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안경업 프랜차이즈 가맹본부와 가맹사업자와의 관계특성이 관계성과에 미치는 영향

Impacts of Relational characteristics between Optical Franchisor and Franchisees on Relational Performance

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2010, v.8 no.2, pp.23-32
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.8.2.201006.23
양회창 (아주대학교 경영연구소)
홍계훈 (아주대학교 경영연구소)
이영철 (장안대학교 유통경영과)
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초록

본 연구는 안경 프랜차이즈 산업에서 가맹사업자가 인지하는 가맹본부와의 의사소통, 지원, 갈등, 공정성과 같은 관계특성이 가맹본부와의 관계만족에 미치는 영향에 관하여 분석하였다. 안경 프랜차이즈 산업 가맹점들을 조사대상으로 한 실증분석 결과 의사 소통과 관계만족, 관계만족과 장기적 결속간의 가설들이 지지되었다. 공정성에 대해서는 선행연구와 다른 결과가 나타나서 이에 대한 현상적인 해석을 시도하였다. 이러한 결과에 따라 안경프랜차이즈 산업에서는 원활한 의사소통이 매우 중요하며, 이를 위해서는 가맹본부의 특성과 가맹사업자의 특성을 이해하고 이를 반영한 적합성에 대한 노력이 선행되어야 한다는 결론이 도출되었다.

keywords
프랜차이즈, 관계특성, 관계만족, 장기적 결속

Abstract

This study attempted to investigate the impact of relational characteristics just like level of perceived communication, support, conflict and justice between optical franchisor and franchisees on relational performance. Data collected from A Optical Franchisees supported two hypotheses such as communication and relational satisfaction, relational satisfaction and long-term commitment that were proposed. Another result between justice and relational satisfaction in this study shows that the other research and interpretation for this phenomenon was attempted. In accordance with the results, the following conclusion was made: it is very important to communicate with franchisor, and the core mean for that would be the enhancement of the long-term commitment of franchisees through the perceived relational satisfaction of franchisee's in optical franchise system. To accomplish this, to understand characteristics of franchisor and franchisees and fit of their characteristics should be preceded.

keywords
프랜차이즈, 관계특성, 관계만족, 장기적 결속

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