바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1738-3110
  • E-ISSN2093-7717
  • SCOPUS, ESCI
김영민(서울사이버대학교 국제무역물류학과) ; 조지현(한국철도공사 연구원, 경영연구팀) pp.5-12 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.5
초록보기
초록

우리나라의 철도운송 분담율은 매년 6%를 유지하고 있으나 철도물류에 대한 지속적인 투자 및 물류 합리화 여부에 따라 철도물류는 상반된 결과를 가져올 것이다. 철도물류의 발전에 크게 기여할 것으로 예상되는 남북철도 뿐만 아니라 철도물류에 대한 연구가 상당히 미흡한 상황에서 철도 물류기지의 수요예측, 규모를 예측하고, 물류기지를 통한 남북철도 활성화 방안을 연구하고자 하였다. 철도 물류기지를 통한 남북철도의 활성화 방안으로서 첫째, 물류기지에서 취급하는 석탄 수요자와의 파트너쉽을 강화하여야 하며, 둘째, 강릉에서 제진까지 동해 북부선의 건설이 필요할 뿐만 아니라 노후화된 북측 선로의 유지보수에 필요한 재정적 지원이 이루어져야 한다. 셋째, 장·단거리 운송 및 대형 화주에 대한 철도운임을 탄력적으로 적용할 필요가 있으며, 넷째, 해외 광산개발 참여 등을 통하여 철도 운송권을 확보하여야 하고, 다섯째, 양회사와 같은 소형 화주를 지속적으로 발굴하여야 한다.

Abstract

The allotment rate for railway transportation keeps an yearly 6% in Korea. However, the railway logistics will cause the opposite result according to the continuous investment and logistics rationalization. The study on railway logistics as well as inter-Korean railway that might highly contribute to the development of railway logistics is not enough at all. The purpose of this paper is to study the revitalization strategy for inter-Korean railway by forecasting the demand and the scale of railway logistics depot. The revitalization strategies for inter-Korean railway through railway logistics depot are as followings. First, it is necessary to strengthen the partnership with coal user in the logistics depot. Second, it is encouraged to provide the financial assistance that are needed in the maintenance of the decrepit North Korea's track as well as the establishment of Donghae northern line that is from Gangneung to Jejin. Third, the railway cost on long/short transportation and large sized shipper is needed to apply in a flexible way. Fourth, it is necessary to obtain the railway traffic right by involving the foreign mining development. Fifth, it is encouraged to constantly find the small sized shipper like cement company.

문장실((주)쎄덱스울산) pp.13-22 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.13
초록보기
초록

기업이 고객을 차별화하기 시작한 것은 고객관계관리가 확산되면서부터이다. CRM이 확산된 배경에는 마케팅활동이 브랜드중심에서 고객중심으로 옮겨가면서 고객관계와 고객자산의 중요성이 크게 부각되었고, IT를 기반으로 하여 고객정보를 획득하고 관리하며, 모형화 할 수 있는 능력이 경쟁우위를 지속하는데 핵심요소가 되었기 때문이다. 그러나 최근 CRM의 효과에 대한 회의론이 퍼지면서 학계와 실무진에서는 어떤 경우에 CRM의 성과가 나타나고, 어떤 경우에 실패하는가에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 저자들 또한 CRM 성과에 지대한 영향을 미칠 것이라고 생각되는 유통정보기술의 역할에 따라 기업의 CRM 성과가 어떻게 달라지는가를 검증하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 CRM 성과에 영향을 미치는 선행변수인 유통정보기술 요인으로 IT기술투자, IT 시스템 활용, Website 활용, 그리고 커뮤니케이션 등을 설정하였다. 본 연구는 CRM 성과는 IT 기술투자, IT 시스템 활용과 커뮤니케이션에 영향을 받을 수 있음을 가설로 제시하고, 설문조사 결과를 토대로 실증 분석하였다. 분석결과, IT 기술투자, IT 시스템 활용, 웹사이트 활용이 좋을수록 고객과 조직구성원간의 커뮤니케이션이 향상되는 것으로 분석되었다. 또한 IT 기술투자, IT시스템 활용, 고객과 조직구성원간의 커뮤니케이션이 좋을수록 기업의 CRM 성과는 향상되는 것으로 분석되었다. 마지막으로 본 연구가 갖는 학문적 의미와 관리적 의미를 제시하였다.

