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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1738-3110
  • E-ISSN2093-7717
  • SCOPUS, ESCI
박철주(삼육대학교 디지털경영학부) ; 고윤배(안산1대학, 경영과) ; 윤명길(서울보건대학 유통경영과) ; 김원겸(배재대학교 경영대학 경영학과) pp.5-20
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초록

소매업은 '입지산업'이라고 한다. 왜냐하면 소비자를 직접 판매대상으로 하는 소매업자에 있어서 입지는 점포의 경영성과를 좌우하는 소매믹스 중 가장 중요한 요인이기 때문이다. 소매업자의 경영성과는 일반적으로 매출액으로 나타낼 수 있다. 따라서 소매업자는 매출액을 올리기 위해서 고객 수를 늘릴 수 있는 방안에 집중하게 된다. 본 연구에서는 먼저, 점포선택에 관한 가장 기본적인 모델인 라일리의 소매인력모델, 콘버스 모델, 허프확률모델, 다항로짓모델을 검토하고자 한다. 다음에는, 기존의 이론모델을 이용하여 대형 백화점의 예상매출액을 추정하는 분석방법과 절차를 제시하고, 사례시설인 D광역시 L백화점의 출점에 따른 예상매출액을 추정하고자 한다. 마지막으로 본 연구의 문제점과 향후의 연구과제에 대해서 논의 하고자 한다. 본 연구는 선행연구들을 토대로 한국의 상권구조 특성을 감안하여 유통업 현장에서 통용될 수 있는 매출 변수들이 보완된다면 한국적 현실을 반영할 수 있는 수정모델의 제시가 가능한 것으로 분석되었다. 따라서 앞으로의 연구에서는 기존의 상권분석모델에 대한 비판적인 검토를 통하여 우리나라의 소매시장에 적합한 이론모델을 구축해야 할 것이다.

Abstract

Retail is called location business because it is one of the most important factors to estimate management of stores for retailers who are going to sell products directly to customers. Retailers' management achievements are shown in sale in general. Therefore, retailers tend to focus on ways to increase the numbers of customers in order to raise sales. First of all, in this research, I am going to examine the most fundamental models such as Reilly's retail gravitation, converse model, huff probability model and multiful losit model in selecting stores. Secondly, I am going to provide the process and analyzing ways to predict estimated sales amount with the previous theory model. Also I am going to predict estimated sales amount of the department store L which is located in D metorpolitan city. Lastly, I am going to argue about the problem of this research and the next research subject. Our main goal is to provide ways to complement and inspect sales estimation models, which can be used in fields after taking characters of high class structure of Korea into consideration on the base of previous researches. According to the result of the research, my conclusion is that if the process of analysis and changing factors are complemented, revise model, which can reflect reality of Korea, will be provided. Therefore, in the future study, we have to build up theory models to suit for our retail market through critic reviews about the existing high class structure of Korea.

전타식(유한대학 유통물류과) pp.21-40
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초록

본 연구는 중소형 프랜차이즈 시스템이 시장에서 급격하게 생겨남에 따라 유통시스템에서 발생되는 가맹본부와 가맹점 사이의 갈등에 대해 가맹점 입장에서 겪게 되는 다수의 갈등을 토대이론 접근법을 활용하여 좀 더 깊이 있게 파악하였으며, 그 갈등 요인 해소를 위해 본부와 가맹점이 어떻게 해야 하는지 몇 가지를 제언하였다. 연구결과, 가맹점의 갈등은 크게 11가지로 입지 선정 및 상권 유지의 문제, 매출 규모별 차별대우, 계약에 의한 주종관계로 인식, 예고 없는 ITEM(메뉴) 변경 및 공급량 감소, 일방적인 인테리어 공급자 선정, 현금 지급 및 신용여신운영 미실시, 자율 경영의 통제, 비효율적인 커뮤니케이션, 비합리적인 납기문제, 일방적인 정책 운영, 일관되지 않은 지원 등으로 구분되었다. 이러한 갈등을 최소화하고 더 나은 경로성과를 창출하기 위해서 본부의 인식 전환과 Win-Win 할 수 있는 공동의 목표 수립이 본부와 가맹점 모두에게 필요하다. 또한 가맹점은 본부의 강력한 지원을 제공받으며 차별화 된 노하우로 지역 상권의 특성을 살려 나름대로의 전문성을 강화하여 자기 상권에 맞는 서비스를 차별 제공함으로써 스스로 경쟁력을 갖추어 나가야 할 것이다.

