ISSN : 1738-3110
본 연구의 목적은 제품수명주기(PLC)와 시장 리스크 관리(MRM)의 상관관계를 규명하는 데 있다. PLC는 기업이 경영성과를 증진시키기 위하여 마케팅적인 시각에서 소비자의 구매행동과 가격 및 판매변동성을 분석한다. 따라서 이 연구에서는 MRM을 활용하여 PLC를 포괄적이고 통합적인 시각에서 분석하고자 한다. 두 이론 간의 관련성을 규명하기 위하여 본 연구는 PLC와 MRM의 경영성과에 공통적으로 영향을 미치는 요인들을 추출한다. 그리고 MRM의 관점에서 PLC의 요인들을 분석한다. 연구결과 PLC와 MRM은 가격변동성과 거래 리스크 및 시장점유율면에서 관련이 있음을 보여준다.
The Purpose of this study is to reveal interactive relation between Product Life Cycle and Market Risk Management. PLC analyzes consumer buying behavior, volatility of price and sales at market place from the viewpoint of Marketing so that company can improve management result. This study is attempt to analyze PLC from a comprehensive and integrating angle by using MRM. In order to find out relationship between two theories, this study is an extraction of the factors that affects the management result commonly on PLC and MRM. Then, this study analyzes the factors of PLC from the viewpoint of MRM. The result shows that the factors of PLC and MRM have relation with in terms of volatility of price, trade risk and market share.
안광호, 권익현, 임병훈, 마케팅(학현사. 2005), pp.333-334
Cox William E, “Product Life Cycle as Marketing Models", Journal of Business, October 1967 pp 375-384
George. S Day, Analysis for Strategic Market Decisions, West Publishing Company, 1986, p.90
Herbert S. Denenberg et al. Risk and Insurance (Englewood Cliffs, N. J:Prentice-Hall. Inc., 1974), p.4.
H.S. Denenberg and J.R. Ferrari, “A Review Article-New Perspectives on Risk Management : The Search for Principles", The Journal of Risk Insurance, Dec. 1966. pp.656~657
James Lam, Enterprise Risk Management (John Wiley & Sons International Rights, Inc., 2003)
R.I. Mehr and B.A. Hedges, Risk Management in the Business Enterprise, Richard D. Irwin, 1963, pp.Ⅶ~Ⅷ
Robert I. Mehr, Fundamentals of Insurance (Homewood, Ⅲ.: Richard D. Irwin, Inc., 1983), p.22
Swan, John E. and David R. Rink(1982) “Fitting Market Strategy to Varying Product Life Cycles," Business Horizons, Jan. - Feb., PP. 72-76