향력이 다양하게 나타난 것은, 종합슈퍼마켓의 주변지역이 어떠한 물리적 특성을 가지고 있는지가 추가로 고려되어야 한다는 것을 의미한다. 기존의 여러 연구에서 상업시설 입지결정요인으로서, 경제적 요인, 인구적 요인, 토지이용 요인, 교통적 요인 등의 4가지로 분류하던 것을 한국 현실에 맞게 재편성하여 더욱 설득력 높은 구체적인 5가지 요인으로 제안하였다는 점에서 본 연구의 의미가 있다. 즉 본 연구를 통해 종합슈퍼마켓의 입지결정요인으로서 절대적으로 인구가 많은 곳, 주택이 밀집한 곳, 높은 소득의 주민이 거주하는 곳, 도로 교통이 발달되어 접근이 쉬운 곳, 대중교통이 발달한 곳이 선호된다는 점을 밝혀내었다. 첫째, 제 1요인으로서 인구적 요인은 종합슈퍼마켓 입지에 가장 큰 영향을 주는데, 개별소비자보다는 가구수와 밀접한 연관성을 나타내고 있다. 둘째, 제 2요인으로서 종합슈퍼마켓은 주택이 밀집된 곳을 비교적 선호하면서 입지하고 있는데, 이는 소비자의 접근이 양호하기 때문이다. 셋째, 제 3요인으로서는 주민의 소득수준이 높아서 대형승용차를 소유하고 도로교통 여건이 우수한 부유한 곳이 선호된다. 넷째, 제 4요인으로서는 상권 주변의 인접도로가 발달되어서 접근성이 좋을 경우 선호되는 지역으로 평가받고 있다. 다섯째, 제 5요인으로서 주부 등 여성 소비자들이 종합슈퍼마켓의 가장 중요한 고객임을 고려할 때, 이 계층이 가장 빈번하게 이용할 수 있도록 버스 정류장으로부터 종합슈퍼마켓의 거리가 가까운 곳이 입지 요인으로서 중요하다. 본 연구에서는 소비자의 행태 및 선호도에 관한 변수는 제외시키고 물리적인 공간자료를 통해 종합슈퍼마켓의 입지 요인을 미시적인 관점에서 살펴보았다. 앞으로 추가로 진출 할 가능성이 충분한 기타 여러 도시에서 이러한 공간적 특성에 따른 입지 형태를 살펴봄으로써 대형 할인점의 진출 장소를 선택하거나 1차 사업성 분석에서 소요되는 시간을 단축시킬 수 있을 것이다. 또한 본 연구 결과는 대형 유통시설 공간 확보를 위한 공공정책 분야에도 도움이 될 것으로 판단된다.

Abstract

In this paper, we investigate several factors that affect the locational decision of discount stores by using previous studies on the marketing area and the location of commercial facilities. We selected 21 primary variables that are expected to influence the decision of store location and, by factor analysis, grouped them into five underlying factors. Among these, the demographic factor, which shows the potential purchasing power level, had the greatest impact on the locational decision for the store. However, we found individual stores positioned according to unique locational characteristics in addition to the demographic factor. It means that we have to additionally consider if the vicinity of the market is based on any physical properties. Many previous studies proposed four decision factors for store location: the economic factor, the demographic factor, the land utilization factor, and traffic factor. However, the fivefold factors-our distinctive contribution-are more concrete and persuasive according to Korean reality. We show that location preference is based on the following criteria: (1) the area is densely populated, (2) houses stand close together, (3) residents have a high income level, (4) road traffic is developed and easy to access, and (5) public transportation is well developed. The demographic factor has the greatest impact on the location of a discount store. The number of households has a greater relevance to the demographic factor than does the individual consumer. Second, discount stores relatively prefer places where houses are located close together because such places offer easy access to the market. Third, a place whose residents have a high income level will be preferred, with its large cars and excellent traffic conditions. Fourth, a location would be highly rated if the roads around commercial facilities are well developed and their accessibility is good. Finally, discount stores must be located close to bus stops because female consumers, including housewives-the most important customers-evaluate stores based on distance. In this research, the variable of consumer attitude and preference was excluded, and the location factors of discount stores were analyzed according to a microscopic view through physical spatial data. In the future, the opening of new discount stores based on the five factors indicated above will require a comparatively shorter time from the first project feasibility analysis. In addition, the result of our study can be applied to the field of public policy for constructing and attracting large-scale distribution facilities.

