바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

유통업체의 기업이미지가 PB제품에 대한 소비자태도에 미치는 영향

An Influence of Distributor's Corporate Image on Consumer Behavior Towards PB Products

The Journal of Distribution Science(JDS) / The Journal of Distribution Science, (P)1738-3110; (E)2093-7717
2011, v.9 no.4, pp.83-91
https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.9.4.201112.83
김문정 (Division of Advertising Marketing, Baekseok Culture University)
오영애 (Division of Advertising Marketing, Baekseok Culture University)
김기수 (Division of Management and Tourism)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

유통산업의 세계화와 경쟁격화로 유통업체 상표(Private Brand: PB)의 중요성이 부각되면서 유통업체 상표의 구매의도에 영향을 미치는 다양한 선행요인들을 밝히는 연구가 진행되고 있다. 이러한 흐름에 맞춰 본 연구의 목적은 첫째, 유통업체의 이미지가 PB제품을 구매하고자 하는 소비자 태도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 둘째, 소비자의 직업에 따라 PB제품에 대한 지각된 품질에 차이는 어떠한지 확인하였다. 셋째, PB제품을 구매하는 소비자의 직업에 따라 만족도에 차이가 있는지를 살펴보았다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 유통업체의 이미지를 확인하고자 요인분석 결과 윤리성, 신뢰성, 안정성 요인으로 확인되었다. 이러한 요인이 브랜드태도에 미치는 영향을 분석한 결과 윤리성과 안정성은 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 그러나 신뢰성은 PB 브랜드태도에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 둘째, 유통업체의 기업이미지가 PB제품에 대한 제품태도에 미치는 영향을 조사한 결과 안정성은 PB 제품태도에 영향을 미쳤으나 윤리성과 신뢰성은 PB 제품태도에 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 유통업체의 기업이미지가 PB제품에 대한 구매의도에 대한 영향에서는 윤리성은 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 신뢰성과 안정성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 소비자의 직업에 따른 PB제품의 지각된 품질에 차이가 있는지 확인한 결과 유통업체를 가장 활발하게 이용하는 주부가 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 대학생 그리고 직장인 순으로 확인되었다. 다섯째, 소비자의 직업에 따라 PB제품에 대한 만족도를 확인한 결과, PB제품에 대한 만족도에는 유의미한 차이가 나타나지 않았다.

keywords
유통업체이미지, PB상품, 소비자태도, 지각된 품질, 만족도

Abstract

In addition to the globalization of the distribution industry and intensified competition, the importance of Private Brands has been emphasized, and thus, many studies that clarify the various preceding factors that affect PB purchase intent are being conducted. Following this trend, the purpose of this study is the following. First, the effect of distributor's corporate image on consumer behavior was verified. Second, the perceived quality difference on PB products according to consumers' job was verified. Third, satisfaction difference for PB products according to consumers' job was examined. Research results were shown as the following. First, factorial analysis, conducted to verify distributor's corporate image, gave out the result of ethicality, reliability, stability factors. Among those factors, ethicality and stability were shown to have an effect on brand attitude. However, reliability was not shown to influence PB brand attitude. Second, through the analysis to see the effect of distributor's corporate image on PB product attitude, it was verified that stability has an effect on PB product attitude but ethicality and reliability do not. Third, the analysis to verify the effect of distributor's corporate image on PB product purchase intent showed that ethicality has an effect on purchase intent, but reliability and stability do not. Fourth, housewives, the most active users of distributors, were shown the highest in the research on whether there is perceived quality difference according to consumers' job. Following the group were college students, and then office workers. Fifth, research on the level of satisfaction according to consumers' job showed that there was not a significant difference. The limitations and suggestions of this research were as the following. First, this study could go over each corporate image according to distributor type and characteristics. Due to the vast development of distribution industry, the companies can be classified according to the various types. Therefore, we propose the corporate image of each distributors to be checked, and furthermore, to verify which image of the different types of distributors has positive influence on consumer attitude. Second, PB products should have various perceived quality. However, in this research, it has not been verified which specific factors among the various perceived quality of PB products has a more meaningful influence on consumer attitude. Therefore, we also would like to propose a need for closer research on the specific factors and on which factor has a more positive influence on consumer attitude.

keywords
유통업체이미지, PB상품, 소비자태도, 지각된 품질, 만족도

참고문헌

1.

김영한, 김판진(2008), “소비자들의 대형마트 PB의류 구매행동에 관한 연구”, 유통과학연구, 6(1), 117-128.

