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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1738-3110
  • E-ISSN2093-7717
  • SCOPUS, ESCI

청주지역 백화점의 고객서비스 품질 결정요인에 관한 연구

A Study about the Determinant Factors of the Customer Service Quality on the Department Stores in Chongju

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2006, v.4 no.2, pp.107-122
이재학 (중앙대학교 산업경영대학원)
한정구 (흥업백화점)

초록

현대의 기업은 고객들의 다양한 소비 행태를 빠르게 찾아내어 급변하는 시장에서의 생존을 위한 기업간 경쟁의 핵심 가치를 찾아내기 위하여 노력하고 있다. 이는 백화점 업계의 경우도 마찬가지로 극도로 심해지고 있으며 서로간의 관계는 점점 더 호전적인 양상을 보이고 있다. 백화점의 경우 원가절감과 이윤확대의 주력은 단기적 생존수단이 될 수 있으나 이는 고객에게 제공하는 서비스의 품질 수준을 저하시킬 수 있는 위험도 내포하고 있다. 따라서 백화점 업계로써는 접점에서 이루어지는 서비스의 확실한 전략수립이야 말로 경쟁 우위 확보의 핵심 전략이라고 할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 청주지역의 백화점을 대상으로 서비스 품질을 이용한 실증분석을 통해 다변화되고 있는 소비자 욕구에 부응하는 서비스 품질 요인을 추출하고 서비스 마케팅 전략에의 적용가능성을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다.

keywords
백화점, 청주지역, 서비스품질, 고객만족

Abstract

Modern companies are trying to find out the core value of companies' competition to survive at the suddenly changing market by finding several kinds of consumption. This is also getting more serious in the case of the department stores and their mutual relationships are seen getting more warlike. On the occasion of the department stores, the reduction of the cost and the expansion of profits are the methods of short survival, however these have some danger that depreciate the quality level of the service produced to clients. Therefore, for the department stores, the establishment of strategic plans for the service can be said that the most important strategy of superior achievements of competitions. At this point, the purpose of this study is to abstract the service quality facts for the diversified customers' needs and find for possibilities of application at the service marketing strategy through an actual analysis by examining department stores in Chongju.

keywords
백화점, 청주지역, 서비스품질, 고객만족

The Journal of Distribution Science(JDS)