ISSN : 1738-3110
본 연구의 목적은 소매업태 용어 통일화에 대해 알아보는 것이다. 이를 통해 소매 비즈니스 영역의 용어에 대한 혼란을 방지하고자 하였다. 또한 국내 소매업태의 적절하도록 용어정의에 대한 정리를 하고자 한다. 본 연구는 한국유통과학회 산하 유통학정의위원회 책임 하에 이루어졌다. 용어들은 백화점, 슈퍼마켓, 전문점, 편의점, 드럭스토어, 무점포 소매, 할인점, 쇼핑센터, 상점가, 시장과 함께 정의하였다.
The objective of the research which it sees is the unification regarding a retail trade terminology. It prevented the confusion of the terminology against retail business area and in order to arrange a terminology definition in domestic retail trade origination properly. This research took charge of from distribution terminology definition commission. in korea distribution science association. The terminology which is defined with Department store, Super Market, Specialty Store, Convenience Store, Drug Store, Non Store Retailing, Discount Store, Shopping Center, shopping street, Market.
한국 제약산업은 제약회사의 수와 거래선의 수가 많고, 다품종 소량생산체제이며 동일성분의 경쟁품이 많은 실정이다. 이러한 실정 하에서 통합물류가 물류원가 절감 및 효율적인 배송에는 적절한 방안이라고 할 수 있으나 기업마다 다른 배송 조건 문제, 다품종 소량주문의 적기 배송 문제 등 회사 특유의 서비스 제공 등에 한계가 있어서 경쟁적 매출증가에 문제점이 있다 하겠다. 이와 같이 물류원가는 절감해야하고 영업효율성은 증대시켜야 하는 두 가지 문제를 두고 다음과 같은 대처방안을 제시하고자 한다. 첫째, 제약회사 간 품목 공동마케팅 실시. 둘째, 규모가 비슷한 3개 회사 이하 합동 배송실시. 셋째, 매출이 큰 제품은 도매상과 유통 일원화 협약. 넷째, 도매상이 제약 물류 서비스하도록 준비. 다섯째, 거래선의 협조 등이다. 결론적으로 한국제약산업에서 통합물류가 필요하지만 산업의 특성상 중소제약회사는 완전 통합물류는 매출이 감소할 것이라는 가정하에 그 시행이 어려울 것으로 판단되는 것이다.
The Korean pharmaceutical industry has many pharmaceutical companies and business acquaintances, small quantity batch production and a lot of competition products having same ingredient. Under such a situation, an integrated distribution is said to be proper to lower distribution costs and deliver effectively: However, each business has different delivery conditions, timely delivery of small quantity batch order and other particular services, etc to have problems of competition of turnover increase. The study suggests measures below to lower distribution costs and to elevate sales business efficiency. First, Joint marketing of pharmaceuticals between pharmaceutical companies. Second, Joint delivery of three or less companies having similar business scales. Third, An agreement with wholesale distributors of unified distribution of pharmaceuticals being sold much. Fourthly, Wholesale distributors' pharmaceuticals distribution services. Fifthly, Cooperation of business acquaintance. In summary, the Korean pharmaceutical industry needs an integrated distribution system. Considering characteristics of the industry, however, the small pharmaceutical companies are thought to be difficult to accept the integrated distribution because complete integrated distribution may reduce sales.
최근 급격한 경제 환경의 변화는 기업의 경영전략에도 많은 영향을 미치고 있다. '2000년 이후로 기업들은 앞 다투어 기업전략의 최적의 솔루션으로 IT와 CRM기법을 도입하였다. 하지만 기업경영자들이 의도한 바와는 달리 IT와 CRM 전략도입에 따른 성과에 미흡하고 심한 경우 IT와 CRM 전략기법은 실패로 돌아갔다고 한다. 따라서 본 연구는 CRM 전략도입에 따른 CRM 성과에 미치는 영향 요인이 무엇인지에 대한 모형을 설정하여 실증분석하고 있다. CRM 성과에 영향을 미치는 핵심 요인은 IT 프로세스, 최고경영자의 CRM에 대한 몰입, 고객지향성을 설정하였다. 실증분석 결과, 기업의 IT 프로세스와 최고경영자의 CRM에 대한 몰입이 CRM 성과에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면, CRM 성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이라고 설정하였던 고객지향성은 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 하지만 본 연구의 모형에서 설정한 인과관계의 방향성은 일치하는 것으로 분석되었다. 끝으로 본 연구가 갖는 전략적 의미와 미래 연구를 위한 제언을 제시하였다.