2.

김완석 (2002), 광고심리학, 서울;학지사.

3.

박인수, 박성규(2006), “저 지각된 품질이 고객가치 및 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구”, 유통과학연구, 4(2), 65~80.

4.

신종국, 공혜경(2005) "점포이미지가 유통업체 상표이미지 및 구매의도에 미치는 영향", 마케팅과학연구, 15(2), 49-69.

5.

안광호, 유창조, 전승우(2008), 코틀러의 마케팅원론, 제12판, 서울;시그마프레스.

6.

안광호, 하영원, 박흥수(2011), 마케팅원론, 제 5판, 서울;학현사.

7.

이두희, 권오영(1995), “광고모델과 광고배경의 상호작용이 광고효과에 미치는 영향: 심상정보처리적 접근”, 광고학연구,6(1), 137-167.

8.

유태용(1995), “기업 이미지 측정을 위한 모델 개발 연구”, 산업 및 조직, 8(1). 141-159.

9.

윤각, 서상희(2003), 기업의 사회공헌활동과 기업광고가 기업 이미지와 브랜드 태도 형성에 미치는 영향력에 관한 연구. 광고연구, 61, 47-72.

10.

장택원(2002), “서비스 기업의 광고, 기업 이미지, 서비스품질과 고객충성도의 구조관계연구”, 한국언론학회지, 46(3),353-389.

11.

정광철(2008), "성숙기 대형할인점에서의 브랜드 에쿼터가 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구“, 경희대 대학원 박사학위논문.

12.

정용현(2010), "지각된 PB 제품품질이 고객만족과 고객충성도에 미치는 영향: 제품친숙도의 조절적 역할을 중심으로" 경북대학교 대학원 석사학위논문.

13.

차희원(2005), “기업 이미지와 기업 명성이 조직: 공중 관계성과 기업 슈퍼브랜드에 미치는 영향”, 광고연구, 68, 171-199.

14.

하봉준(1999), “제품 구매의도에 영향을 미치는 기업이미지 요인에 관한 연구”, 경희대학교 대학원 박사논문

15.

한국경제(2010), 1월 6일자 기사

16.

대한상공회의소(2010), 유통산업통계, 49.

17.

Ailawadi, K. L. & Keller, K. L. (2004), “Understanding Retail Branding: Conceptual Insights and Research Priorities”,Journal of Retailing, 80(4), 331-342.

18.

Arnould, Eric J. Linda L. Price. George M. & Zinkhan. M.(2002),Consumers, McGraw-Hill, United States.

19.

Atkin, C. & Block, M. (1983), “Effectiveness of Celebrity Endorser”,Journal of Advertising Research, 23(1), 57-61.

20.

Baltas, G. & Argouslidis, P. C. (2007), “Consumer Characteristics and Demand for Store Brands”, International Journal of Retail and Distribution Management, 35(5), 328-341.

21.

Batra, R. & Sinha, I. (2000), “Consumer-Level Factors Moderating The success of private label brands”, Journal of Retailing,72(2), 175–191.

22.

Bao, Y., Bao, Y, & Sheng, S. (2011), Motivating Purchase of Private Brands: Effects of Store Image, Product Signatureness, and Quality Variation”, Journal of Business Research, 64,220-226.

23.

Brown, T. J. & Dacin, P. A.(1997). “The Company and The Product:Corporate Associations and Consumer Product Responses”,Journal of Marketing, 61(January), 68-84.

24.

Chaudhuri, A. & Holbrook, M. B.(2001), “The chain of effects from brand trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty“, Journal of Marketing, 65, 81-93.

25.

Cho, Young-Sang (2011),“The Knowledge Transfer of Tesco UK into Korea, in Terms of Retailer Brand Development and Handling Processes”, Journal of Distribution Science, 9(2),13-24.

26.

Collins-Dodd, C. & Tara, L. (2003), “Store Brands and Retail Differentiation: The Influence of Store Image and Store Brand Attitude on Store Own Brand Perceptions”, Journal of Retailing and Consumer Services, 10(6), November, 345-352.

27.

Del Vecchio, D. S. (2001), “Consumer Perceptions of Private Label Quality: The Role of Product Category Characteristics and Consumer use of Heuristic”, Journal of Retailing and Consumer Services, 8(5), 239-249.

28.

Dutka, S. & Roshwalb, I. (1983), A Dictionary for Marketing Research, New York : Audirs & Surveys.

The Journal of Distribution Science(JDS)