ISSN : 1738-3110
The aim of this study is to empirically explore micro and macroeconomic factors affecting the Pakistani sugar industries and searching the energy potential of this industry, through the survey of literature. The empirical part has been explored by employing Vector Autoregression (VAR), Granger Causality tests and simultaneous equation models through quarterly data for the period of 1991q2-2008q4. The study also aims to devise policies for the development of sugar industries and identify its growing importance for the energy sector of Pakistan. Empirical tests applied on the domestic prices of sugar, domestic interest rates, and exchange rate, productive capacities of sugar mills, per capita income, world sugar prices on cultivable area and sugar production reveal very useful results. Results reveal an improvement of productive capacity of the sugar mills of Pakistan on account of increasing crushing capacity of this sector. Negative effect of rising wholesale prices on the harvesting area was also observed. Profit earnings of the sugar mills significantly increase with the rise of sugar prices but the system does not exist for the farming community to share the rising prices of sugar. The models indicate positive and significant effect of local prices of sugar on its volume of import. Another of the findings of this study positively relates the local sugar markets with the international prices of sugar. Additionally, the causality tests results reveal exchange rate, harvesting area and overall output of sugarcane to have significant effects on the local prices of sugar. Similarly, import of sugar, interest rate, per capita consumption of sugar, per capita national income and the international prices of sugar also significantly affect currency exchange rate of Pakistani rupee in terms of US$. The study also finds sugar as an essential and basic necessity of the Pakistani consumers. That is why there are no significant income and price effects on the per capita consumption of sugar in Pakistan. All the empirical methods reiterate the relationship of variables. Economic policy makers are recommended to improve governance and management in the production, stock taking, internal and external trading and distribution of sugar in Pakistan using bumper crop policies. Macroeconomic variables such as interest rate, exchange rate per capita income and consumption are closely connected with the production and distribution of sugar in Pakistan. The cartelized role of the sugar industries should also be examined by further studies. There is need to further explore sugar sector of Pakistan with the perspective of energy generation through this sector; cartelized sugar markets in Pakistan and many more other dimensions of this sector. Exact appraisal of sugar industries for energy generation can be done appropriately by the experts from applied sciences.
포화상태에 이른 우리나라 종합슈퍼들의 심각한 경쟁으로 인한 부작용을 해결할 수 있는 단서를 찾기 위해 본 연구는 종합슈퍼들의 다양한 마케팅 커뮤니케이션 요인들이 소비자들의 점포충성도에 미치는 직접적인 영향과, 마케팅 커뮤니케이션 요인들과 소비감정, 점포충성도 각각에 대해 소비가치와 소비감정이 유인가(valence)를 이끌어낼 수 있는지를 확인하고자 하였다. 특히 미래의 소비자인 대학생들의 관점에서 구성한 연구모델을 분석함으로써 장기적인 차원에서 종합슈퍼들이 경쟁력 강화를 위해 얻을 수 있는 단서를 찾고자 하였다. 본 연구의 수행을 위해 먼저 마케팅 커뮤니케이션의 각 요인들로는 선행연구를 근거로 광고, 퍼블리시티, 판매촉진, 구전, 물리적 환경을 채택하였으며, 가치는 쾌락적 가치와 실용적 가치로 나누어 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 종합슈퍼들의 마케팅 커뮤니케이션 각 요인들이 점포충성도에 미치는 영향을 분석한 결과 광고, 퍼블리시티, 판매촉진, 구전, 물리적 환경의 각 요인들이 모두 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인하였다. 마케팅 커뮤니케이션 하위 요인들 중 어떤 요인이 점포충성도에 미치는 영향이 더 큰지를 확인한 결과에는 구전요인(β =.53, p<.01)만이 통계적으로 유의미한 결과를 보였다. 이에 대해서는 대학생들은 다른 요인들에 비해 구전 요인을 좀 더 점포를 신뢰하는데 중요한 요인으로 생각한다고 해석하는 것이 바람직할 것이다. 둘째, 종합슈퍼들의 마케팅 커뮤니케이션 각 요인들과 점포충성도의 관계에서 쾌락적 가치와 실용적 가치의 조절효과를 검증한 결과 유일하게 퍼블리시티와 점포충성도간에 실용적 가치만이 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 흥미로운 것은 실용적 가치가 퍼블리시티와 점포충성도 간에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 분석되었는데, 이는 최근까지 이슈화된 종합슈퍼들에 대한 매스미디어의 부정적 기사들에 대해 대학생들이 민감하게 반응한 결과로 해석할 수 있다. 셋째, 마케팅 커뮤니케이션 각 요인들과 소비감정 간에 소비가치의 조절효과를 검증한 결과 쾌락적 가치만이 퍼블리시티와 소비감정에 조절효과를 보이지 않았으며, 모든 요인들이 조절효과가 있음을 확인하였다. 따라서 대학생들이 인지하는 소비가치는 마케팅 커뮤니케이션과 점포충성도 간의 관계보다 소비감정 간에 더 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 마케팅 커뮤니케이션의 각 요인들과 점포충성도의 관계에서 소비감정의 매개효과를 검증한 결과 판매촉진을 제외하고 모든 요인들이 완전 매개 또는 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이는 소비감정이 점포충성도를 높이는데 중요한 요인임을 시사하고 있으며 종합슈퍼들이 긍정적 소비감정의 증대를 위한 노력을 하여야 함을 의미한다고 판단된다. 말미에는 이 연구결과를 통해 얻을 수 있는 영향을 제시하였으며 향후에는 범위를 넓혀 일반인들을 대상으로 한 연구와 함께 세대 간 차이를 확인할 필요가 있음을 제안하였다.