Abstract

Small and middle sized Franchise system channels experience conflicts because of constant interaction between franchiser and franchisee. However, it is rarely that attempt has been made to identify causes of conflicts in distribution of franchise industry. The purpose of this study was to explore cause of conflicts from the franchisee. For the study, data were collected from the owner or the shop-manager with a contractor in franchise systems. By means of in-depth interviews with multiple informants, their statement was analyzed qualitatively. From analysis of the resulting data, the causes of conflicts were associated with two broad sets, attitudinal and structural differences between franchisers and franchisees. First, attitudinal sources of conflict were identified as perception of subordinated relationships between channel members, delayed announcement on order changes, difficulties in communication by doing irresponsible behavior, different expectations between channel members in market territory and lack of consistent-supporting. Second, structural sources of conflict involved unilateral decision on interior, payment method, unreasonable delivery issue, treat franchisee with discrimination by the sales, in controlling against free management. There are limitations on generalization due to the results based on interview, but this study will be a useful exploratory step before designing a large scale survey.

정난호(한남대학교 무역학과) ; 김남면(대전보건대학 디지털마케팅학과) ; 성일석(한남대학교 중국통상경제학부) pp.41-64
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초록

본 연구는 각 소매업태(재래시장, 중형마트 및 대형마트)의 정책방향 설정 및 활성화 계획수립을 위하여, 대전지역에 한정하여 실증·분석한 연구결과를 제시하였다. 본 실증연구를 통하여 소매업태별 만족도의 차이를 분석한 결과, 대체적으로 소비자들이 느끼는 소매업태별 만족도는 대형마트가 중형마트보다 높았고 중형마트가 재래시장에 비해 높은 것으로 나타났다. 특이할만한 사항은 '주차환경'에 대한 만족도가 각 유통업태별로 큰 차이를 보이고 있다는 점이다. 즉, '주차환경'요인의 중요도가 다른 요인의 중요도보다 높게 나타나고 있는 점으로 볼 때 재래시장은 이 요인의 만족도를 높여야 할 것으로 유추할 수 있다. 중요도-성과 분석(IPA)을 통해 유통업태별 전략적 시사점을 도출할 수 있었다. IPA분석은 중요도와 만족도를 이용하여 4개의 영역으로 구분할 수 있는데. '중점개선영역'에서는 재래시장 6개, 중형마트 4개, 대형마트 3개로 나타나 재래시장이 중점적으로 개선해야 할 사항이 비교적 많다는 것을 시사하고 있다. 또한 '우위유지영역'을 보면 재래시장 5개, 중형마트 7개, 대형마트 8개의 변수들이 포함되어 있어 현대적 소매업태일수록 우위요소가 많다는 것을 알 수 있었다. 특히 재래시장의 관점에서 보면 무엇보다 재래시장의 주차환경에 대한 개선이 시급한 것으로 보이고, 장기적으로 소비자의 편의시설을 갖추거나 확장해야 할 필요성이 있는 것으로 나타났다.

Abstract

The research is focused on planning the politic direction and on establishing an activating planning for retailer shops such as traditional market, super supermarket, discount store in Daejeon. The empirical study shows that the consumers most satisfied with discount store, meanwhile least with traditional market. Especially, it is proved that parking facility is the most important factor affecting consumer's satisfaction. This study also suggests some important strategic implications through IPA (important- performance analysis). Those are, first, the traditional market needs to improve for six categories of IPA factors, however the super supermarket for four, and the discount store for three. Second, the discount store has eight prominent advantages of the factors, however the super supermarket has seven, and the traditional market has five. Finally, the traditional market has to concentrate facility improvement for consumer's convenience in the long term.