조윤성(Graduate School of Logistics, University of Incheon) ; 이태휘(Graduate School of Logistics, University of Incheon) pp.45-55 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.10.5.201205.45
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본 연구는 현재 국내 택배업체들이 택배이용자들에게 제시하고 있는 '택배요금기준'의 불합리성을 개선하여 합리적인 기준에 의한 요금 수수가 이루어 질수 있도록 하기 위해서 수행되었다. 일반적으로 화물운송임은 화물의 중량이나 부피의 크기를 기본으로 하고 몇 가지의 할인 및 할증의 요소들을 감안하여 책정이 된다. 특히 택배서비스와 같이 공공물류의 성격이 강하고, 불특정 다수가 이용하는 경우에는 요금기준의 합리성이 강하게 요구된다고 할 수 있다. 따라서 택배거래의 기준이 되는 택배요금의 기준이 합리적으로 설정되어 있어야 하는 바, 현재 국내택배업체들이 자체적으로 설정하여 적용하고 있는 택배요금기준이 합리적으로 설정이 되어있는 지에 대하여 분석하였다. 이를 위하여 문헌 및 선행연구들을 통하여 각종 이론을 검토하고 외국의 택배업체들의 요금계산방법, 타운송수단의 운임의 적용기준 등을 검토하였으며 택배화물을 표본조사를 하여 '부피의 크기'기준과 '3변의 합의 크기' 기준 중 어떤 기준이 더 합리적으로 요금의 크기를 나타내고 있는지를 회귀분석을 통하여 분석하였고, 운임 결정의 또 하나의 중요한 요소인 중량의 크기를 어떤 방법이 더 잘 반영하는지를 검토하였다. 연구결과 '부피의 크기'에 의한 화물의 크기결정방법이 현실적으로 요금수준을 합리적으로 설명하고 화물의 중량과의 상관관계도 높게 나타내고 있음을 알 수 있었다. 따라서 현재의 '중량의 크기'와 '3변의 합의 크기'에 따른 요금기준은 '중량의 크기'와 '부피의 크기'기준으로 변경되는 것이 합리적이라는 결론에 도달하였다.

Abstract

In Korea, the parcel delivery service was launched officially in 1992, and the market has grown to 13.2 billion units, or 3.5 trillion won, as of 2011. The service companies accept small packages under 30 kg and deliver them on the next day in most domestic areas. This service plays an important role in business and personal activities. The parcel service companies have themselves designed the tariff for the delivery service based on two criteria: weight and the sum of three side lengths. Further, the tariff is graded in steps of three or four rate structures based on size (small, medium, large, and extra-small). However, the basic freight rate is generally decided according to the cargo's weight or measurement size, and an extra rate is added according to some factors (handling, stowability, liability, and so on). The parcel service tariff adopted by the companies is illogically designed, and this study was carried out to assess the need for redesigning the tariff structure. The cargo volume cannot be logically reflected by three side lengths. For example, two parcels measuring 160 cm based on three side lengths may have different volumes, one measuring 0.152 cbm (53.33 cm × 53.33 cm × 53.34 cm) and the other 0.05 cbm (100 cm × 50 cm × 10 cm). A small package of less than120 cm (sum of three side lengths) may have a volume of as much as 0.064 cbm (40 cm × 40 cm × 40 cm). Sample comparison showed that 17% of medium-size parcels (based on the sum of three side lengths) are small-volume packages, 24% of large-size parcels are small- or medium-volume packages, and 40% of extra-big-size parcels are big- or under-size packages. Therefore, if parcel service companies rate their services for volume cargo based on the three side lengths standard, users may have to pay higher than normal rates, particularly because a large percentage of parcels are volume cargo. According to this study, the average weight per 1 cbm is less than 300 kg. Therefore, users face an increasing risk of paying higher than logical freight charges. Generally, transportation companies are called "public interest enterprises," and parcel service companies operate as postal services. Public interest enterprises must provide the delivery service to all customers without discrimination at a reasonable service level and logical service charges. Therefore, parcels service tariffs must be designed and adopted logically. In this study, freight theories and prior research findings were used to consider the importance of freight rates, and distortion of parcel service rates based on the three side lengths system was verified through regression analysis of a parcel sample and sample comparison. In conclusion, volume sizes based on three side lengths have a higher correlation to the rate level than does the sum of three side lengths. Further, compared to the sum of three side lengths, volume size has a higher correlation to cargo weight, which is the most basic factor determining transportation cost. Therefore, the existing parcel service tariff should be changed to weight- and volume-based rates, and the tariff must be graded in steps of 8 to 10 higher rate structures for a logical freight schedule based on service cost.

The Journal of Distribution Science(JDS)