ISSN : 1738-3110
본 연구의 목적은 소매업태 용어 통일화에 대해 알아보는 것이다. 이를 통해 소매 비즈니스 영역의 용어에 대한 혼란을 방지하고자 하였다. 또한 국내 소매업태의 적절하도록 용어정의에 대한 정리를 하고자 한다. 본 연구는 한국유통과학회 산하 유통학정의위원회 책임 하에 이루어졌다. 용어들은 백화점, 슈퍼마켓, 전문점, 편의점, 드럭스토어, 무점포 소매, 할인점, 쇼핑센터, 상점가, 시장과 함께 정의하였다.
The objective of the research which it sees is the unification regarding a retail trade terminology. It prevented the confusion of the terminology against retail business area and in order to arrange a terminology definition in domestic retail trade origination properly. This research took charge of from distribution terminology definition commission. in korea distribution science association. The terminology which is defined with Department store, Super Market, Specialty Store, Convenience Store, Drug Store, Non Store Retailing, Discount Store, Shopping Center, shopping street, Market.