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이승창(중소기업진흥공단 중소기업연수원) ; 안성혁((주)뉴런시스템 연구소) pp.5-34 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.5
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초록

인터넷 환경은 화훼 유통 서비스를 급격히 변화 시켰을 뿐만 아니라, 화원의 경쟁 방식 자체를 변화시켰다. 이러한 변화의 중심에는 ROSEWeb 솔루션이 있었다. 사용자 환경이 모바일 인터넷으로 전환되고 있고, 온라인 서비스 업체들은 비즈니스 컨버전스를 통해 새로운 서비스를 제공하고 상황이다. 이에 본 사례연구는 (주)뉴런의 ROSEWeb 사례를 통해 유통과 정보기술이 결합한 비즈니스 모델을 이해하고 이와 관련된 주요 이슈를 파악하여 기업들이 새로운 비즈니스 가치를 창출하기 위한 비즈니스 모델과 화훼 유통 서비스 전략을 수립하는데 있어서 좋은 가이드라인을 제시하고자 한다. 본 사례연구는 인터넷 화훼 유통 서비스뿐만 아니라 인터넷 비즈니스의 다양한 서비스 영역에서 창업이후 단계별 사업 전략수립을 위한 기본 모델로 폭 넓게 적용 할 수 있을 것이다. 사례 내용은 외부환경 측면(화훼 유통서비스 시장, 협회-화원간 전략적 파트너십 관계)과 내부환경 측면(ROSEWeb 솔루션, 비즈니스 모델, 수익원)으로 나누어 구성되어 있다. 각 장의 내용들을 이 두 관점에서 살펴본다면 모바일 인터넷 환경에서 새로운 서비스를 준비하는 기업들에게 많은 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 마지막으로 이 사례를 읽고 두 가지 의문을 가지고 토의를 했으면 한다. "인터넷 포탈업체들이 화훼 유통서비스에 진입했을 때 ROSEWeb은 지속적으로 경쟁우위를 확보할 수 있는가?"와 "(주)뉴런의 다음 비즈니스 모델은 무엇인가?"

Abstract

This article describes a business case of ROSEWeb, a floral distribution service by internet of Newrun System Company. Newrun System is one of the floral distribution IT solution company. The purpose of this case study is to find out which factors of ROSEWeb solution of successful business model and internet distribution strategy that plays an important role as the floral distribution IT service. ROSEWeb has experienced many challenging obstacles while they prepare for this floral distribution IT service. This case study has found that Newrun System Company execute the rapidly transformation of business model to cope with changing situation. Specially, so far, ROSEWeb continuously keep on competitive advantage as floral distribution IT service through building core competence. this study shows that ROSEWeb's case broadly apply reference model to the building business model and formulating floral distribution service strategy and other internet business models. Finally, we intends to discuss about theses questions. the question is "by the existing state of entering Internet portal(Yahoo, Naver, Daum), Can ROSEWeb have sustainable competitive advantage in floral distribution service?", and "what is Newrun System's next business model?". Through the intensive interviews with people involved in the development of ROSEWeb, this article provides important implications to the business community who is preparing for new applications for mobile internet.

김대윤(소소리 평생교육원 서비스마케팅) ; 이상윤(명지대학교 유통경영대학원 유통학과) pp.35-53 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.35
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본고는 홈네트워크 시장에 대한 관심이 증대되고 있는 가운데 이미 건축된 주택(기축시장)을 대상으로 영상전화기(비디오폰)의 판매활성화 방안을 찾는데 목적을 두고 있다. 최근 가전, 네트워크장비, 통신서비스업체들은 새로운 시장을 보며 홈 네트워크에 관심을 가지고 있는데 대부분의 홈네트워크 시장은 신축 고급아파트를 중심으로 활성화되고 있다. 신축시장의 경우 최종고객의 선택권이 없기 때문에 건설 회사를 통해 영업.마케팅을 해야 한다. 그래서 신축시장은 개별적인 수요파악이 어려워 판매활성화를 통해 수익을 창출하는데 에는 한계가 있다고 판단하여 기축시장을 대상으로 향후 수요가 서민주택으로까지 확대될 것에 대비해 기능이 단순하고 가격이 저렴한 보급형 비디오폰 시장개척에 더 많은 노력이 요구된다고 할 수 있다. 이러한 이유로 본고에서는 비디오폰의 개념과 시장동향을 분석하고, 유통경로형태와 A/S 처리시스템을 파악하며 기축시장에 적합한 비디오폰 판매활성화 방안을 모색하는데 그 목적이 있다.

