ISSN : 1229-0718
The purpose of this study was to examine the usefulness and construct validity of the standardized Korean version of the social-emotional scale from the Bayley Scales of Infant and Toddler Development-Third Edition (K-Bayley-III) as a screening tool for autism spectrum disorder. Participants were 248 typically developing infants and toddlers and 44 infants and toddlers with autism who ranged in age from 16 days to 42 months and 15 days. We used receiver operating characteristics (ROC) analysis to identify the scale’s discriminant power and a cut-off point, and nomological network analysis to verify the construct validity. The results were as follows: first, ROC analysis showed that the social-emotional scale was useful as a screening instrument for autism spectrum disorder. Further, 7 points was found to be suitable as the cut-off point for discriminating children with autism from children with typical development. Second, in the nomological network analysis, the postulated model based on Greenspan’s functional-emotional theory provided a reasonably good fit to the date, so the construct validity was ascertained. Practical applications and suggestions for future research were discussed.
강자영 (2005). 유아의 정서성이 사회적 유능성에미치는 영향. 한남대학교 대학원 석사학위청구논문.
강한아, 김아영 (2013) 대학생용 사회적 자기효능감 척도 개발 및 타당화. 교육심리연구, 27(2), 263-283.
고윤희 (2012). 어머니 정서표현성 및 영유아 탄력성이 영유아의 사회정서발달에 미치는 영향. 배제대학교 대학원 박사학위 청구논문.
김경미 (2004). 단축감각프로파일의 타당성 연구. 대한감각통합치료학회지, 2(1), 1-10.
김경회 (1998). 교사용 유아정서지능 평가척도 개발에 관한 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
김리진 (2008). 유아의 사회정서적 행동문제에 대한 구조모형 분석. 고려대학교 대학원 박사학위 청구논문.
김미선 (2000). 일반아동과 발달장애아동의 감각처리능력 비교. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
김은경 (2005). 부모의 정서표현 수용태도, 유아의 정서조절 능력 및 사회적 능력간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
김지혜 (2014). 한국형 베일리 영유아 발달검사제 3판 사회-정서 척도의 표준화를 위한 예비연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
김혜원 (2007). 베일리 영유아 발달검사 3판 사회 - 정서 척도 한국 표준화를 위한 예비 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
김호인 (2010). 2세 영아의 사회정서발달 평정척도 개발. 덕성여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
나양균, 이영환, 한지현 (2006). 만 1세 영아의기질과 사회ㆍ정서 능력 간의 관계. 한국영유아보육학, 44, 19-36.
노서연 (2003). 어머니 부모역할 만족도 및 아동의 정서조절능력과 사회적 유능성의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
박수현 (2005). 어머니의 양육행동 및 아동의 정서조절 능력과 사회적 유능성. 연세대학교교육대학원 석사학위 청구논문.
박지숙 (2008). 아동의 기질, 정서조절능력, 어머니의 양육행동 및 아동의 사회적 행동간의관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
서경희, 윤점룡, 윤치연, 이상복, 이상훈, & 이효신 (1999). 발달장애의 진단과 평가. 대구:대구대학교 출판부.
서미옥 (2004). 한국판 취학전 아동용 사회적기술 척도 (k-ssrs: 교사평정용, 부모평정용)의 타당화 연구. 유아교육연구, 24(2), 223-242.
손원경 (2000). 영유아용 발달 선별 검사에 대한 고찰. 영유아보육연구, 6, 67-84
심숙영 (2012). 영유아 사회정서행동 척도 개발 및 타당화 연구. 아동과 권리, 16(4), 761-786.
심숙영 (2013). 애착유형에 따른 영유아의 정서지능 및 사회 지능 간의 구조분석. 아동교육, 22(4), 45-62.
우수경 (2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의구조 분석. 한국교원대학교 대학원 박사학위 청구논문.
이수정 (2000). 정서의 경험과정과 개인차 측정가능성. 한국심리학회지 사회 및 성격, 14(2), 43-62.
이수진, 하은혜, 오경자 (2008). Roc 분석을 통한 주의력결핍 과잉행동장애 아동의 변별: K-cbcl 소척도를 기준으로. 한국심리학회지: 임상, 27(1), 191-207.
이영자, 이종숙, 신은수 (1999). 교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구 개발 연구. 인간발달연구, 6(2), 121-146.
이종숙, 신은수, 박은혜, 김영태, 유영의, 최일선, 유흥옥 (2009). 영․유아 언어, 인지, 사회․정서 발달 평가도구 문항 개발을위한 예비연구. 교육과학연구, 40(3), 117-148.