Rapidly growing sales amount and the number of discount stores caused many side effects and sensitive issues in Korea. Because these severe competition due to more expensive cost just like excessive increase in advertising and location selection, and these caused completely ruined small merchants as well as passed on to the consumer. This Study focused on competitiveness of discount store in Korea to the perspective of college students, as explored the relationships between marketing communication and store loyalty. And, examined for two moderating effect, 1) consumers' value separated by hedonic value and utilitarian value between marketing communication and store loyalty, and 2) consumers' value separated by hedonic value and utilitarian value between marketing communication and consumption emotion. Finally, this study examined for mediating effect of consumption emotion between marketing communication and store loyalty. In order to verify the relationship, moderating and mediating effects, data were collected from 130 college students in Whasung, Gyeonggi Province to test theoretical model and its hypotheses. Findings are as followed : First, analysis showed that factors such as advertisement(β =.221, p<.05), publicity(β =.513, p<.01), sales promotion(β =.234, p<.01), word of mouth(β =.627, p<.01) and physical environment(β =.339, p<.01) for marketing communication in the discount store have statistically significant positive effect on store loyalty. But the result of regression analysis for which factors are more impact in marketing communication between store loyalty showed that word of mouth(β =.53, p<.01) is only statistically significant. Second, publicity(β =-.895, p<.05), the sub-dimension of marketing communication shows only statistically significant negative moderating effect on store loyalty. But, the results of the moderating effect of value between marketing communication and consumption emotion verified that utilitarian value show statistically significant, specifically advertisement(β =.294, p<.01), physical environment(β =.418, p<.01), sales promotion(β =.245, p<.01), word of mouth(β =.414, p<.01) and publicity(β =1.137, p<.05), respectively. And hedonic value show statistically significant, specifically advertisement(β =.286, p<.01), physical environment (β =.418, p<.01), sales promotion(β =.236, p<.01) and word of mouth(β =.420, p<.01), respectively. But publicity(β =.145, p=.119) is not statistically significant. Finally, the results verified mediating effect for consumption emotion between all factors for marketing communication and store loyalty showed that factors such as advertisement, publicity, word of mouth and physical environment for marketing communication except sales promotion were statistically significant fully mediated in advertisement, and partially mediated in publicity, word of mouth and physical environment. This testified that the consumption emotion had the most important factor to enhance store loyalty to the perspective of College students. These results can provide important implications and invaluable tips for planning marketing strategies and gaining access to new potential customers. Implications and future research directions are also discussed.