Abstract

Sees the market where home appliance and network equipment, the communication service enterprises are new recently the home network market of the most which has an interest in the home network is being activated the newly-built high-class apartment in the center. The company building leads because not being option of the case last customer of newly-built market and must do a business . marketing. So newly-built market the demand grasp which is individual leads sale activation with difficult and that to creates a benefit there is a limit judges and axis market in the object hereafter demand at even the popular house the function to prepare in being magnified is simple and there is a possibility of saying that a more effort is demanded in supply style video phone market opening up where the price is cheap. Saw with like this reason from, analyzes the concept and a market trend of the video phone, grasps distribution channel forms and A/S handling systems and there is the goal finds the video phone sale revitalization plan which is suitable in all market.

김판진(초당대학교 기업경영학과) ; 김경조(초당대학교 기업경영학과) ; 남궁석(을지대학교 보건산업유통전공) ; 윤명길(을지대학교 보건산업유통전공) pp.55-70 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.55
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본 연구는 목포지역에 거주하고 있는 소비자들을 대상으로 재래시장 시설현대화 이후 재래시장에 대한 인식도 및 만족도와 관련한 논문이다. 따라서 본 연구를 통하여 도출된 연구결과들을 살펴보면 시설 현대화는 분명 대형마트에 빼앗겼던 소비자들을 재래시장으로 재유인하는 계기를 마련하고 있는 것만은 사실인 것으로 분석되었으며, 특히 재래시장 활성화에 가장 중요하게 영향을 미칠 수 있는 재래시장에 종사하고 있는 상인들의 의식수준의 변화는 매우 긍정적인 요인으로 작용할 것으로 예상된다. 따라서 이제부터는 시설현대화 이후 재래시장에 대한 우호적인 감정을 가지고 있는 목포지역 소비자들을 재래시장으로 유인하는 것이 무엇보다 중요하다. 이런 측면에서 볼 때 성공적인 재래시장 활성화는 입주상인, 상인조합, 소비자, 관계 행정 당국 등의 강력한 의지와 노력이 있어야 가능할 것으로 판단된다. 재래시장의 활성화에 있어서 무엇보다 중요한 것은 지역경제 활성화와 상인들의 안정적인 경제활동의 지속으로 이들 모두에게 이익을 제공하고 만족을 줄 수 있어야 한다는 것이다. 본 연구의 분석결과 상대적으로 만족도가 낮은 요인들에 대하여 불만족 감소를 위한 해결 방안을 제시함으로써 재래시장을 이용하고 있는 소비자들의 만족을 위한 구체적인 개선방안을 제시하여야 할 것으로 여겨진다.

Abstract

There is under restructuring of whole distribution market in Mokpo recently. Large-Scale Discount Stores such as E-mart, Lotte Mart, Homeplus and Nonghyup Hanaro Mart entered successfully in the distribution environment in Mokpo. However, the small and medium distributors are falling rapidly, and traditional market is depressed. This status gives some positive effects to make one-stop, good price, good quality and great variety of shopping for saving the time and effort through changing the customers' life-style. This change, however, made the traditional market worse that played as the core channel for trading the local special products and an important role for local economic in retailing market. It is a threatening factor for that traditional market to recover the recession. The decline of traditional market and the bankruptcy of small retailing dealers accelerate the stagnation of local economic and commercial power. Therefore, it need a systematic and synthetical study to solve the negative factors for improving life of the local resident. This paper looked into the concept, issues and development strategy of traditional market that affect local economic development directly. It studied the customers' awareness for traditional market that was recently modernized the facilities in Mokpo. Particularly, based on the research material that was published last academic symposium, it looked about the issues and development strategy that could happen in traditional market not the market of a specific region but all over the country. Therefore, the purpose of this paper is that the central and local government and retailers get a help to make the efficient and useful development strategy through analyzing the effects of customers for modernizing the facilities of traditional market.