Customer relationship management(CRM) is perceived to be failing, and there is an urgent need for some practical ways to address this issue. The research presented in this article demonstrates that the implementation of CRM activities delivers greater profits. The author examine the key drivers and information technology process in implementing CRM using data collected from a diverse sample of firms. The results show that IT processes and top manager's commitment of CRM play a vital role in enchancing an organization's customer relationship performance. The study provides insights into why the use of customer orientation might not always deliver the expected customer relationship performance outcome.
동북아는 빠르게 발전하는 지역의 하나이다. 한국과 중국 사이에 놓여있는 황해는 거대한 물동량과 많은 승객으로 매우 중요한 물류권역이 되었다. 이들 환황해지역의 두 나라는 선석, 컨테이너 야드, 보관시설과 정보시설 등을 지속적으로 확장하여 왔다. 이들 두 나라는 많은 정기선 항로와 카훼리 항로를 도입하였다. 어떤 전문가들은 항만과 물류 시설의 과도한 투자를 걱정하고 있다. 이 논문은 한중항로, 컨테이너 항로와 카훼리 항로의현상황을 분석하였고, 전문가들의 도움을 받아 문제점과 과제들을 도출하였다. 두 나라간의 항만과 해상루트 등을 합리화하고 문제를 해결하기 위한 많은 대안과 전략들이 있다. 이 논문을 많은 전략들을 마케팅의 4P와 연계시켜 제안한다. 항만서비스로 서비스재이므로 이들 전략대안들을 맥카시 교수의 4P로 범주화할 수 있다. 이 논문은 이들 모든 전략 대안들을 3차원으로 분류한다. 그것들은 경쟁전략, 협력전략 그리고 코피티션전략이다. 한국과 중국간의 항만과 물류주제들에 있어 전략의 3차원을 제시함으로써 전략선택에 방향성과 아이디어를 제공한다. 이 논문 이후에는 최적의 전략을 선택하고 추가비용을 극소화하기 위해 실천적인 조사와 많은 진단 들이 있어야 할 것으로 본다.
Northeast Asia is one of the regions which have been developing so rapidly. Yellow sea, located between Korea and China, became a very important logistical zone because of its huge volume of cargo and big passenger traffic. These two countries continuously are enlarging their port facilities such as berths, container yards, storage capacity and their information system in this the Pan Yellow sea area. Two countries also introduce many new liner routes and car-ferry shipping services. Therefore there must be a severe competitions and conflicts among the countries and their companies and ports as well. Some experts worry about the over capacity of port and logistics facilities. This paper investigated the current conditions of Korea-China shipping route, container and car-ferry route, and found out the problems and tasks, with the support of many experts. There are so many alternatives and strategies to solve and rationalize the shipping route and the problems of ports of two countries. This paper suggest many strategies connecting with marketing 4Ps. As port service is also a kind of service product, we can categorize the strategies into 4Ps suggested by McCarthy. And this paper classify all these alternatives into 3 dimensions. There are competitive strategies, cooperative strategies and coopetition strategies. This paper propose some directions and ideas for adopting the strategy in the port and logistical topics between Korea and China, suggesting 3 dimensions of strategies. After this paper, many diagnoses and practical investigations should be executed to introduce optimal solutions and minimize the additional cost.
