ISSN : 1738-3110
본 연구는 가맹본부의 리더십유형이 가맹점사업자의 월매출과 관계결속에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보고, 이들 리더십유형과 월매출간의 인과관계 속에서 관계결속이 매개적 효과를 갖는지와 리더십유형과 관계결속 간에 가맹점사업자의 동기요인이 조절효과를 갖는지를 실증적으로 분석하는데 주된 목적을 두었다. 분석결과를 보면 첫째, 리더십유형은 모두 가맹점이 매출에 유의한 영향력을 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 가맹본부의 성취지향적 리더십유형이 가맹점의 매출에 가장 유의한 영향변수이면서 설명력도 가장 높았다. 셋째, 가맹점사업자의 내적동기는 가맹본부의 지원적 리더십유형과 관계결속 간에 유의미한 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 리더십유형과 가맹점 매출 사이의 인과관계에 있어 관계결속의 매개역할에 대한 검증결과에서는 관계결속이 모든 유형의 리더십유형에서 부분매개 또는 완전매개 효과를 가지는 것으로 나타났다. 끝으로, 본 연구결과의 시사점과 연구의 한계가 제시되었다.
This study explores the relationships among franchisor's leadership style, franchisee's revenue, and commitment The main purpose of this study is when the causal relationship between leadership style and revenue to determine the mediating effect of commitment and when causal relationship between leadership style and commitment to determine the moderating effect of motivation. The results of the study show that franchisor's leadership styles are significantly related to franchisee's revenue. Although all leadership styles exhibit significant relationships with franchisee's revenue, only achievement oriented leadership style plays a significant role in the formation of franchisee's revenue. The level of franchisee's intrinsic motivation is significantly moderated between franchisor's supportive leadership style and commitment. It is also revealed that commitment exhibit complete or partial mediation effect in the relationships between franchisor's all leadership style and franchisee's revenue. Implications and future research directions are also discussed.
인터넷은 기업의 운영과 경쟁방식을 송두리째 바꾸어 놓고 있다. 특히, 화훼유통 서비스를 급격히 진화시켰을 뿐만 아니라, 화훼소매점간 경쟁방식 자체를 변화시켰고 IT 서비스 제공자간 경쟁도 치열해지고 있다. 본 연구는 화훼소매점이 IT 서비스를 통해 화훼유통 서비스의 비즈니스 측면과 정보기술 측면에서 어떻게 진화하고 대응했는지 살펴보고자 한다. 또한, IT 서비스 제공자 측면에서 IT 서비스 위치 선정을 TPS(Typhoon Positioning Strategy) 관점에서 살펴보고자 한다. IT 서비스 제공업자는 높은 IT 역량을 기반으로 서비스 위치가 고객의 핵심 비즈니스(core business)에 위치하고 솔루션 수준에서 제공해야 높은 비즈니스 가치를 창출할 수 있고 지속적인 서비스의 제공이 가능하게 된다. IT 서비스 위치화 전략인 Typhoon Positioning Strategy(TPS)는 화훼유통 서비스의 비즈니스 진화방향, IT 서비스 트렌드, 그리고 사용자의 IT역량 수준을 고려해서 Business Process-Service Model을 가지고 IT 서비스 위치를 선정해야 한다는 것을 말하고 있다. 즉, IT 서비스 제공자는 자사에 적합한 IT 서비스 위치를 선정함에 있어서 먼저 고객의 핵심 비즈니스를 파악하여 솔루션 수준에서 IT 서비스를 제공해야 한다. 물론 솔루션 사용자의 IT 역량을 고려한 서비스 수준도 고려해야 할 중요한 요소이다. TPS 관점에서 고려해야 할 원칙으로 4가지를 제시했다. 원칙1: 제공하는 IT 서비스의 Solution Map 보유, 원칙2: 제공하는 IT 서비스가 고객의 핵심비즈니스를 지원, 원칙3: 제공하는 IT 서비스는 단위기능 수준이 아닌 솔루션 수준, 그리고 원칙4: 사용자(즉, 화훼소매점)의 IT 역량을 고려한 차등화 서비스 제공 등이다.
The internet has dramatically changed a way of business management and competition in the business environment. Especially, it stimulated not only to evolve online floral distribution service but also to change a phase of competition among floral retail stores in industry. And that also led to keen competition among IT service providers as well. This study is to examine how floral retail stores have been evolved and competed with the radical situation of the floral distribution industry through IT service in the aspect of business and information technology. In addition, the Typhoon Positioning Strategy(TPS), a strategy for the IT service positioning, is introduced from IT service provider's perspective. For IT service providers to create high business value and continuous service providing, IT service should be positioned on the customers' "core business" and developed to the level of "solution." The Typhoon Positioning Strategy(TPS) is a strategy for the IT service positioning, indicating that IT service should be positioned according to a Business Process-Service model with the consideration of business development direction, IT service trend, and user's IT capability. That is, IT service providers should find out customers' "core business" area first to provide a right IT service to the company, and the IT service provided should meet to the level of business solution. The capability of the IT solution users is also an important factor to be considered for the advanced IT service. There are four principles of the Typhoon Positioning Strategy(TPS). Principle 1) IT service provided should be an IT solution Map suitable for customer business processes. Principle 2) IT service provided should be able to support customer core business. Principle 3) IT service provided should be a business solution. Principle. 4) IT service provided should be applied differently according to the level of customer's IT capability.
