ISSN : 1738-3110
본 연구에서는 한국유통과학회가 발행하고 있는 유통과학연구에 게재된 논문의 연구 동향을 분석하고 학회지의 질적 향상을 위한 시사점을 제시하고자 하였다. 즉, 유통분야의 학문체계를 분류하여 연구동향을 분석하고, 유통 관련 다른 학회지와 비교한 후 유통과학연구의 질적 향상을 위한 시사점을 도출하고자 하였다. 특히, 한국유통과학회는 1999년 「유통과학연구」 제1권 제1호 창간을 시작으로 2010년 9월 제8권 제3호까지 총 109편의 논문을 게재하였다. 109편의 논문을 대상으로 연구주제, 연구 주체, 연구 참여자의 수, 연구방법론, 국문 및 영문논문 빈도, 내국인 및 외국인 참여빈도, 참고문헌 활용 등에 대하여 분석하였다. 추가적으로 유통을 연구대상으로 하는 한국유통학회의 유통연구 및 한국유통경영학회의 유통경영학회지와 유통과학연구를 비교 분석하여 발전방안을 모색하고자 한다. 결론적으로 유통과학연구의 연구동향 및 유사 학회지의 비교 분석을 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제시하고자 한다. 먼저, 유통과학연구가 SSCI를 준비하기 위해서는 해외 투고자를 적극 유치해야한다. 또한, 영문논문의 비중을 대폭 늘려야 할 것이다. 셋째, 학술지의 질 향상을 위한 다양한 연구방법론 수용을 해야할 것이다. 넷째, 유통과학연구의 피인용율울 확대하기 위하여 학술지의 해외 공급을 원활하게 할 수 있도록 구글 등 웹검색 기능을 보강해야 할 것이다. 이상의 시사점을 통한 개선을 한다면 국내 뿐 아니라 해외에서도 인정받는 세계적인 학술지 반열에 올라설 수 있을 것이다.
This study investigated research trends of JDS that KODISA published and gave implications to elevate quality of scholarly journals. In other words, the study classified scientific system of distribution area to investigate research trends and to compare it with other scholarly journals of distribution and to give implications for higher level of JDS. KODISA published JDS Vol.1 No.1 for the first time in 1999 followed by Vol.8 No.3 in September 2010 to show 109 theses in total. KODISA investigated subjects, research institutions, number of participants, methodology, frequency of theses in both the Korean language and English, frequency of participation of not only the Koreans but also foreigners and use of references, etc. And, the study investigated JDR of KODIA, JKDM(The Journal of Korean Distribution & Management) and JDA that researched distribution, so that it found out development ways. To investigate research trends of JDS that KODISA publishes, main category was made based on the national science and technology standard classification system of MEST (Ministry Of Education, Science And Technology), table of classification of research areas of NRF(National Research Foundation of Korea), research classification system of both KOREADIMA and KLRA(Korea Logistics Research Association) and distribution science and others that KODISA is looking for, and distribution economy area was divided into general distribution, distribution economy, distribution, distribution information and others, and distribution management was divided into distribution management, marketing, MD and purchasing, consumer behavior and others. The findings were as follow: Firstly, main category occupied 47 theses (43.1%) of distribution economy and 62 theses (56.9%) of distribution management among 109 theses in total. Active research area of distribution economy consisted of 14 theses (12.8%) of distribution information and 9 theses (8.3%) of distribution economy to research distribution as well as distribution information positively every year. The distribution management consisted of 25 theses (22.9%) of distribution management and 20 theses (18.3%) of marketing, These days, research on distribution management, marketing, distribution, distribution information and others is increasing. Secondly, researchers published theses as follow: 55 theses (50.5%) by professor by himself or herself, 12 theses (11.0%) of joint research by professors and businesses, Professors/students published 9 theses (8.3%) followed by 5 theses (4.6%) of researchers, 5 theses (4.6%) of businesses, 4 theses (3.7%) of professors, researchers and businesses and 2 theses (1.8%) of students. Professors published theses less, while businesses, research institutions and graduate school students did more continuously. The number of researchers occupied single researcher (43 theses, 39.5%), two researchers (42 theses, 38.5%) and three researchers or more (24 theses, 22.0%). Thirdly, professors published theses the most at most of areas. Researchers of main category of distribution economy consisted of professors (25 theses, 53.2%), professors and businesses (7 theses, 14.9%), professors and businesses (7 theses, 14.9%), professors and researchers (6 theses, 12.8%) and professors and students (3 theses, 6.3%). And, researchers of main category of distribution management consisted of professors (30 theses, 48.4%), professors and businesses (10 theses, 16.1%), and professors and researchers as well as professors and students (6 theses, 9.7%). Researchers of distribution management consisted of professors, professors and businesses, professors and researchers, researchers and businesses, etc to have various types. Professors mainly researched marketing, MD and purchasing, and consumer behavior, etc to demand active participation of businesses and researchers. Fourthly, research methodology was: Literature research occupied 45 theses (41.3%) the most followed by empirical research based on q
교육과학기술부(2009), 국가과학기술표준분류체계, 교육과학기술부 고시 제2009-349호, 1-36.