이혜련, 최보가 (2005). 유아의 개인 및 부모특성과 정서이해와 정서조절간의 관계. 대한가정학회지, 43(5), 1-14.
이혜배 (2005). 보육시설에서의 자연친화프로그램실천 사례연구. 가톨릭대학교 사회복지대학원 석사학위 청구논문.
정재범, 최문기, 조성호, 이원형, 남기춘 (2005). 감성공학과 게임을 위한 정서의 정의와활용. 한국컴퓨터게임학회논문지, 7, 1-9.
허계형 (2000). 2, 3 세 유아의 사회 정서 문제조기발견: Asq: Se 선별 평가서의 표준화연구. 아동학회지, 21(4), 123-141.
허계형, 이준석 (2006). 한국 영유아를 대상으로 한 발달 선별도구의 심리측정학적 연구. 지적장애연구, 8(3), 261-278.
허계형, 이준석, Jane Squires, 이소영 (2012). K-ASQ:SE 사용 지침서 (부모 작성형 유아사회 정서 모니터링 체계). 서울: 서울 시립 서울장애인종합복지관.
허미나, 이경숙, 변종석, 조숙환, 유희정 (2014). 자폐성 장애 유아의 애착유형에 따른 언어발화와 공동주의 하기 비교. 자폐성장애연구, 14(2), 1-21.
허 형, 이영석, 황인창, 정계숙, 김상호 (1978). 유아의 발달수준 확인을 위한 탐색적 연구. 서울: 한국행동발달연구소.
황혜정, 김경희 (1999). 유아의 사회적 능력과정서지능과의 관계에 대한 연구. 아동학회지, 20(3), 139-151.
Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2008). Sensory processing and classroom emotional, behavioral, and educational outcomes in children with autism spectrum disorder. American Journal of Occupational Therapy, 62(5), 564-573.
Bagozzi, R. P., & Edwards, J. R. (1998). A general approach for representing constructs in organizational research. Organizational Research Methods, 1(1), 45-87.
Baker, A. E. Z., Lane, A., Angley, M. T., &Young, R. L. (2008). The relationship between sensory processing patterns and behavioral responsiveness in autistic disorder:A pilot study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38(5), 867-75.
Bayley, N. (2006a), Bayley scales of infant and toddler development. San Antonio, TX : Pearson.
Bayley, N. (2006b). Bayley scales of infant development and toddler development: Technical manual. San Antonio, TX: Pearson.
Bloom, L. (1995). The transition from infancy to language: Acquiring the power of expression. New York: Cambridge University Press.
Briggs-Gowan, M. J., & Carter, A. S. (1998). Preliminary acceptability and psychometrics of the infant-toddler social and emotional assessment (ITSEA): A new adult‐report questionnaire. Infant Mental Health Journal, 19(4), 422-445.
Briggs-Gowan, M. J., & Carter, A. S. (2000). Manual of the infant-toddler social-emotional assessment. New Haven, CT: Yale University.
Bundy, A. C., Lane, S. J., Murray, E. A., & Fisher, A. G. (2002). Manual of the infant-toddler social-emotional assessment sensory integration: theory and practice. Philadelphia, FA:Davis Company.
Casenhiser, D., & Breinbauer, C. (2007). Evaluating Greenspan’s social emotional growth Scale/Chart as a screening for autism. ICDL 11th Annual International Conference: Critical Factors for Optimal Outcomes for Children with Autism and Special Needs.
Chou, C. P., & Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage. 37-54.
Cronbach, L. J., & Meehl, P. E. (1955). Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin, 52(4), 281.
Dumas, J. E., Martinez, A., & LaFreniere, P. J.(1998). The spanish version of the social competence and behavior evaluation (SCBE)-preschool edition: Translation and field testing. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 20(2), 255-269.
Eaves, R. C., & Williams, T. O. (2006). The reliability and construct validity of ratings for the autism behavior checklist. Psychology in the Schools, 43(2), 129-142.
Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I. K., Poulin, R., Shepard. S., &Friedman, J. (1999). Regulation, emotionality, and preschooler social competent peer interactions. Child Development, 70(2), 432-442.
Fantuzzo, J., Manz, P. H., & McDermott, P.(1998). Preschool version of the social skills rating system: An empirical analysis of its use with low-income children. Journal of School Psychology, 36(2), 199-214.
Greenspan, S. I. (1979). Intelligence and adaptation: An integration of psychoanalytic and Piagetian developmental psychology. Psychological Issues, 12(3-4), 1-408.
Greenspan, S. I. (1992). Infancy and early childhood:The practice of clinical assessment and intervention with emotional and developmental challenges. Madison, CT: International Universities Press.
