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전타식(동남보건대학) pp.5-22 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.5
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초록

본 연구는 기업 환경에서 인적 판매(personal selling)의 적극적 활용이 고객의 반응에 대해 어떤 영향을 주는지에 대해 연구하고자 하였다. 특히, 정보화 시대의 영업사원의 서비스 공정성과 정보기술 활용이 서비스 접점에서 고객의 긍정적 반응 유발을 위해 어떤 역할을 수행하는지에 대해 밝히고자 하였다. 연구 결과, 첫째, 정보기술 활용은 영업사원의 서비스공정성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 노트북 활용과 SMS(단문메시지)를 통한 영업사원의 정보기술 활용은 고객들에게 제공되는 서비스를 좀 더 용이하게 하며 영업사원이 고객 상담을 위해 철저한 준비와 객관적 절차를 서비스하고 있다는 것으로 입증되었다. 둘째, 영업사원의 서비스공정성 중에서 절차공정성과 상호작용공정성은 관계품질에 영향을 미치지 못하고 있으며 분배공정성은 관계품질에 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 셋째, 관계품질이 고객반응(구전행동, 재구매행동)에 영향을 미치고 있음을 확인 하였다. 이러한 결과를 바탕으로 시사점을 제공하였으며, 또한 연구의 한계점과 향후 연구방향을 제시하였다.

Abstract

This research is focused on the effects of salesmen's service-justice and using the IT devices on customer response. Specially, I want to know for the response when our customer take the service from the salesmen. From analysis of the resulting data, using the IT devices are increased the quality of salesmen's service-justice. Salesmen's distributive-justice affects to positive the relationship quality. But procedural justice and interactional justice cannot affect to positive the relationship quality. Maybe, I think that the reason will be a feature of insurance goods. And relationship quality affect to positive the customer's response. There are limitations on generalization due to the results based on only insurance industry, but this study will be a useful exploratory step before designing a future survey.

박영근(창원대학교 경영학과) ; 김판준(창원대학교 경영경제연구소) pp.23-40 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.23
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초록

서비스기업들은 미래의 경쟁우위를 확보하기 위해서는 고객과의 관계를 증진시키고, 고객과의 관계를 구축하여야 한다. 이러한 고객과의 관계증진과 구축을 통하여 고객 만족이 이루어지고, 이를 통한 긍정적인 효과, 즉 고객 충성도, 구전효과, 그리고 제품의 구매 혹은 재구매가 발생한다. 따라서 기업은 관계마케팅의 한 전략으로 고객에게 여러 혜택을 제공하여야 한다. 관계마케팅은 기업이 고객들과의 장기적 관계를 유지함으로써 고객 충성도를 창출하고, 그 결과 장기적인 수익을 제고시키기 위한 마케팅활동이기 때문이다. 그러나 지금까지 서비스 업체들의 경쟁적 이점 확보를 위한 관계혜택에 대한 이론적 연구도 부족하였을 뿐 아니라 경험적인 연구는 거의 없었다. 따라서 관계혜택과 관련된 제반이론에 대해서 이론적 연구를 수행하고, 실무적으로는 서비스에 대한 지식이 부족한 서비스기업들이 관계혜택과 관련된 서비스를 실용화하고, 고객과의 효율적인 관계구축을 통해 기업의 유연성을 높여서 적극적인 관계혜택 서비스에 대한 활용방법을 제시하고자 한다.

Abstract

Relatively little research has been conducted in relation benefits factors. Existing works have been mostly theoretical, and have focused almost exclusively on the performance implications of relation benefits factors. The current study empirically tested the relationship between relation benefits Factors, Satisfaction, loyalty, and Worth of mouth in Service firms. Accordingly, this research conduct theoretical research on Relation Benefits and offer service corporate which is not familiar with relation benefit and service knowledge practical knowledge. Further, it suggest the company's pliability through an efficient customer relationship and practical way of Relation Benefits to them an efficient customer relationship.

김원겸(배재대학교 경영대학 경영학과) ; 범경기(배재대학교 대학원 경영학과) ; 윤명길(을지대학교 보건산업유통학과) pp.41-56 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.41
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최근 국내 할인점시장이 포화상태에 근접하고 있다는 인식과 할인점간 경쟁이 심화 되면서 중국 등 주변 국가들로의 출점이 본격적으로 확대되고 있다. 본 연구는 이러한 상황에서 한국과 중국 소비자의 점포선택속성 및 요인에 있어서 어떠한 차이가 있으며, 그 차이를 야기하는 요인이 무엇인지를 살펴보는 데 연구의 목적을 두었다. 한·중양국의 할인점을 이용하는 소비자를 대상으로 할인점선택 시 주요 속성인 환경, 입지, 가격, 상품, 판촉, 인적 서비스 등 6개 요인에 대한 t-test를 실시하였다. 분석결과 할인점 이용에 있어서 한국인과 중국인의 할인점선택속성 6개의 요인 중 할인점의 입지 및 할인점의 가격에 대하여 한국인과 중국인 두 집단 간의 선택속성에서 유의적인 차이를 보였으나, 나머지 4개의 속성요인은 대부분이 유의적인 차이가 나타나지 않았다. 따라서 이러한 결과를 중심으로 중국시장 진출시 공통적으로 적용해야할 요인과, 국가별 특성에 따라 차별화해야할 전략적 시사점을 도출하였다.

Abstract

China has achieved the most rapid economic growth in the last 20 years, especially since its joining into WTO. Lots of world retail companies are rushing into chinese market. Especially, many discount store operators have been successfully operating and expanding their businesses. Therefore throughly understanding the character of consumers of china, basing on the careful market analysis and implementing correct marketing policies will help to promote retail enterprises' self-competitive in the market.