박인수(경운대학교) ; 박성규(경운대학교) pp.65-80
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본 연구는 백화점 상황에서 지각된 품질, 고객가치 차원(실용적 가치와 쾌락적 가치) 및 고객만족간의 관계에 영향을 미치는 관계를 조사하고자 한다. 즉, 지각된 품질은 실용적 가치와 쾌락적 가치 및 고객만족에 어떤 영향을 미치는지 그리고 실용적 가치와 쾌락적 가치가 고객만족에 어떤 영향을 미치는지 조사하였다. 본 연구의 결과는 지각된 품질은 실용적 가치, 쾌락적 가치 및 고객만족에 그리고 실용적 가치와 쾌락적 가치는 고객만족에 통계적으로 유의한 양의 관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 백화점 소매상을 위한 시사점을 제공하였으며, 또한 연구의 한계점과 미래연구방향을 제시하였다.

Abstract

This study is an empirically validation of existing theories into the department store context. This study investigated the effects of perceived quality and customer value(utilitarian value and hedonic value) to customer satisfaction on the basis of previous studies. The data was analyzed by reliability, factor analysis and regression analysis using SPSS program. The results suggest that perceived quality had positive effects on utilitarian value, hedonic value and customer satisfaction, utilitarian value and hedonic value had positive effects on customer satisfaction. These findings also provide implications for the marketing strategy in department store context. However, this empirical study has limitations that can be addressed in the future research.

오재경(세계사이버대학 호텔관광외국어과) pp.81-106
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초록

본 연구에서는 관광객의 가치유형에 따라 온천리조트 선택행동에 어떠한 차이가 있는지를 분석하는데 첫 번째 세부 목적이 있다. 두 번째 세부목적으로 온천리조트 방문자의 선택행동특성에 관해 살펴보려고 한다. 세 번째 세부목적으로는 온천리조트 방문자의 만족도와 재방문, 추천의사에 대한 분석을 하는데 있다. 네 번째 세부목적으로는 다양한 온천리조트 방문자의 가치를 분석하는데 유용한 자료가 될 수 있으며, 온천리조트의 방문자 가치에 따른 선택행동특성을 분석하여 온천지역 관광상품의 개발과 유통 온천지역 경제의 활성화 방안과 온천지역 호텔의 경영수익의 극대화 그리고 온천지역 방문객의 욕구 만족을 통한 휴양, 요양의 극적인 효과를 유발함을 연구의 세부목적으로 한다. 온천리조트 방문자의 가치와 방문자의 선택행동특성에 관하여 문헌조사를 통하여 이론적 고찰을 하였고 실증분석을 하기 위하여 설문조사를 하였는데 우리나라에 개발된 온천 중에서 많은 방문자가 찾고 있는 중부권의 경기, 충청지역을 그 대상으로 하였다. 분석은 SPSS Windows Version 10.0의 Factor Analysis Routine을 이용 조사대상자들의 인구통계적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 이용행태를 알아보기 위해 방문경험, 선택영향자, 방문기간, 이용 숙박시설 형태, 동행자, 등의 내용에 대해 빈도분석을 실시했다. 이용동기(기술통계분석)와 방문자의 선택속성 중요도 평가(기술통계분석), 개인적 가치 중요도평가(기술통계분석) 정보탐색경로 분석(기술통계분석), 이용동기/선택속성/개인적 가치에 대한 요인화를 위하여 요인분석을 하였다. 온천리조트 방문자의 개인적 가치와 이용 동기와의 관계 그리고 관광지 선택행동에 있어서 서로 중요한 상관관계가 있으며 온천리조트 방문자의 개인적 가치와 구매 후 행동의 관계, 온천리조트 방문자의 선택속성과 구매 후 행동의 관계에 있어서도 중요한 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 따라서 온천리조트의 경영자나 개발자들은 방문자의 개인적 가치를 충분히 검토한 후 계획을 수립하여야 할 것이다.

