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IPA를 활용한 고속도로 휴게소의 활성화 방안

Application of Importance-Performance Analysis in Highway Service Area's Performance

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2009, v.7 no.1, pp.71-90
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.71
정남호 (충주대학교 경영학부)
하재혁 (충주대학교 대학원)
윤남수 (세종사이버대학교 경영학부)
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초록

본 연구는 고속도로 휴게소 이용의 만족과 중요도 요인을 분석하고 고속도로 휴게소에서 이용자 만족에 영향을 주는 요인을 찾아내고자 중부고속도로 음성(하남방향, 통영방향) 휴게소 및 영동고속도로 여주(강릉방향)휴게소의 이용객을 대상으로 실증분석 하였다. 분석결과 22개의 고속도로 휴게소 환경단서에 대한 요인분석에서 '휴게소의 음식', '휴게소 문화', '친절 및 위생', '상품', '넓은 공간', '종업원 및 공중전화', '규모 및 시설' 등 7개 요인이 도출되었으며, 7개의 고속도로 휴게소 평가요인 중에서 '휴게소 문화', '친절 및 위생', '종업원 및 공중전화' 요인이 전반적인 방문객 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 다양한 만족도 요인 중에서 이들 3가지 요인이 상대적으로 전반적인 휴게소 만족도에 더 큰 영향을 미친다는 것을 시사해주고 있다.

keywords
고속도로 휴게소, 만족도, 중요도, 전반적만족도, 재방문의도

Abstract

Recently, highway service becomes a very important service in highways. Highway service is considered as a positive interaction method between highway service companies and customers. From this perspective, this study was to investigate the relationships between influencing factors of highway service and user satisfaction. And, this research was to examine the differences between importance and performance of highway service factors using IPA (Importance-Performance Analysis). The result of this study has categorised the 22 highway service attributes into seven highway service selection factors: food, culture, kindness and health, products, large space, employee and Phone, facility. Using IPA, this study has compared the importance and performance of highway service selection factors, as perceived highway service customers. The empirical findings suggest that strategic framework using IPA gives guidelines that improve effectiveness of highway service.

keywords
고속도로 휴게소, 만족도, 중요도, 전반적만족도, 재방문의도

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