권오철(강릉영동대학 유통경영과) ; 김상철(유한대학 유통물류과) pp.57-73 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.57
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초록

농산품의 물류관리 정보시스템의 최적화로 물류 정보수준에 따른 성과를 실증 분석하여 물류관리의 효율성과 효과성을 높이는 측면에서 개선방안을 제시하여 물류효율성을 향상시키는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 분석방향은 첫째, 조직특성 및 조직전략에 따라 정보기술수준은 물류성과에 영향을 미칠 것인지를 분석하였다. 물류성과는 고객물류서비스 향상과 판매물류비용절감으로 나누어서 측정을 하였다. 둘째, 물류정보시스템 활용수준과 정보기술은 직접적으로 물류성과에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 분석하였다. 연구 결과에 의하면, 농산품 물류정보시스템 도입을 물류기업의 경쟁력 강화요인으로 인식하는 기업들은 비교적 물류정보기술 활용수준이 높았고 물류 정보시스템이 농산품 물류서비스 향상과 물류비 관리의 통합망을 구축하는 링크관리를 실시함으로서 농산품 물류 효율성을 높이고 있었다. 그러므로 농산품 물류기업의 물류경쟁력을 높이기 위하여 물류정보기술수준을 높여야 하고 농산품업체의 물류관리와 관련된 의사결정자의 정보마인드가 필요하고 물류업무의 표준화, 정보시스템의 구축전문 인력의 양성과 함께 물류교육이 뒷받침되어야 할 것이다.

Abstract

There are more problems in distributing agricultural and special products than industrial products because they have such restrictions as seasonal fluctuation in the quantity, indeterminate and diverse shapes, many farm households, a small amount of shipment, and mandatory guide and maintenance. However, with social atmosphere called well-being, there are increasing concerns about inorganic agricultural products and direct trade with farmers. It is therefore urgent to stabilize the price of agricultural and special products and to correctly grasp and improve logistics activities for those dealing with agricultural and special products in order to supply fresh ones. This study aimed at examining logistics activities and the information technology level for agricultural and special products, determining how these factors affect logistics performance, and eventually suggesting a scheme to improve the logistics achievements for agricultural and special products. For this purpose, it selected information technology and logistics activity levels as independent variables and logistics performance as a dependent variable. The information technology level was measured for utility, holding level, and concern, respectively, and the logistics activity level was tested for the level of using the logistics information system in those companies concerned. From the above-mentioned findings, it is urgent to enhance distribution technology and its level immediately since distribution of agricultural and special products is poor in Korea and good distribution can contribute to a reduction of logistics costs or improvement of customer service.

윤명길(을지대학교 유통경영과) ; 김유오(시장경영지원센터 상권연구실) pp.75-88 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.75
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본 연구는 유통학문분야의 연구방법론에 대한 단초를 제공하기 위함에 본 연구가 시작된 것이다. 더 나아가서 유통학문의 정립을 확고히 할 수 있는 촉진제가 되고자 한다. 이를 통하여 국내 유통산업의 발전과 더불어 유통학문의 발전을 기대한다. 더욱이 본 연구가 일부 유통연구자들이 연구방법론의 문제점을 지적하고 활발한 논의와 접근을 시도하고 있는 점을 감안하여 고무적이라고 판단하고 있다. 따라서 본 연구 이후에 지속적으로 폭과 깊이를 더하여 연구가 확산되어지기를 여망해 본다.

Abstract

The purpose of this dissertation is to provide foundation for methodology of distribution study. Furthermore, this study attempts to stimulate firm establishment of distribution study. Through this, development of domestic distribution industry could be expected alongside with distribution study. This dissertation designates problems of methodology that applied by some researchers then, attempts to discuss and approach with efforts. By this point, this research could be considering as inspirational, Thus further study required expending its boundary depth in continuation.

박영근(창원대학교 경영학과) ; 김판준(창원대학교 경영경제연구소) ; 황태수(경상남도의회) pp.89-105 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.5.1.200706.89
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초록

아파트시장의 환경변화와 소비자 특성의 변화로 인해 아파트 선택시 소비자의 구매의사결정도 과거와는 매우 다른 양상을 보이고 있다. 아파트 건설업체들은 고객만족도를 높이기 위해서는 주거환경을 이해하고, 차별화된 주거가치를 고객들에게 제공하여야 한다. 그러나 지금까지의 선행연구에서는 주거환경이 주거가치, 주거만족, 재구매의도간의 관계에 대한 통합적 연구가 거의 없었다. 따라서 본 연구에서는 부동산뿐만 아니라 마케팅 분야의 관련 선행연구들을 토대로 주거환경이 주거가치, 주거만족, 재구매의도에 어떠한 영향을 미치며, 이러한 주거가치와 주거만족은 재구매의도에 어떤 영향을 미치는지를 분석하여 향후 아파트 건설업체의 경쟁력 강화를 위한 유용한 전략적 시사점을 제공하고자 하였다.

Abstract

The apartment market in korea is rapidly changing from the producer-oriented market to the customer-oriented market. This means the user's perception of the apartment changed, so the pattern of purchase also changed. The apartment house enterprises should use the method of well grasping the purchase intention of the customers, and then satisfying buyer's need to study the marketing strategy. Seeing from the circumstances, the purpose of study is not just the real estate, and on the basic of preceding studies about the marketing field also should analysis what kind of influence the housing environment gives to the standard of the housing value and housing satisfaction, and what kind of influence the standard of the housing choice criteria gives to housing value, housing satisfaction and Repurchase Intention, and what kind of influence this kind of housing value and housing satisfaction gives to the Repurchase Intention. And also should give some suggestions for strengthening the competitiveness of the apartment house enterprises later.

The Journal of Distribution Science(JDS)