Abstract

Customer Relationship Management(CRM) paradigm has emerged that suggests organizations will be more successfully if they concentrate on obtaining and maintaining a share of each customer rather than a share of the entire market, with information technology(IT) being the enabling factor. This paper presents five key elements that provide the necessary steps that allow and organization to position its people, business process, and information system to establish and take advantage of this paradigm. The key elements are : (1) IT investment, (2) Website application, (3) IT System application, (4) Communication strategies, (5) CRM Performance. The results show that IT investment, IT system application, and Website application play a vital role in enhancing an Organizational Communication. Also, the results show that IT investment, IT system application, Website application, and Organizational Communication play a vital role in enhancing an organization's performance of customer relationship management. Further, this paper discusses the importance of integrating these four elements for achieving effective customer interaction. The author provides academical and managerial implication for business strategies.

양회창(아주대학교 경영연구소) ; 홍계훈(아주대학교 경영연구소) ; 이영철(장안대학교 유통경영과) pp.23-32 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.23
초록보기
초록

본 연구는 안경 프랜차이즈 산업에서 가맹사업자가 인지하는 가맹본부와의 의사소통, 지원, 갈등, 공정성과 같은 관계특성이 가맹본부와의 관계만족에 미치는 영향에 관하여 분석하였다. 안경 프랜차이즈 산업 가맹점들을 조사대상으로 한 실증분석 결과 의사 소통과 관계만족, 관계만족과 장기적 결속간의 가설들이 지지되었다. 공정성에 대해서는 선행연구와 다른 결과가 나타나서 이에 대한 현상적인 해석을 시도하였다. 이러한 결과에 따라 안경프랜차이즈 산업에서는 원활한 의사소통이 매우 중요하며, 이를 위해서는 가맹본부의 특성과 가맹사업자의 특성을 이해하고 이를 반영한 적합성에 대한 노력이 선행되어야 한다는 결론이 도출되었다.

Abstract

This study attempted to investigate the impact of relational characteristics just like level of perceived communication, support, conflict and justice between optical franchisor and franchisees on relational performance. Data collected from A Optical Franchisees supported two hypotheses such as communication and relational satisfaction, relational satisfaction and long-term commitment that were proposed. Another result between justice and relational satisfaction in this study shows that the other research and interpretation for this phenomenon was attempted. In accordance with the results, the following conclusion was made: it is very important to communicate with franchisor, and the core mean for that would be the enhancement of the long-term commitment of franchisees through the perceived relational satisfaction of franchisee's in optical franchise system. To accomplish this, to understand characteristics of franchisor and franchisees and fit of their characteristics should be preceded.

정용우((주)현대이엔지) ; 김판진(초당대학교 기업경영학과) pp.33-44 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.33
초록보기
초록

본 논문은 국내중소기업들의 성장·발전을 위해 필수적인 정부의 지원제도 전반에 관하여 문제점 및 개선방안을 살펴봄으로써 국내 중소기업들이 경쟁력 강화를 실현시키는데 그 방향을 제시하고자 하였다. 이러한 연구결과를 도출하기 위하여 기존연구의 문헌고찰을 통해 이론적 배경을 정립하고 연구목적과 관련하여 중소기업을 운영하고 있는 현장의 경영자들과의 면담 및 자료 수집을 통해 실질적 지원방법들을 분석하고 그에 따른 최종 정책대안을 도출하였다. 본 논문에서는 중소기업의 경쟁력 강화를 위해 정부의 지원정책 중 핵심적인 사항이라 할 수 있는 금융지원정책, 조세지원정책, 그리고 해외진출 지원정책에 대해서 연구하였다. 중소기업이 한국의 경제성장에 미친 긍정적인 영향들을 살펴보면 산업구조의 고도화, 지역의 균형발전, 고용기회 창출, 경제력 집중도의 완화 등에 크게 공헌하였다. 그러나 이러한 긍정적인 면뿐만 아니라 기업가 정신의 부재, 소극적인 사회참여도 등 부정적인 면도 있었던 것이 사실이다. 따라서 이제는 중소기업 스스로도 자신들의 경쟁력 제고를 위해 많은 노력을 기울여야 한다. 또한, 국민경제, 특히 서민경제에 직접적으로 미치는 영향이 크다고 판단한 정부는 그 어느 때보다 중소기업에 대한 관심과 배려가 높은 것이 사실이지만 그러나 아직까지도 그 성과는 미미하기 때문에 앞으로 더욱더 체계적이고 적극적인 정책적 지원이 필요하다. 끝으로 본 연구에서 제시한 정부의 중소기업에 대한 지원정책에 대한 여러 가지 문제점과 개선방안을 정부나 중소기업 경영자들이 깊게 인식하고 그에 대한 전략적 접근을 시도 한다면 선진국 진입을 향한 한국경제의 재도약도 가능하게 될 것으로 생각된다.

