본 논문은 풍수마케팅 위한 체계화된 풍수지리 분석기법과 풍수지리 감결서의 작성 방법을 연구하여 주거공간에 있어 기업의 마케팅에 활용할 수 있도록 풍수마케팅 모형을 정립한다. 여기서 풍수마케팅은 제품광고뿐만 아니라 판매촉진, 홍보, 이벤트, 세일즈맨 활동 등 변화하는 시대에 부응하는 마케팅 전략으로 소비자의 구매력과 기업의 이미지 증진에 영향을 줄 수 있다. 다만, 아직까지 풍수마케팅을 할 수 있는 광고상품이 주택분양이나 점포입지 그리고 상품배치를 위한 공간배치 등 매우 제한적이다. 그래서 현재 보편적으로 이루지고 있는 일반적인 주택분양 마케팅에 덧붙여 주택분양을 한층 더 촉진할 수 있는 풍수마케팅 방식을 연구하고자 한다. 먼저 이 연구를 위해 전통풍수지리 이론을 바탕으로 양택풍수 분석방법을 논하고, 현대에 맞는 새로운 풍수지리 분석기법으로 지형공간구조와 지자기교란을 분석방법을 논한다. 이러한 체계적이고 객관적인 풍수지리 분석방법을 적용한 풍수지리 감결서의 작성방법과 표준양식을 제시하였다. 결과적으로 기존 주택산업의 풍수마케팅 모형을 정립하여 기업의 상품판매 촉진 마케팅의 한 방법을 연구하였다. 향후 이러한 연구를 토대로 주택산업에 대한 정립된 풍수감결서 방식에 따라 분석하여 평가한 풍수마케팅 적용사례의 실례를 들어 주택분양에 얼마나 효과가 있었는지, 웰빙건축에 얼마나 반영되었는지에 대한 연구가 진행되면 풍수마케팅의 실효성 유무를 검증할 수 있을 것이다. 만약 이러한 연구를 통하여 실효성이 검증되면 풍수마케팅의 저변확대로 친환경적인 웰빙 주택산업 활성화에도 도움이 될 것이다. 덧붙여 풍수마케팅에 대한 산업별 모형을 연구하여, 그것이 기업의 이미지와 이윤의 극대화 그리고 고객의 만족에 얼마나 부합되는지에 대한 구체적인 연구가 필요하다.
This paper aims to establish a Fengshui-based marketing model that companies engaged in selling dwelling spaces can utilize to increase their sales. The study is based on an investigation of appraisal statements and analysis techniques used in Fengshui. The Fengshui marketing model can be used for corporate advertising, sales promotions, public relations events, and for framing an overall marketing strategy according to changing consumer demand. As a sales promotion strategy, it can be used to influence consumer psychology and behavior. Although this study is limited to the all-pervasive advertising and marketing of houses by construction companies under installment plans, the Fengshui marketing method can also be used for the sale of store locations, space for product display, and so on. Initially, I analyze living spaces according to traditional Fengshui theory, and subsequently apply the modern method to study topographical space structures and geomagnetism disturbances. I present a standard form for writing the Fengshui appraisal statement based on the objective analytical method of Fengshui. With its shortcomings remedied, the appraisal statement can lead to high-quality advertising and increased valuations because it is based on objective data analysis and systematic evaluation of houses. In brief, I have designed the Fengshui marketing model as a sales promotion technique for the housing industry. I believe this study will contribute to the application of Fengshui in the housing industry's sales promotion efforts through high-quality advertising. Future research should evaluate Fengshui marketing in the housing industry based on case studies. Research questions to be addressed could include how Fengshui marketing has affected installment sales of houses and how Fengshui architectural practices affect general well-being. These studies would help propagate Fengshui marketing by validating its effectiveness. In addition, case studies should be undertaken to consider the practical applications of Fengshui marketing, how it can contribute to maximizing a company's image and profits, and how it can promote customer satisfaction.
김종섭, 김명신 (2011), 풍수지리와 과학, 서울:내하출판사, 11-265.
박찬수 (2010), 마케팅 원리, 서울:법문출판사, 5-9.
서범석 (2010), 현대광고 기획론,경기:나남출판사, 11-90.
정재완 (2009), 세일즈 프로모션 매뉴얼,서울:매경출판사,7-24.
조중근, 김성일 (1998), “한국 종가와 아파트에 대한 지자기 분석”, 한국정신과학학회지, 2(2), 72-77.
조인철 (2007), 부동산 생활풍수, 서울:평단문화사, 30-55.
최창조. (2004), 청오경⋅금낭경, 서울:민흠사, 132-134.
윤명길, 김유오 (2007), "한국에서의 유통학문 연구 방법론에 대한 소고", 유통과학연구, 5(1), 75-88.
이문호 (2003), 펭슈이 사이언스, 서울:도원미디어, 383-388.
이창수 (2012), 부동산 마케팅, 서울:매일경제신문출판사, 10-15.
한종구, 이경회 (2000), “지자기장을 고려한 생태적 건축계획 방향에관한 연구”, 대한건축학회 논문집, 16(9), 50-66.
황화철 (2006), “마케팅과 풍수지리에 관한 고찰”, 유통과학연구, 4(1),161-173.
Alvarez, A. M. (1935), "Apparent point of contact between the daily course of the magnetic components of the Earth together with certain solar elements and the diastolic pressure of human beings and the total count of their leucocytes", Puerto Rico Journal of Public Health Tropocal Medicine, 10(3), 388-397.
Beischer, D. E. (1965), "Biomagnetics“, Ann. N. Y. Academy. Science,134(1), 454-458.
Busby, D. E. (1968), "Space biomagnetics", Space Life Science, 1(1), 23-63.
Iskhakov, V. P. (1972), "Problem of effect of solar activity on psychic diseases", The Sun, Electricity and Life, MOIP, Moscow 6, 22-27.
Iskhakov, V. P. (1973), "Question of possible effect of solar activity on increase in number of schizophrenic patients in population", Trudy Molodykh Uch-Med. Uzv. 3, 106-107.
Kaibyshev, M. S. (1968), "Disturbances of geomagnetic field and heart rhythms", Solnechnye Dannye, 11(1), 96-102.
Kaibyshev, M. S. (1967), "Effect of earth's magnetic field on Human heart beat", Abstracts of Papers of Concluding Sci. Conf. Professional and Teaching Staff of Turkmen State Med. Inst. Dedicated to 50th Anniversary of Soviet Power, Ashkhabad, 16, 69-72.
Kholodov, Yu. A. (1966), "Effect of Electromagnetic and Magnetic Fields on Central Nervous System", Nuka, Moscow, 12, 42-48
Kholodov, Yu. A. (1971), "Effect of Magnetic Fields on Biological Objects", Nauka, Moscow, 17, 34-41
Kozlova, L. N. and M. M. (1975), "Effect of steady field on human ESR", Reaction of Biological Systems to Weak Magnetic Fields, Moscow, 21, 101-109.
Srivastana, B. J. and Rao, Bhaskara (1974), "Unusal magnetic activity during4-10 Ⅷ 1972 and some of its biological consequence", Ind.J. Racdio Space Phys., 3, 384-390.