본 논문은 거배비용분석 이론의 포괄적 이해를 돕기 위한 하나의 방법으로 거래비용분석법의 구성요소 중의 하나인 "거래비용"에 대한 개념검토를 목적으로 하고 있다. 유통경로 지배구조 현상을 규명하기 위한 하나의 방법으로 거래비용 분석의 개념적 틀을 적용한 지도 벌써 수십 년이 경과되었다. 본 연구의 출발점은 Williamson(1975)이 개념적 틀에서 제시한 자산특유성(asset specificity)을 어떠한 형태로 정의하고 있는지?, 기존의 선행연구들에서는 어떠한 형태로 자산특유성을 설명하고 있으며, 선행연구들에서는 자산특유성 개념의 조작적 정의를 어떠한 형태로 정의하고 있는지? 에 대한 물음에서 출발하고 있다. 본 연구를 통해 거래비용 이론이 완전 자유 경쟁체제가 아닌 통제 경제체제에서도 적용 가능한 것이냐 하는 것이다. 거래비용 이론은 Williamson(1975)이 제시한 개념적 틀을 그대로 적용할 것이 아니라 해당 산업내지는 국가 체제에 따라 수정 보완하여 적용하는 것이 바람직하다는 결론이다. 기존의 거래비용(자산특유성)에 대한 연구방향을 종합하여 요약하면 크게 네 가지 방향으로 나누어진다고 볼 수 있다. 첫째는 기업이 제품의 유통과 관련하여 기업이 특유자산을 보유하고 있는 판매 대리인을 이용할 것인지, 아니면 자사의 고용인을 이용할 것인지에 대한 연구의 흐름이다. 둘째, 원료의 공급에 있어 기업이 특유자산을 보유하고 불확실성이 큰 경우 기업이 직접 제조할 것인지 아니면 외부 공급자로 부터 구매할 것인지에 대한 의사결정의 문제를 다루고 연구의 흐름이다. 셋째는 기업이 해외 시장 또는 서비스 시장 진출 시 지사의 사용 할 것인지 아니면 현지 대리인의 이용에 관한 문제를 다루는 연구의 흐름이다. 넷째는 거래비용이론이 가지는 기본 가정의 한계를 지적하고 거래비용이론의 확장을 시도하는 연구의 흐름이다. 거래비용분석이 갖는 한계점으로는 첫째, 기존의 연구들은 Williamson(1975)이 제시한 개념들을 이용하여 단순히 유통경로 현상을 규명하는데 만 치중하고 있다는 것이다. 둘째, 유통경로 구성원들이 거래비용(자산특유성)때문에 다양한 거래구조를 형성했다면 그에 따른 명확한 성과가 있어야 하는데, Heide와 John(1988)의 지적에서 처럼 거래비용분석의 기본 가정에 관한 실증적 연구가 매우 애매 한다는 것이다. 셋째, 기업이 특유자산(불확실성)을 보유하고 있는 거래를 내부화한다고 가정하고 있으나 내부화에 대한 명확한 설명이 제시되어 있지 않다는 것이다. 다섯째, 거래비용 이론은 완전자유경쟁체제에 적합한 이론이라 할 수 있으며 통제경제 내지는 계획경제 체제하에서는 적용하기가 부적절한다. 향후 연구를 위한 제언으로는 경제구조와 산업구조의 차이에서 발생하는 현상으로 분석할 수 있으며, 다양한 산업구조에 거래비용분석을 적용할 필요성이 존재한다. 따라서 거래비용분석에서 제시하고 있는 거래비용에 대한 명확한 정의가 필요하다.
This paper undertakes a conceptual review of transaction cost to broaden the understanding of the transaction cost analysis (TCA) approach. More than 40 years have passed since Coase's fundamental insight that transaction, coordination, and contracting costs must be considered explicitly in explaining the extent of vertical integration. Coase (1937) forced economists to identify previously neglected constraints on the trading process to foster efficient intrafirm, rather than interfirm, transactions. The transaction cost approach to economic organization study regards transactions as the basic units of analysis and holds that understanding transaction cost economy is central to organizational study. The approach applies to determining efficient boundaries, as between firms and markets, and to internal transaction organization, including employment relations design. TCA, developed principally by Oliver Williamson (1975,1979,1981a) blends institutional economics, organizational theory, and contract law. Further progress in transaction costs research awaits the identification of critical dimensions in which transaction costs differ and an examination of the economizing properties of alternative institutional modes for organizing transactions. The crucial investment distinction is: To what degree are transaction-specific (non-marketable) expenses incurred? Unspecialized items pose few hazards, since buyers can turn toalternative sources, and suppliers can sell output intended for one order to other buyers. Non-marketability problems arise when specific parties' identities have important cost-bearing consequences. Transactions of this kind are labeled idiosyncratic. The summarized results of the review are as follows. First, firms' distribution decisions often prompt examination of the make-or-buy question: Should a marketing activity be performed within the organization by company employees or contracted to an external agent? Second, manufacturers introducing an industrial product to a foreign market face a difficult decision. Should the product be marketed primarily by captive agents (the company sales force and distribution division) or independent intermediaries (outside sales agents and distribution)? Third, the authors develop a theoretical extension to the basic transaction cost model by combining insights from various theories with the TCA approach. Fourth, other such extensions are likely required for the general model to be applied to different channel situations. It is naive to assume the basic model appliesacross markedly different channel contexts without modifications and extensions. Although this study contributes to scholastic research, it is limited by several factors. First, the theoretical perspective of TCA has attracted considerable recent interest in the area of marketing channels. The analysis aims to match the properties of efficient governance structures with the attributes of the transaction. Second, empirical evidence about TCA's basic propositions is sketchy. Apart from Anderson's (1985) study of the vertical integration of the selling function and John's (1984) study of opportunism by franchised dealers, virtually no marketing studies involving the constructs implicated in the analysis have been reported. We hope, therefore, that further research will clarify distinctions between the different aspects of specific assets. Another important line of future research is the integration of efficiency-oriented TCA with organizational approaches that emphasize specific assets' conceptual definition and industry structure. Finally, research of transaction costs, uncertainty, opportunism, and switching costs is critical to future study.