Abstract

This paper is to give Korean small and medium enterprises the direction for strengthening the competitiveness through looking the problems and improvements about the government policy that domestic small and medium enterprises is essential for the growth anc development. To derive these results, the theoretical background was established through considering the existing research literature. This paper has drawn the final policy alternatives through collecting field data and analysing the practical support after meeting with executives that are operating a small business related to research purposes. In this paper in order to strengthen the competitiveness of small and medium enterprises of the government's support policy, it is critical for the financial support policy and the tax support policiest policy. The conclusions in this study are following. SMEs in Korean economic growth contribute greatly to advance industrial structure, regional balanced development, employment opportunities and to alleviate the concentration of economic power. However, there are these positive, and the negative such as the absence of entrepreneurial spirit and passive participation in society. Therefore, SMEs now should have your own a lot of effort to improve their competitiveness. In addition, government believe that SMEs directly impact on the national economy, especially the people, but they still need systematic and aggressive policy support in the future because of the lack of the result. Finally, if they try strategic approach for several issues and improvement of government's support policy that this study suggested for SMEs, the entrance toward developed countries can be through jumping of Korean economy.

남은우(경남대학교 대학원) pp.45-51 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.45
초록보기
초록

본 연구는 블로그의 특성 즉, 블로그의 명성, 이용자의 블로그와의 일체감, 블로그의 정보가치, 블로그의 상호작용성이 관계품질인 신뢰성과 만족도 및 블로그의 성과인 블로그에 소개된 상품과 서비스에 대한 이용자의 구매의도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 가설검증 결과 블로그의 특성중 불로그가 제공하는 정보가치와 블로그의 상호작용성은 블로그에 대한 신뢰성에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 블로그에 대한 만족에 영향을 미치는 블로그의 특성은 블로그와의 일체감과 블로그가 제공하는 정보가치는 만족에 정의 영향을 미치고 있으나 블로그의 명성은 이용자의 블로그에 대한 만족에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 블로그의 명성이 높고 타인에게 잘 알려져있다고 해서 그것이 곧 특정이용자에게 블로그에 대한 만족을 주지는 않는 것으로 볼 수 있다. 블로그에 대한 이용자의 만족은 블로그에 대한 신뢰에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 블로그에서 소개된 상품과 서비스에 대한 이용자의 구매의도에 만족은 영향을 주지 않았으나 블로그의 대한 이용자의 신뢰는 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Abstract

This purpose of research is to examine in blog characteristics. To realize the purpose of this study, above all it is nessary to analyse the varius blog characteristics. As like blog reputation, blog unification with buyer, blog information value, and blog interactivity. how to blog characteristics influence on credibility and satisfaction as relationship quality in blog. and presenting goods and brand I n blog, How to influence to buyer intention affect related review results of precedent study about blog research, famed design model and set in connected a hypothesis. result of hypothesis verify in blog characteristics, it is supported a hypothesis blog's supplying information value, blog characteristics. supported a hypothesis blog credibility. The factor on the effect of blog satisfaction is revealed blog unification and blog information value, But blog reputation is effect on blog satisfaction negatively. Even if blog reputation became known others and higher reputation. it is not agree with blog satisfaction. the satisfaction of blog's user is associated with blog credibility. introducing satisfaction of goods and service in blog is not influence buyer buying intention, but buyer credibility of blog is influence buyer's buying intention,

The Journal of Distribution Science(JDS)