본 연구는 RFID를 이용한 창고관리시스템(Warehouse Management System; WMS), 통합주문관리시스템(Customer Service & Support System; CSS), 국제물류시스템(Delivery Management System)을 성공적으로 구축한 CJ GLS주식회사의 사례를 통한 구축효과에 대한 연구이다. 이를 위해 먼저 산업자원부 등에서 정책적으로 육성되고 있는 RFID, 즉 차세대 유비쿼터스 네트워크 사회의 핵심기술로 기대되고 있는 RFID의 개요 및 특징, 활용분야, 기술 및 실용화 동향 등에 관해 국내 및 외국의 사례를 소개하였다. 다음으로 효율적인 통합물류시스템 구축을 위해 RFID를 이용한 CJ GLS의 시스템 도입배경 및 목표, 시스템 구축의 개요 및, 구축효과를 분석하고, 결론으로 RFID의 향후전망 및 SCM 발전 방향을 제시하였다.
CJ GLS Co. builds successfully Warehouse Management Systme (WMS), Customer Service & Support System(CSS), and Delivery Management System using RFID. This study tris to find out the effectiveness in CJ case. RFID, the core technology of Ubiquitous network, is now implied in our policy by the Ministry of Commerce, Industry & Energy. To support the study, examples from Korea and other countries using RFID system were introduced. Examples include the definition and features of RFID and the current applications of RFID. CJ GLS Co. used RFID to build the Integrated Logistics Management System effectively. The study analyzed the background of why to use this system, the goals and objectives of system building and the effectiveness of system building. In conclusion, the future of RFID and SCM was presented.
최근 유통산업의 성장과정에서 신유통업태의 등장과 대형할인점의 다점포화 전략으로 유통환경이 급변하고 있다. 경쟁이 격화됨에 따라 대형할인점들은 저가격 전략 및 상품차별화 등을 위해 유통업체브랜드(Private Brand: PB) 개발을 확대하고 있다. 그러나 장기적 경기불황으로 인해 실용적이고 합리적 사고를 가지고 있는 신세대 주부 및 직장인이 주요 고객층으로 자리 잡으면서 과거 지향해 오던 저가전략은 더 이상 새로운 것이 될 수 없게 되었다. 한편, 최근 대형할인점들은 신규고객 확보를 위해 지방 출점을 강화하고 있다. 그러나 지역간 소비자 태도, 소득 및 소비패턴 등의 격차로 인하여 지방출점의 어려움을 겪고 있다. 이에 대형할인점들은 출점지역의 고객 특성에 대한 체계적인 이해와 유통업체브랜드(PB)의 소비자 선호의 지역간 특성 차이를 확인하는 것이 필수적인 과제가 되었다. 즉, 이러한 유통업체의 경쟁적 지방 점포확장과 소비자의 가치관의 변화는 지역간 출점을 앞두고 있는 대형할인점에 대한 PB상품 선호와 구매행동에 대한 연구를 요구하고 있다. 이에 본 연구는 소비자의 관점에서 선행연구를 토대로 PB상품 선호도와 선택된 변수들을 중심으로 유통업체 브랜드 제품의 구매의도와 관련하여 경기지역 도시의 지역간 차이가 존재하는지를 분석하는데 그 목적을 두고 있다.
Recently, in the process of distribution industry's growth, distribution environment is changing rapidly by appearance of new business condition and strategy of multiple store. According to the intensification of competition, recently large discount stores are developing private brand(PB) products for the purpose of product differentiation and profitability. But after the economic crisis in 1997, young housewives and salaried man's that have rational and practical buying pattern become the core consumer's in the large discount stores. Hence low price strategy is not new things for the consumer's anymore. In addition to, acquiring new consumer, many discount stores are establishing new stores at the rural area. But they undergo hardships of establishing new stores at the rural area because of disparity consumer's behavior, income level and consumption's pattern among regions. So, when they try to establish new stores, they need to know consumer's behavior at the region. Therefore the purpose of this study is to analyze preference property for the private brand(PB) of large discount stores in Gyeonggi-Do.