박정섭, 김동호(2009), “물류학회지의 연구동향 분석”, 물류학회지 제19권 제2호, 5-26.
오세영(2000), “해운학연구의 동향분석 -한국해운학회지 창간호부터 제30호까지를 중심으로-”, 해운학회지 제31호, 1-16.
옥선종(1998), “미국의 유통학 연구에 대한 소고”, 물류학회지 제1권, 5-23.
옥선종(1998), “유럽의 유통학 연구에 대한 소고”, 물류학회지 제2권, 5-30.
윤명길, 김유오, 남궁석(2004), “유통이론에 대한 학문적 개념 연구”, 유통과학연구 제2권 제1호, 1-16.
윤명길, 김유오(2005), “유통연구에 대한 학문적 연구(Ⅱ)”, 유통과학연구 제3권 제1호, 1-22.
윤명길, 김유오(2007), “한국에서의 유통학문 연구 방법론에 대한 소고”, 유통과학연구 제5권 제1호, 75-88.
윤일현, “해운물류 연구의 동향분석 -학회지 제31호부터 제40호까지를 중심으로-”, 해운물류연구 제42호, 1-19.
하영석(2006), “해운물류 연구의 동향 분석 - 학회지 제41호부터 제50호까지를 중심으로-”, 해운물류연구 제51호, 1-24.
한국연구재단(2009), 학술연구분야 분류표. www.nrf.go.kr.
한국유통학회(2007, 2008, 2009, 2010), 유통연구, 제12권 제1호-제15권 제3호.
한국유통경영학회(2007, 2008, 2009, 2010), 유통경영학회지, 제10권 제1호-제13권 제4호.
한국유통과학회(2007, 2008, 2009, 2010), 유통과학연구, 제5권 제1호-제8권 제3호.
현인규, 박정섭, 박소진(2009), “한국유통경영학회 연구동향 분석”, 유통경영학회지, 제12권 제5호, 25-44.
北島忠南, 大野勝也, 江田三喜男(1976), 流通論, 白挑書房.
西村林(1993), 現代流通論, 中央經濟社.
森下二次也(1997), 現代の流通構造, 世界思想社.
速水保, 山野邊義方(1993), 流通經濟の理論と實際, 成山堂書店.
林周二(1968), 流通經濟의 課題, 日本生産性本部.
林周二(1975), 流通硏究入門, 日本經濟新聞社.
Dikinson, R. A.(1978), "The future of Retail Education: Four-Year collages", Journal of Retailing, 54(3), 87-93.
Findlay, A. M. and Leigh Sparks(2002),“Retailing Critical Concepts”, The Evolution and Development of Retailing, 1, 1-15.
Swerdlow, Robert A.(1978), "Retail Education in Four-Year Institutions: What Does the future Hold?", Journal of Retailing, 54(3), 37-44.