Greenspan, S. I. (1998). The growth of the mind:And the endangered origins of intelligence. New York: Da Capo Press.
Greenspan, S. I. (1999). A functional development approach to autism spectrum disorder. The Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 24(3), 147-161.
Greenspan, S. I. (2003). Child care research: A clinical perspective. Child Development, 74(4), 1064-1068.
Greenspan, S. I. (2004). Greenspan social-emotional growth chart: A screening questionnaire for infants and young children. San Antonio, TX: Harcourt Assessment.
Greenspan, S. I., Brazelton, T. B., Cordero, J., Solomon, R., Bauman, M. L., Robinson, R.,Breinbauer, C. (2008). Guidelines for early identification, screening, and clinical management of children with autism spectrum disorders. Pediatrics, 121(4), 828-830.
Greenspan, S. I., & Shanker, S. (2007). The developmental pathways leading to pattern recognition, joint attention, language and cognition. New Ideas in Psychology, 25(2), 128-142.
Greenspan, S. I., Wieder, S., & Simons, R. (1998). The child with special needs: Encouraging intellectual and emotional growth. Reading, MA:Perseus Books.
Gresham, F. M., & Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system (SSRS). Circle Pines: MN:American Guidance Service.
Holmes, W. C. (1998). A short, psychiatric, case-finding measure for HIV seropositive outpatients: Performance characteristics of the 5-item mental health subscale of the SF-20 in a male, seropositive sample. Medical Care, 36(2), 237-243.
Honig, A. S., & Wittmer, D. S. (1994). Encouraging positive social development in young children. Young Children, 49(5), 4-12.
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:Conventional criterita versus new alternative. Stuructural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
Kishton, J. M., & Widaman, K. F. (1994). Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example. Educational and Psychological Measurement, 54, 757-765.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling(3rd ed). New York:Guilford.
Krug, D. A., Arick, J., & Almond, P. (1980). Behavior checklist for identifying severely handicapped individuals with high levels of autistic behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 21(3), 221-229.
LaFreniere, P. J., & Dumas, J. E. (2003). Social competence and behavior evaluation preschool edition(SCBE). Los Angeles: Western Psychological Services.
Lewis, M. D. (1993). Emotion-cognition interactions in early infant development. Cognition and Emotion, 7(2), 145-170.
Lönnqvist, A., & Hannula, M. (2000). Validating performance measures with the nomological network, 2nd Conference on New Directions on Management Accounting: Innovations in Practice and Research, Brussels.
Matsunaga. (2008). Item Parceling in Structural Equation Modeling: A Primer. Communication Methods and Measures, 2(4), 260-293.
Meisels, S., Dombro, A., Marsden, D., Weston, D.,& Jewkes, A. (2003). The ounce scale: An observational assessment for infants, toddlers, and families. New York: Pearson Early Learning.
Miranda-Linné, F. M., & Melin, L. (2002). A factor analytic study of the autism behavior checklist. Journal of Autism and Developmental Disorders, 32(3), 181-188.
Muthén, L., & Muthén, B. (2013). M plus (Version 7). Los Angeles, CA: Muthén & Muthén.
Ringwalt, S. (2008). Developmental Screening and Assessment Instruments with an emphasis on social and emotional development for young children ages birth through five. Chapel Hill: The University of North Carolina, FPG Child Development Institute, National Early Childhood Technical Assistance Center.
The interdisciplinary Council on Developmental and Learning Disorders. (2000). Clinical practice guidelines: Redefining the standards of care for infants, children, and families with special needs, Bethesda: ICDL Press. pp.822.
Saarni, C. (1990). Emotional competence: How emotions and relationships become integrated, In R. A. Tompson(Ed.), Socioemotional development:Nebraska symposium on motivation, 36, pp. 115-182.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211.
Squires, J., Bricker, D., & Twombly, E. (2002). Ages & stages questionnaires: Social-emotional user’s guide. Baltimore: Paul Brookes.
Volkmar, F. R., Cicchetti, D. V., Dykens, E., Sparrow, S. S., Leckman, J. F., & Cohen, D.J. (1988). An evaluation of the autism behavior checklist. Journal of Autism and Developmental Disorders, 18(1), 81-97.
Wadden, N. P., Bryson, S. E., & Rodger, R. S.(1991). A closer look at the autism behavior checklist: Discriminant validity and factor structure. Journal of Autism and Developmental Disorders, 21(4), 529-541.
Weiss, L. G., Oakland, T., & Aylward, G. P.(2010). Bayley-III clinical use and interpretation. Burlington, MA: Academic Press.