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저관여 상품구매의 소비자 행동특성에 관한 연구

A Study on Consumer Behavior Characteristic of Low Involvement Goods Purchasing

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2008, v.6 no.2, pp.81-93
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.6.2.200812.81
김문정 (백석문화대학 광고마케팅학부)
조윤기 (경기대학교 경영학부)
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초록

본 연구는 저관여 상품을 구매하는 소비자의 행동특성을 알아보기 위하여 저관여 상표로 분류되는 캔커피 구매 시 영향을 미치는 요인 및 장소 등에 관해 분석함으로서 마케팅 요소 중 어떠한 요소가 구매자의 구매결정에 영향을 미치는가를 조사하여 마케팅 믹스의 최적배합에 관한 근거를 제시하고자 하였다. 실증분석 결과 크게 영향을 미치는 요인은 제품의 만족도가 아닌, 유통이나 인지도(홍보)에 있었다. 제품의 만족도가 낮은 구매자들이 타 상표로 이동하는 것이 없는 것은 아니었으나, 이는 예상했던 것보다 상당히 낮은 수준으로 나타났고, 오히려 만족도가 낮은 고객도 다시 그 상표를 구매하겠다는 구매의사를 밝혔다. 본 연구는 저 관여상품의 구매에서 마케팅 믹스 중 유통요소나 인지도요소가 제품요소보다 중요하게 나타나 저 관여 상품 판매에 다양한 촉진요소의 필요성을 알 수 있었다.

keywords
저관여, 캔커피, 인지도, 만족도, 유통요소

Abstract

This paper has analyzed the factors and purchasing places affecting the purchasing caned coffee which is classified into low involvement goods. As the result of research, it was discovered that affected factor has arisen out of distribution or recognition other than satisfaction of goods. Consumers who have low satisfaction level switch but this occasion happen at a much lesser rate than expected and on the contrary, even customers who were lesser satisfied expressed that they would buy the same brand again. Although this paper demonstrates the importance of the distribution and recognition factors (publicity), among other marketing mixes, that play a greater role than the product when purchasing the product, it has not taken the effects of promotion into consideration. In the future, the consequences of promotions should be explored and simultaneously look into how each of the factors influence direct sales and weigh how much impact each factor has.

keywords
저관여, 캔커피, 인지도, 만족도, 유통요소

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The Journal of Distribution Science(JDS)