최근 국내외에서 체험형 교육서비스의 도입과 활용이 활발해지고 있다. 체험형 교육서비스가 제대로 관리됨으로써 효과적인 체험형 교육서비스가 제공될 경우 다양한 체험형 교육서비스 제공자와 이용자 사이의 사회적, 경제적 교환의 기회가 지속적으로 확대될 개연성이 존재한다. 이를 위해 필요한 선결과제 중 하나가 바로 '성과 측정 수단'인데, 문제는 새로운 체험형 교육서비스 성과 측정에 적합한 성과 측정 수단이 마땅치 않다는 점이다. 이와 같은 상황에서 우선적으로 고려해볼 수 있는 연구화두는 다음과 같다: 창의적 체험활동과 같은 체험형 교육 서비스 품질을 어떻게 측정할 것인가. 본 연구에서는 바로 이 화두에 대한 답을 모색하기 위해 체험형 교육 서비스 중 하나인 창의적 체험활동 교육 서비스 품질 측정 문항을 개발하여 체험형 교육서비스 품질 측정 도구화 하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 체험형 교육 서비스 품질 평가를 위한 척도를 개발하기 위해 창의적 체험활동에 초점을 맞추어 이론적 배경으로부터 실무 전문가의 검토 조정을 거쳐 평가 척도 후보군을 개발하고, 실증적 정제 과정을 통해 최종 척도 항목을 도출하였다. 본 연구에서 도출한 체험형 교육 서비스 품질 측정 항목은 (체험형 교육) 결과 품질 (EE-outcome), (체험형 교육) 공감 품질 (EE-empathy), (체험형 교육) 신뢰 품질 (EE-reliability), (체험형 교육) 물리적환경 품질 (EE-scape) 등 4차원으로 구성되며, 전반적인 신뢰성과 타당성이 있는 것으로 확인되었다. 본 연구에서 제시하는 체험형 교육 서비스 품질 측정 도구는 운용 주체에게 기획 포인트를 제공하고 '교육용' 세분시장을 추구하는 서비스 제공 주체에게는 관리 포인트를 제공한다는 점에서 유용한 지침이 될 수 있을 것이다.
As experiential education services are growing, the need for proper management is increasing. Considering that adequate measures are an essential factor for achieving success in managing something, it is important for managers to use a proper system of metrics to measure the performance of experiential education services. However, in spite of this need, little research has been done to develop a valid and reliable set of metrics for assessing the quality of experiential education services. The current study aims to develop a multi-item instrument for assessing the service quality of experiential education. The specific procedure is as follows. First, we generated a pool of possible metrics based on diverse literature on service quality. We elicited possiblemetric items not only from general service quality metrics such as SERVQUAL and SERVPERF but also from educational service quality metrics such as HEdPERF and PESPERF. Second, specialist teachers in the experiential education area screened the initial metrics to boost face validity. Third, we proceeded with multiple rounds of empirical validation of those metrics. Based on this processes, we refined the metrics to determine the final metrics to be used. Fourth, we examined predictive validity by checking the well-established positive relationship between each dimension of metrics and customer satisfaction. In sum, starting with the initial pool of scale items elicited from the previous literature and purifying them empirically through the surveying method, we developed a four-dimensional systemized scale to measure the superiority of experiential education and named it "Experiential Education PERFormance" (EEPERF). Our findings indicate that students (consumers) perceive the superiority of the experiential education (EE) service in the following four dimensions: EE-empathy, EE-reliability, EE-outcome, and EE-landscape. EE-empathy is a judgment in response to the question, "How empathetically does the experiential educational service provider interact with me?" Principal measures are "How well does the service provider understand my needs?," and "How well does the service provider listen to my voice?" Next, EE-reliability is a judgment in response to the question, "How reliably does the experiential educational service provider interact with me?" Major measures are "How reliable is the schedule here?," and "How credible is the service provider?" EE-outcome is a judgmentin response to the question, "What results could I get from this experiential educational service encounter?" Representative measures are "How good is the information that I will acquire form this service encounter?," and "How useful is this service encounter in helping me develop creativity?" Finally, EE-landscape is a judgment about the physical environment. Essential measures are "How convenient is the access to the service encounter?,"and "How well managed are the facilities?" We showed the reliability and validity of the system of metrics. All four dimensions influence customer satisfaction significantly. Practitioners may use the results in planning experiential educational service programs and evaluating each service encounter. The current study isexpected to act as a stepping-stone for future scale improvement. In this case, researchers may use the experience quality paradigm that has recently arisen.
