바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1738-3110
  • E-ISSN2093-7717
  • SCOPUS, ESCI

소비자들의 대형마트 PB의류 구매행동에 관한 연구

An study on purchasing activity of Private Brand clothing in large discount store

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2008, v.6 no.1, pp.117-128
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.6.1.200806.117
김영환 (명지대학교 유통학)
김판진 (초당대학교 기업경영학과)

초록

본 연구는 소비자의 대형마트 PB(Private Brand,자사등록상품)의류 선택시 어떠한 요소들이 소비자들의 구매행동에 얼마만큼의 영향을 미치는가에 대한 상관관계를 규명하여 대형마트가 실시하는 가격설정, 판매, 진열, 판촉활동 시 고객의 요구를 정확히 파악하여, 효율적이고 효과적인 마케팅 활동이 이루어지기 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 본 논문에서는 소비자들이 PB의류를 구매를 고려할 때 NB와 합리적으로 비교하여서 가격, 품질, 가치에 대한 지각을 한다는 측면에서 지각된 가격차이, 지각된 품질 및 실용성차이, 다른 목적으로 대형마트 방문시 지각된 충동구매 차이, 매장내 진열상품을 통한 지각된 구매차이 변수들에 대한 가설과 검증을 통해 실증적인 통계학적인 방법으로 연구 하였다. 본 연구 결과에 의하면 대형마트 소비자의 PB의류 구매시 주요 결정 요인으로 밝혀진 판매가격, 스타일에 대한 기존 NB브랜드의 트렌드 접목, 품질과 실용성이 있는 상품 개발과 마케팅 전략이 가장 우선적으로 효과적이라는 판단이다.

keywords
소비자구매행동

Abstract

The purpose of the research is to furnish basic data for efficient and effective marketing by examining the correlation how a certain element effects on customer's selection behavior, when they choose private label branded clothes at the store of giant discount store like E-.mart, Home-plus, Lotte-mart and 2001 outlet. We come to the following conclusions through such procedures; What we found on this study is that main factors of decision related purchasing garment of private brand in giant discount store is based on the sales price, quality of products and needs of customer's using. Further to this, in terms of choice activity in private brand clothes, we realized the price value is depend on the resonable price with the items because nowadays most customers can be compare to other discount store around their shopping place including trend of garment and quality of products. The order of the general inclination in selection behavior of private branded garment in giant discount store is as follows; Sales price > style & trend > quality of product and substantial convenience > display and prompt buying. Judging from the conclusion of the research we noted that customer's satisfaction comes from their target price to supply substantial needs and in terms of styling of clothes should be considered current trendy compared to national brand as well.

keywords
소비자구매행동

참고문헌

1.

권순기 (1999) “의류 제품의 유통업자 상표 선호에 대한 영향 요인” 연세대학교 박사학위 논문

2.

여화영 (2005) “PB 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구” 울산대학교 석사학위 논문

3.

조현진 (2000) “유통업체 브랜드 선호도에 미치는 영향요인에 관한 연구” 연세대학교 석사학위 논문

4.

박승환, 최절재 (2006) “소비자 행동의 이해” 대경 출판사

5.

한국유통과학회(2006), “동계학술대회논문”

6.

서울신문(2006), “대형 마트의 주요 PB상품”

7.

Andre Gabor and C.W.J Granger (1996) “Price as an Indicator of Quality" Report on an Enquiry Economic.

8.

Brian T. Ratchford (1987) “New Insight about the FCB Grid" Journal of advertising research.

9.

Donald H. Granbois(1963) “The role Communication in the family Decision Making Process" American Marketing Association.

10.

James P. Womack and Daiel T. Jones (2005), “Lean Solutions"

11.

London, D. L. & Albert, J. D. (1998) “Consumer Behavior" concepts and application. 3rd, New york.

The Journal of Distribution Science(JDS)