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벤처기업의 국제화 전략

The Internalization Strategies for Venture Business

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2009, v.7 no.3, pp.101-122
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.3.200909.101
김성호 (초당대학교 기업경영학과)
김판진 (초당대학교 기업경영학과)
나승화 (나주대학 국제문화관광학부)
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초록

본 연구는 국제화의 결정 요인, 동기 및 국제화의 목표, 시장 진입 방법, 시기, 지역, 국제화 전략 및 접근 방법, 국제화 성과 및 성공요인, 국제화의 문제점과 장애요인을 검토하고, 궁극적으로 국내 벤처 기업에 대한 국제화 전략을 제시한다. 연구결과 국제화 결정 요인 중 외적 요인에는 좁은 국내 시장, 산업화 정도, 경쟁 수준, 제품의 라이프 사이클, 경제 규모와 국제적 네트워크가 포함되는 반면에, 내적 결정 요인에는 새로운 기업의 특성과 기술적 능력이 있음이 밝혀졌으며. 시장 확보와 선점, 생산 기반의 이동을 통한 원가 절감과 효율적 생산, 네트워크 형성의 필요성을 포함해야 할 동기 또한 밝혀졌다. 시장 진입에 대해서는 기업이 먼저 수출에 초점을 두었으며, 외국시장을 선택함에 있어서는 심리적 거리보다도 표적 시장의 존재와 그들의 기술능력에 더 큰 영향을 받은 것으로 나타났다. 또한, 국제화 성과에 대해서는, 비재무적 성과보다는 재무적 성과가 더 높은 것으로 밝혀졌다. 일반적으로 벤처기업은 사업 파트너를 찾는데 어려움이 있었으며, 자금 부족, 전문가 부족, 정보부족 등을 경험하였던 것으로 알려졌다.

keywords
벤처기업, 국제화, 시장진입

Abstract

This study examines internationalization determinant factors, motivation and goal of internalization, market entry methods, timing, region, internalization strategy and access method, internationalization performance and success factors, problems and troubles of internalization, and ultimately suggests internalization strategies for domestic venture companies. The study found that interior factors of internationalization determinant factors are characteristics of new firm and technological capabilities while exterior factors include narrow domestic market, industrialization level, competition level, product life cycle, economy of scale, and global network. Motivation was found to include securing and preoccupying market, cost reduction and efficient production through moving of production base, and the necessity of network formation.

keywords
벤처기업, 국제화, 시장진입

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