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전통시장 활성화를 위한 상품권 유통방안에 관한 소고 - 전통시장 상품권을 중심으로 -

Reflections on the Distribution of Gift Certificates for Stimulation of Traditional Markets - With a focus on gift certificates in traditional markets -

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2009, v.7 no.4, pp.37-45
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.4.200912.37
김유오 (중소기업청 시장경영지원센터)
지해명 (강원대학교 경제학과)
윤명길 (을지대학교 의료IT마케팅학과)
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초록

본 연구는 글로벌 금융위기로 인해 발생한 국내 경기침체에 따른 범정부적 민생안정 대책의 일환으로 일자리를 통해 취약 계층의 생계를 지원하고 어려운 지역상권의 소득을 증대시켜 지역경제 활성화를 도모하기 위하여 시행하는 정부 정책 중에 하나인 상품권 발행(온누리, 희망근로, 지역상품권)이 보다 효율적이고도 적절한 정책적 운영이 가능하도록 하는데 초점을 맞추고자 한다. 특히, 지역상권의 대다수를 차지하고 있는 전통시장을 포함한 중소유통업자들에 대한 단기 처방전이 아닌 지역상권의 경쟁력 제고의 방안으로 연결될 수 있는 단초를 제공하고자 한다. 이를 통하여 국내 중소유통업을 영위하는 중소상인의 삶의 질 향상과 지역 활성화 제고방안을 연구한다.

keywords
상품권, 전통시장, 중소유통업체, 전통시장 활성화

Abstract

As part of the government's efforts to stabilize the people's livelihood in response to the economic downturn arising from the global financial crisis, this research focuses on a more efficient and appropriate political operation of gift certificate issuance (Onnuri, Hope Labor, regional gift certificates) to support the socially disadvantaged class and increase the income of less affluent regions to stimulate local economy through employment opportunities. This study extends beyond a short-term solution for distributors in traditional markets to provide a framework to improve regional competitiveness.

keywords
상품권, 전통시장, 중소유통업체, 전통시장 활성화

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