정남호(충주대학교 경영학부) ; 하재혁(충주대학교 대학원) ; 윤남수(세종사이버대학교 경영학부) pp.71-90 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.71
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본 연구는 고속도로 휴게소 이용의 만족과 중요도 요인을 분석하고 고속도로 휴게소에서 이용자 만족에 영향을 주는 요인을 찾아내고자 중부고속도로 음성(하남방향, 통영방향) 휴게소 및 영동고속도로 여주(강릉방향)휴게소의 이용객을 대상으로 실증분석 하였다. 분석결과 22개의 고속도로 휴게소 환경단서에 대한 요인분석에서 '휴게소의 음식', '휴게소 문화', '친절 및 위생', '상품', '넓은 공간', '종업원 및 공중전화', '규모 및 시설' 등 7개 요인이 도출되었으며, 7개의 고속도로 휴게소 평가요인 중에서 '휴게소 문화', '친절 및 위생', '종업원 및 공중전화' 요인이 전반적인 방문객 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 다양한 만족도 요인 중에서 이들 3가지 요인이 상대적으로 전반적인 휴게소 만족도에 더 큰 영향을 미친다는 것을 시사해주고 있다.

Abstract

Recently, highway service becomes a very important service in highways. Highway service is considered as a positive interaction method between highway service companies and customers. From this perspective, this study was to investigate the relationships between influencing factors of highway service and user satisfaction. And, this research was to examine the differences between importance and performance of highway service factors using IPA (Importance-Performance Analysis). The result of this study has categorised the 22 highway service attributes into seven highway service selection factors: food, culture, kindness and health, products, large space, employee and Phone, facility. Using IPA, this study has compared the importance and performance of highway service selection factors, as perceived highway service customers. The empirical findings suggest that strategic framework using IPA gives guidelines that improve effectiveness of highway service.

신언명(서울디지털대학교 경영학부) ; 김영이(서울디지털대학교 경영학부) pp.91-104 https://doi.org/https://doi.org/10.15722/jds.7.1.200903.91
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초록

본 연구의 목적은 제품수명주기(PLC)와 시장 리스크 관리(MRM)의 상관관계를 규명하는 데 있다. PLC는 기업이 경영성과를 증진시키기 위하여 마케팅적인 시각에서 소비자의 구매행동과 가격 및 판매변동성을 분석한다. 따라서 이 연구에서는 MRM을 활용하여 PLC를 포괄적이고 통합적인 시각에서 분석하고자 한다. 두 이론 간의 관련성을 규명하기 위하여 본 연구는 PLC와 MRM의 경영성과에 공통적으로 영향을 미치는 요인들을 추출한다. 그리고 MRM의 관점에서 PLC의 요인들을 분석한다. 연구결과 PLC와 MRM은 가격변동성과 거래 리스크 및 시장점유율면에서 관련이 있음을 보여준다.

Abstract

The Purpose of this study is to reveal interactive relation between Product Life Cycle and Market Risk Management. PLC analyzes consumer buying behavior, volatility of price and sales at market place from the viewpoint of Marketing so that company can improve management result. This study is attempt to analyze PLC from a comprehensive and integrating angle by using MRM. In order to find out relationship between two theories, this study is an extraction of the factors that affects the management result commonly on PLC and MRM. Then, this study analyzes the factors of PLC from the viewpoint of MRM. The result shows that the factors of PLC and MRM have relation with in terms of volatility of price, trade risk and market share.

The Journal of Distribution Science(JDS)