본 연구는 농산물 및 농식품 수출 확대를 위한 애로요인과 문제점, 개선 방안을 조사·연구하여 향후 우리나라 농산물 및 농식품의 세계화를 위한 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적을 두고 실행하였다. 농산물 및 농식품 수출 문제점은 전반적으로 모두 높다고 인식하였고, 신규 바이어 발굴 및 해외시장 개척과 마케팅 전문인력 부족이 가장 큰 원인으로 조사되었다. 농산물 수출 지원제도의 문제점은 인지도는 상당히 높지만 절차가 까다롭고 지원에 있어 업체의 선정수가 적어 알고는 있으나 혜택을 받지 못한다는 문제점이 지적되었다. 이를 위해서는 수출 지원제도에 대한 홍보와 교육이 필요하고, 더불어 수출 지원제도의 확대와 제도의 개선이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 수출 증대 방안과 관련하여 농산물 수출 증대 저해 요인으로 경영규모 및 생산기반 취약과 수출 마인드 및 전문 인력 미비가 가장 높게 나타난 관계로, 농산물 수출업체들이 대부분 중소기업이라는 점을 감안할 때 해외시장 개척과 마케팅활동의 역량이 부족하다는 것을 예측하고, 이들의 문제점을 해결하기 위한 정부차원의 해외시장 개척과 마케팅 협조 방안이 필요한 실정으로 분석되었다.
In the performance of this research we aimed at surveying·studying the trouble factors, problems and improvement plans to extend agricultural products and agro-food and providing basic data for the globalization of Korean agricultural products and agricultural foods in future. All the respondents highly recognized, in general, the problems in exporting agricultural products and agro-food, and it was surveyed that the biggest reason lay in the insufficiency of the scout for new buyers and the lack in opening overseas market and marketing specialists. As for the problems of the supporting system of the export of agricultural products, it was pointed out that the level of recognition was fairly high, but the procedures were difficult, and they indicated the problems of non-benefits in spite of the recognition of the selection. For the purpose, it could be known that it required the publicity and education as to export supporting system, and also required the extension of export supporting system and the improvement of the system. Finally, in relation with the export promotion plan, the factors blocking the export promotion of agricultural products marked the highest in the weak management size and production foundation and the lack in export mind and special workforce. Therefore, considering that most of exporters of agricultural products are small/medium sized businesses, we foresaw that we lack in the opening of overseas market and the capacity of marketing activities, and analyzed that it was necessary to open an overseas market in the dimension of the government and cooperate with the marketing to solve the problems.
본 연구는 글로벌 금융위기로 인해 발생한 국내 경기침체에 따른 범정부적 민생안정 대책의 일환으로 일자리를 통해 취약 계층의 생계를 지원하고 어려운 지역상권의 소득을 증대시켜 지역경제 활성화를 도모하기 위하여 시행하는 정부 정책 중에 하나인 상품권 발행(온누리, 희망근로, 지역상품권)이 보다 효율적이고도 적절한 정책적 운영이 가능하도록 하는데 초점을 맞추고자 한다. 특히, 지역상권의 대다수를 차지하고 있는 전통시장을 포함한 중소유통업자들에 대한 단기 처방전이 아닌 지역상권의 경쟁력 제고의 방안으로 연결될 수 있는 단초를 제공하고자 한다. 이를 통하여 국내 중소유통업을 영위하는 중소상인의 삶의 질 향상과 지역 활성화 제고방안을 연구한다.
As part of the government's efforts to stabilize the people's livelihood in response to the economic downturn arising from the global financial crisis, this research focuses on a more efficient and appropriate political operation of gift certificate issuance (Onnuri, Hope Labor, regional gift certificates) to support the socially disadvantaged class and increase the income of less affluent regions to stimulate local economy through employment opportunities. This study extends beyond a short-term solution for distributors in traditional markets to provide a framework to improve regional competitiveness.
