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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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유통환경 변화에 따른 재래시장 발전방향 -대전광역시를 중심으로-

Development of Traditional Marketplaces in the New Distribution Market - With Emphasis on Daejeon Metropolitan City -

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2008, v.6 no.1, pp.25-46
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.6.1.200806.25
최호규 (공주대학교 경영학과)
윤정근 (공주대학교 경영학과)
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초록

국내 유통시장의 흐름은 유통시장 개방이후 대형마트의 급속한 성장에 따른 중소유통 시장의 쇠퇴로 요약 된다. 최근 대형마트의 성장은 외국계 대형마트가 국내 대형마트에게 인수합병(홈에버-까르푸 인수, 이마트-월마트 인수) 되면서부터 대형화, 과점화 되어 가는 양상이며, 유통 인프라가 상대적으로 취약한 중소유통 시장은 경쟁력을 잃어가고 있다. 특히, 중소유통 시장 중에서 지방 재래시장은 침체된 지방 경기속에서 고객들의 외면으로 대형마트의 수요와 유통업체들의 다변화에 밀려 심각한 도산의 위기에 몰려있다. 유통산업의 비균형적 발전에 따른 중소유통 시장의 경영난이 심화되고 있는 가운데 존폐위기에 처해 있는 재래시장의 활성화를 위한 적극적인 노력이 필요한 것이 본 연구를 수행하는 목적이다. 특히, 본 논문에서는 대전광역시의 유통현황의 문제점을 분석하였고, 이를 토대로 재래시장이 처하고 있는 문제점을 지적하여 재래시장의 활성화 방안에 대하여 제시하였다. 본 논문을 통하여 대형마트와 중소유통시장의 성장을 위한 발전방향이 모색되어, 재래시장이 지속적인 성장을 통한 경쟁력이 구축되기를 바란다.

keywords
유통환경, 대형점, 중소유통업체, 재래시장, 마케팅 전략

Abstract

The latest flow in Korea's distribution market is characterized by the deterioration of small/medium distribution market due to the rapid growth of multinational discount stores. As various multinational discount stores have merged with Korean discount stores (Homever acquired Carrefour and E-Mart acquired Wal-Mart), these discount stores have enlarged in size and dominated the market. On the contrary, small/medium distributors with relatively weak infrastructures are losing competitiveness in the market. Traditional marketplaces in local areas, in particular, are facing a serious crisis as they are neglected in the depressed local markets and have been beaten by the increasing discount stores and the diversifying distributors. The purpose of this study was to propose alternative plans to revitalize traditional marketplaces that are endangered by the unbalanced development of the distribution industry. This study analyzed the distribution performances and problems of Daejeon Metropolitan City and used the analysis to point out the problems specific to traditional marketplaces and propose a way to revitalize them. I hope that this study can help discount stores and small/medium distributors find balance in the market, and give traditional marketplaces the competitiveness to pursue sustainable growth.

keywords
유통환경, 대형점, 중소유통업체, 재래시장, 마케팅 전략

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