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가맹본부의 리더십 유형과 가맹사업자의 매출과의 관계에 관한 실증적 연구 - 관계결속의 매개효과와 동기의 조절효과를 중심으로 -

An Empirical Study in Relationship between Franchisor's leadership style and Franchisee's revenue - Mediating Effect of Commitment and Moderating Effect of Motivation -

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2009, v.7 no.4, pp.5-14
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.4.200912.5
양회창 (아주대학교 경영연구소)
이영철 (장안대학 유통경영과)
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초록

본 연구는 가맹본부의 리더십유형이 가맹점사업자의 월매출과 관계결속에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보고, 이들 리더십유형과 월매출간의 인과관계 속에서 관계결속이 매개적 효과를 갖는지와 리더십유형과 관계결속 간에 가맹점사업자의 동기요인이 조절효과를 갖는지를 실증적으로 분석하는데 주된 목적을 두었다. 분석결과를 보면 첫째, 리더십유형은 모두 가맹점이 매출에 유의한 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 가맹본부의 성취지향적 리더십유형이 가맹점의 매출에 가장 유의한 영향변수이면서 설명력도 가장 높았다. 셋째, 가맹점사업자의 내적동기는 가맹본부의 지원적 리더십유형과 관계결속 간에 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 리더십유형과 가맹점 매출 사이의 인과관계에 있어 관계결속의 매개역할에 대한 검증결과에서는 관계결속이 모든 유형의 리더십유형에서 부분매개 또는 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 끝으로, 본 연구결과의 시사점과 연구의 한계가 제시되었다.

keywords
리더십유형, 관계결속, 프랜차이즈, 내외동기

Abstract

This study explores the relationships among franchisor's leadership style, franchisee's revenue, and commitment The main purpose of this study is when the causal relationship between leadership style and revenue to determine the mediating effect of commitment and when causal relationship between leadership style and commitment to determine the moderating effect of motivation. The results of the study show that franchisor's leadership styles are significantly related to franchisee's revenue. Although all leadership styles exhibit significant relationships with franchisee's revenue, only achievement oriented leadership style plays a significant role in the formation of franchisee's revenue. The level of franchisee's intrinsic motivation is significantly moderated between franchisor's supportive leadership style and commitment. It is also revealed that commitment exhibit complete or partial mediation effect in the relationships between franchisor's all leadership style and franchisee's revenue. Implications and future research directions are also discussed.

keywords
리더십유형, 관계결속, 프랜차이즈, 내외동기

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