전자부품생산 중·소 제조업체의 물적유통시스템의 효율성과 합리성을 향상시키기 위한 개선방안과 성력화, 정보화 내지 국제화 등의 기업환경변화에 대응해 물적유통을 전략적 측면의 「제3의 이윤원」으로 활용하도록 하는데 필요한 자료를 제공하기 위해서 2009년 6월부터 2009년 8월까지 약 3개월간의 기간을 거쳐 문헌조사방법과 설문지 조사방법을 병행하여 자료를 수집하였다. 연구조사 대상기업으로는 전자부품생산 제조업체 가운데 중·소기업을 중심으로 서울지역에서 27개사, 광주지역에서 10개사, 부산지역에서 12개사, 기타지역에서 10개사, 총 59개사를 선정하여 실태분석을 한 결과 물적유통시스템 구성요인의 효율성과 합리성을 향상시키기 위한 방안으로는 제품부문에서 고객과의 관계지향성을, 시장부문에서는 유통경로구조의 변경과 컨소시엄을 통한 자체 브랜드 개발 및 국내·외 시장에서의 판매계획을, 보관·창고부문의 경우에는 대기업과 연계할 수 있는 방안과 제3자 물류운영체계로의 전환 그리고 정부의 지원을, 수송부문에서는 철도수송의 활용과 「일괄수송협동체계」 내지 전국적인 「네트워크」망 구축 및 단위화물의 적정화를, 포장부문에서는 「유닛 로드 시스템」을 통한 포장규격화와 표준화 및 포장에 대한 전문업체의 교육프로그램 내지 포장기기에 대한 기술혁신이 선행되어야 하며, 재고부문의 경우에는 최고경영자 내지 담당자의 재고에 대한 새로운 접근인식을, 정보 및 컴퓨터 부문에서는 전산화의 정도가 유통 부분간에 상당한 차이가 있지만 궁극적으로 유통분야를 하나로 통합할 수 있는 「통합물류정보서비스(OSS:One-Stop-Service)」망의 구축을, 물류비구성부문에서는 「물류비 산정통일기준」의 제정 및 보급과 확립을, 마지막으로 물적유통시스템부문에서는 전문인력과 투자재원의 확보 및 아웃소싱의 활용을 들 수 있겠다. 결국 물적유통시스템의 합리적인 관리방안은 그 구성요인들의 체계화에 달려있다고 할 수 있으며 그 범위가 워낙 광대함으로 개별 경제적 입장에서 다루기보다는 사회경제적 관점하에서 전체적인 물적유통시스템을 체계화하는 방안으로 접근해야 할 것이다. 그리고 연구의 분석 틀을 가지고 전자부품 생산업체의 물적유통시스템을 개개의 요인으로 나누어 실태분석을 한 결과, 시사점으로는 ① 물적유통시스템의 구성요인이 통합물적유통 시스템으로 흐르지 않는 한 그 구성요인의 운영이 효율적으로 이루어지지 않을 것이다. ② 물적유통분야가 단순한 원가비용절감 분야가 아니라 기업의 중요한 전략적 의사결정분야로 그 중요성이 점차 증대될 것이다. ③ 물적유통 분야를 기업의 주요 경쟁전략 도구로 이용할 수 있다는 점을 들 수 있다. 그리고 연구의 한계점으로는 ① 실태조사를 통한 이론적 고찰에 그쳐 실증적 분석까지 이르지 못했다는 점, ② 임의표본추출에 의한 표본의 설정으로 그 결과에 대한 대표성에 상당한 문제가 있고 또한 결과에 대한 일반화에 제약이 있다는 점을 들 수 있을 것이다. 따라서 향후 이러한 한계점을 극복하기 위한 보다 체계적인 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to present an alternative improving the efficient and reasonable of the physical distribution system management is influenced by many factors. Therefore, the study depends on the documentary method and survey method to achieve the purpose of this study. The major components of a physical distribution system are refers to as elements, include warehouse·storage system, transportation system, inventory system, physical distribution information system. The factors used in this study are ① factor of product(quality·A/S·added value of product·adaption of product·technical competitive power to other enterprises), ② factor of market(market channel·kinds of customer·physical distribution share), ③ factor of warehouse·storage(warehouse design·size·direction·storage ability·warehouse quality), ④ factor of transportation(promptness·reliability·responsibility·kinds of transportation·cooperation united transportation system·national transportation network), ⑤ factor of packaging (packaging design·material·educating program·pollution degree measure program), ⑥ factor of inventory(ordinary inventory criterion·consistence for inventories record), ⑦ factor of unloaded(unloaded machine·having machine ratio), ⑧ factor of information system (physical distribution quantity analysis·usable computer part), ⑨ factor of physical distribution cost(sales ratio to product) ⑩ factor of physical distribution system(physical distribution center etc). The implication of this study can be summarized as follows: ① In firms that have not adopted a systems integrative approach, physical distribution is a fragmented and often uncoordinated set of activities spread throughout various functions with function having its own set of priorities and measurements. ② The physical distribution is recognized as more an important strategic factor than a simple cost reduction factor, ③ It can be used a strategic competition tool to enterprise.