바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

증권회사 CEO의 윤리경영이 조직몰입에 미치는 영향 연구

A Study for how a CEO's moral management influences on his employees' absorbing into their business in a Stock company

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2008, v.6 no.1, pp.63-77
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.6.1.200806.63
강창원 (장안대학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

기업 경쟁력의 원천은 사람이며, 성공 핵심은 사람들의 능력과 협력에 달려있다. 따라서 종업원들의 직무만족과 업무몰입을 위해 CEO는 윤리경영을 실천하고자 다각적인 노력을 해야 한다. 경쟁은 물론이고, 고객의 자산을 관리해야하는 증권회사의 경영자도 수없이 많은 윤리적 이슈와 문제에 직면해 있다. 금융환경은 더 복잡해지고 증권사에 대한 요구도 증가하고 있다. 이러한 현실을 고려할 때, 어떻게 윤리 차원의 사회적 요구를 받아들이고 의식 수준을 변화시킬 것인가, 어떻게 기관 내부의 풍토로 정착시켜야 할 것인가 하는 문제는 중요한 관리대상이 되고 있다. 또한 이러한 윤리경영이 조직 구성원의 업무몰입에 어떤 영향을 미칠 것인가를 파악해 볼 필요가 있다. 본 연구는 이러한 연구목적을 바탕으로 증권회사 CEO의 윤리경영의지가 종업원의 심리적 성과변수인 조직몰입에 영향을 미치는 정도를 확인하고자 하였다. 연구를 통해 금융기관장들은 기업윤리 위반의향이 유발되지 않도록 경영제도를 개선하고, 기업윤리 준수의향을 향상시키는 방안을 모색할 필요성이 제기되었다. 또한, 증권회사 CEO는 구성원들의 협력을 유도할 수 있는 참여적 방식에 바탕을 둔 민주적 경영관리와 윤리의 정당성에 초점을 두고 경영방침을 세워야 할 것이다. 아울러 민주적 리더십과 윤리경영을 발휘하기 위한 새로운 도구를 개발하는데 지속적인 노력을 기울여야 할 것이다.

keywords
윤리경영, 윤리경영의지, 조직몰입

Abstract

The source of a business competition is man and the core of a business success depends on people's ability, efforts and cooperation. Therefore, modern managers are making varied efforts to perform the ethical management for the organization immersion and job satisfaction of the employees. The managers of the financial agencies including the enterprises competing in the global market, face numerous ethical issues and problems. Considering the reality that financial institutions are actively asked to perform the responsibility and duties sincerely, the tasks how the head of financial agency will accept the social study of the level of ethics and change the level of recognition, and how he will settle it as the natural feature in the institution, become an important management target. In addition, it is necessary to figure out how the ethical management of the head of the financial agency will affect the organizational immersion of the employees. Based on the objective of this study, we attempted to confirm how the ethical management will of the head of the financial institution would affect the organizational immersion, the employees' mental result variables. Through this study, it became necessary for the directors of the financial institutions to search for the methods to improve the system of management and enhance the observance will of the business ethics so that they may not cause the disposition of the violation of the business ethics owing to the enforcement to achieve the target of the results of the business or the error recognition of the norm. Further, the heads of banks will have to set a management policy focused on the democratic management and the ethical justice based on the participating methods to induce the cooperative commitment of the stock company employees not to be shifted from the globalization and the competitive society.

keywords
윤리경영, 윤리경영의지, 조직몰입

참고문헌

1.

박헌준․권인수(2004), “기업윤리 연구의 최근 동향과 실증연구 과제," 한국기업윤리학회 춘계학술대회 발표논문.

2.

원경록(2005), “할인점의 경영윤리가 협력업체와의 신뢰와 결속에 미치는 영향에 관한 연구: 할인점의 평판에 따른 차이를 중심으로," 연세대학교 석사학위논문.

3.

이 호(2006), “윤리경영 도입을 통한 한국기업의 국제 경쟁력 제고", 강원대학교 석사학위논문.

4.

전국경제인연합회(2002), 국내기업의 윤리경영 실태조사 결과, 기업윤리 지원센터.

5.

전국경제인연합회(2003), 기업윤리와 기업가치 및 성과간의 관계분석. 기업경영팀.

6.

Alderfer Claton(1992), Existence, Relatedness and Growth, New York: The Free Press.

7.

Allen, N, J & Meyer, J, P(1990), “The Management and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization", Journal of Occupational Psychology.

8.

Brown, Tom J. and Peter A. Dacin(1997), “The Company and the Product: Corporate Association and Consumer Product Response," Journal of Marketing 61.

9.

Byars, L. L. & Rue, L. W(1991), Human Resource Management, Homewood, Ⅱ: Richard D. Irwin, Inc.

10.

Ganesan, S(1994), “Determinants of Long-Term Orientation in Buyer-Seller Relationship", Journal of Marketing, 58(April).

11.

Gary Dessler(1989), Management Fundamentals, 4th ed., Reston Publishing Co.

12.

Carroll, A. B(1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility :Toward the Moral Management of Organizational Stakeholder Business, Horizons.

13.

Hunt, S.D., Van R. Wood and L.B.Chonko(1989), “Corporate Ethical Values and Organizational Commitment in Marketing," Journal of Marketing, 53(July), 79-90.

14.

Jurgenson, C. E(1978)., “Job Performance; What make a Job Good or Bad?" Journal of Applied Psychology, Vol. 63 (3), pp.267-276.

15.

Kim, W. and R. Mauborgne(1991), “Implementing Global Strategies The Role of Procedural Justice, Strategic Management" Journal, 12, 124-143.

16.

Locke, E. A(1975). “Satisfactory and Dissatisfactory Among White Collar and Blue Collar Employee" Journal of Applied Psychology, Vol 58, pp.67-76.

17.

Newstrom, J. W. & Davis, K(1993). Organizational Behavior: Human Behavior at work, New York: McGraw-Hill Book Company.

18.

Osborn, R. N. & J. R. Schermerhorn Jr & J. G. Hunt(2000). Organizational Behavior, 7th ed, New York: John Willey and Sons, Inc.

19.

Porter, L. W. & Steers, R. M(1979). “Organizational Work and personal Factor In Employee Turnover and Absenteeism": Psychological Bulletin, Vol 80, pp.151-176.

20.

Schwartz, M, S. & Carroll, A. B(2003) “Corporate social responsibility: A three-domain approach "Business Ethics Quarterly, 13, 4.

21.

Vecchio, R. P.(2002), Organizational Behavior: Core Concept, South-Western.

22.

국제투명성기구(www.transparency.org)

23.

대한상공회의소(www.Korcham.net)

The Journal of Distribution Science(JDS)