ISSN : 1738-3110
국내에서의 의약분업 시행으로 의약품과 함께 잡화를 파는 외국의 드럭스토어 형태로 활로를 찾는 약국이 늘어날 것으로 예상됨에 따라 드럭스토어 사업에 대한 관심이 높아졌다. 현재 우리나라에서 드럭스토어는 국내 상황에 맞춘 약국형과 잡화 위주의 편의형으로 구분할 수 있다. 약국 입장에서는 소비자들이 관심을 가지는 잡화점 수준의 대형 드럭스토어보다는 국내 의약분업 제도와 사회적인 정서를 감안해 의약품에 적절한 비중을 두고 다각화된 한국형 드럭스토어를 선호하는 추세가 뚜렷하다. 드럭스토어는 제품의 다양성과 특성, 그리고 고객이 직접 제품을 선택할 수 있는 구조를 가지고 있다는 점에서 감성과 웰빙을 지향하는 젊은 층을 주요 고객층으로 어필하고 있지만 드럭스토어가 정착되면 중·장년층을 포함한 전세대로 확장될 것이다. 본 연구는 선진국에서 성공적으로 시행이 된 드럭스토어의 사례와 국내에서 대기업 중심으로 확대되고 있는 드럭스토어의 현황, 그리고 의약분업 후 유통환경의 변화에 따라 약국 환경의 변화 추이를 알아보고 한국 드럭스토어의 발전 방향과 전망에 대하여 제시해 본다.
Pharmaceutists are interested in drugstores which are selling, the sundries, cosmetics, medical devices, with drugs. Because drug stores without prescription issued by doctor have faced on finacial difficulties since speciality between doctors and pharmaceutists set us law. There are two types of drugstore which is a type of common drugstore, other is a type of traditional drugstore based on pharmaceuties in steady of big size of store based on studies, cosmetics and so on. Expansion of business for drugstore show us that most of customer are who are very sensitive in circumstance. Since 2,000 it has been expanded to large scale, so market analysts expect that volume of market will be increased to 10 times within 5 years. Drugstores have several kinds of merchandises which customers can take a choice for their demands, so most of customers the young generations. However, market customers will be changed to medium, and old generations as drugstores set freely. Furthermore everybody will enjoy in at drugstores effectively this reports that include of counter based on proposals and validities. This study show examples that have been executed successfully by the advanced countries, moreover big companies in domestic market have been expanding their market share for drugstore business. Through out change of circumstance surrounding drugstores, this report indicate how to induce the large drugstore with validities and trends. Since speciality of pharmaceutists and doctors executed, direction and a forecast of developing drugstores under change of distribution of them and may be suggested. I hope that this research will be helpful of interesting in drugstores, and also lot of distributors focuses on drugstores to develop the drugstores in future.
우석균(2002), “개인연합의 실패와 수구연합으로의 회귀-김대중 정부의 의료개혁" 사회비평, 제 32 호, 나남출판, pp.114-116.
김재욱(2007), “의약품유통 산업의 제도적 개혁방향" 의약품 유통산업 발전을 위한 정책과제 세미나, 고려대학교 경영학과 교수
김성옥 외(2005), “외국 보험 약가 관리제”, 국민건강보험공단
일본약제사회(1985), “의약분업을 이해하기 위하여”, 의약분업 정책토론회 자료집, pp.134-140.
양성칠 외(1998), “약국마케팅” p.141
포브스(2004), “그린 VS PBM, 의약품 유통시장을 장악하라”
머니투데이(2004), “인터넷쇼핑몰 화장품 판매전 치열”
약업신문(2001), “드럭스토어 현황과 전망”
구자용(1998), “물류네트워크 구축을 위한 실용적 의사결정 지원방법에 관한 연구” 홍익대학교 대학원 석사학위 논,
권오철(2001), “조직간 정보기술시스템이 유통 경로계에 미치는 영향에 관한 연구” 상지대학교 대학원 박사학위 논문, pp.23-25.
김명순(1999), “의약품 유통구조 개선에 관한 연구” 숙명여자 대학교 유통대학원 박사학위 논문 ,
박경희(2005), “의약분업 도입에 따른 체인약국의 발전 방안 연구” 단국대 산업경영대학원 석사논문, pp.26-32.
윤영미(1998), “약국 유형별 소비자 만족도에 관한 실증 연구” 서강대학교 경영대학원 석사논문, pp.35-40, p.50
정재호(2005), “의약품 종합 정보 센터에 의한 유통 개설 방안”, 중앙대학교대학원 pp.9-10.
장광진(2004), “한국의 의약품 시장 유통구조에 관한 연구”, 동의대학교 경영대학원,