본 연구는 소비자의 구매의도 형성과 관련된 선행요인을 설명하는 주된 이론인 계획적 행동모델을 토대로 식품 관련 및 식품소비관련 소비자의 개성특성, 과거 구매행동 빈도 등의 요인들을 포함하여 유기농식품에 대한 소비자의 구매의도에 미치는 구체적인 영향요인을 제시하고자 이루어졌다. 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 계획적 행동모델에서 주관적 규범을 제외한 태도, 지각된 행위통제(비용)는 구매의도에 유의하게 영향력이 있는 것으로 나타났으며, 특히 유기농식품에 대해 긍정적인 태도를 가질수록 구매의도가 증가할 확률이 높아진다고 할 수 있다. 둘째, 식품에 대한 관심이 많고 중요하게 생각하는 소비자일수록 유기농식품에 대하여 호의적인 태도를 가지게 될 확률이 증가하며, 과거에 유기농식품을 구매한 빈도가 유기농식품에 대한 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유기농식품을 이용하지 않을 경우 나타날 수 있는 소비자의 부정적 감정이 유기농식품에 대한 구매의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 주관적 규범은 구매의도에, 식품 관련 개성특성(저항감)은 태도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과는 점차적으로 계획적 행동모델의 설명력을 높이기 위해 다양한 요인들을 포함하는 모델의 확장에 대한 필요성이 제기되고 있는 가운데, 향후 소비자들의 구매행동에 있어 구매의도에 추가적인 요인들의 영향력을 검증하였다는 점에서 그 의미를 찾을 수 있다. 하지만 본 연구에서는 식품의 종류를 구분하지 않고 조사하였기 때문에 식품의 종류에 따라 소비자의 반응이 다를 수 있기에 향후에는 이점을 보완해 나가야할 것이며, 또한 구매경험여부에 따라 군집을 나누어 연구하지 않았기 때문에 유기농식품의 구매경험여부에 따라 구매자들을 비교, 검토하여 연구해나가야 필요성이 제기된다.
Well-being is a reflection of current sociocultural trends that focus on the quality of life based on economic growth. Furthermore, organic food is believed to help people maintain good health and therefore leads to increased consumption of organic foods. Therefore, consumer interest in organic food is increasing, causing its market to grow, and this trend will be maintained in the future. The abuse of agricultural pesticides, gene manipulation, and bovine spongiform encephalopathy has caused consumers to worry about food safety. The well-being trend has also contributed to consumers' growing interest inorganic food and organic agricultural products. A consumer's choice offood is a complex processes affected by various factors. In particular, organic food is considered an individualistic merit good, considering the consumers' preferences related to certification policies. Therefore, various factors such as personal characteristics and sense of value could affect consumers' decisions. This research focused on an analysis of the factors influencing consumers' purchasing intention for organic food on the basis of an increase in organic food consumption. The research method was based on the theory of planned behavior (TPB). Factors such as consumer characteristics regarding food consumption, purchasing frequency, and other factors affecting purchasing intention were presented. The hypothesis was set using advanced research and stated that it is easier to forecast purchasing intentions by combining the theory of planned behavior and personal characteristics of consumer. The results show that two dimensions, attitude and perceived behavioral control, have statistically significant influence on the purchasing intention. It can be said that a positive attitude toward organic foods in particular increases the possibility of purchasing intention. In addition, consumers who consume more organic food products are more likely to have positive attitudes, and, in the past, purchasing frequency has positively influenced purchasing intention of organic foods. Consumers' negative feelings about the non-purchase of organic foods also showed a negative influence on purchasing intentions. In other words, even though consumers feel uncomfortable when not consuming organic food products, they do not try to purchase such products because of this feeling of discomfort. Furthermore, the subjective norm and the behavioral control of food-related involvement do not have a statistically significant influence on the purchasing intention or attitudes. This research verified the influence of factors related to purchasing intention. This study has several limitations: (1) even though consumers' responses can change based on the type of food, the types of food were not classified in this study; (2) future studies are necessary to analyze the attitudes of consumers on the basis of their purchasing experiences with organic foods.