Abstract

The value of Its visitors is very important factors on selection of a Spa & Resort. The first detailed purpose of this paper is to analyse the differences of select behaviors of a Spa & Resort according to the types of values of the visitors. The second aim is to conduct a research on the characters of select behaviors of the visitors. The third aim is to analyse the degree of satisfaction of the visitors, re-visitation and the intention of recommendation. The fourth purpose is to provide useful materials on analysis about the values of the visitors at various Spa & Resorts and to trigger dramatic effect of recuperation, relaxation with its visitor's needs met, the maximum of hotel's management profit at Spa & Resort's area and programs to activate the region's economy. Factor Analsis Routine of SPSS Windows Version 10.0 was applied to accomplish the issues of the study. The Applied analysis by research process are as follows; This paper applied Frequency analysis to figure out interviewee's demographic characters and various using types of the visitors, using their experience of visiting, Select influence, Visiting period, Accommodation they use, Accompanyist, Costs, Season, Transportation, The necessary time. This paper showed important correlation between the visitors' select attributes and behaviors after using it, between their personal value and behaviors after using it, between their individual value, motive of use and their select behavior of destinations. In accordance with it, Managers or developer of a Spa & Resort should make a plan after a sufficient review of the visitors' individual value. The visitor's value is changing continuously according to the change of spatial, occasional environment and should be assessed by those changes.

이재학(중앙대학교 산업경영대학원) ; 한정구(흥업백화점) pp.107-122
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현대의 기업은 고객들의 다양한 소비 행태를 빠르게 찾아내어 급변하는 시장에서의 생존을 위한 기업간 경쟁의 핵심 가치를 찾아내기 위하여 노력하고 있다. 이는 백화점 업계의 경우도 마찬가지로 극도로 심해지고 있으며 서로간의 관계는 점점 더 호전적인 양상을 보이고 있다. 백화점의 경우 원가절감과 이윤확대의 주력은 단기적 생존수단이 될 수 있으나 이는 고객에게 제공하는 서비스의 품질 수준을 저하시킬 수 있는 위험도 내포하고 있다. 따라서 백화점 업계로써는 접점에서 이루어지는 서비스의 확실한 전략수립이야 말로 경쟁 우위 확보의 핵심 전략이라고 할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 청주지역의 백화점을 대상으로 서비스 품질을 이용한 실증분석을 통해 다변화되고 있는 소비자 욕구에 부응하는 서비스 품질 요인을 추출하고 서비스 마케팅 전략에의 적용가능성을 살펴보는데 그 목적을 두고 있다.

Abstract

Modern companies are trying to find out the core value of companies' competition to survive at the suddenly changing market by finding several kinds of consumption. This is also getting more serious in the case of the department stores and their mutual relationships are seen getting more warlike. On the occasion of the department stores, the reduction of the cost and the expansion of profits are the methods of short survival, however these have some danger that depreciate the quality level of the service produced to clients. Therefore, for the department stores, the establishment of strategic plans for the service can be said that the most important strategy of superior achievements of competitions. At this point, the purpose of this study is to abstract the service quality facts for the diversified customers' needs and find for possibilities of application at the service marketing strategy through an actual analysis by examining department stores in Chongju.

최봉현(강원대 대학원) ; 문영기(강원대 부동산학과) pp.123-144
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국민의 재산권 보호를 위하여 부동산거래의 불확실성 해소와 신뢰성 확보는 매우 중요하다. 생활양식의 변화에 따라 부동산시장은 다양화되고 부동산거래의 수준도 다양화되는데 비하여 부동산거래제도는 아직도 과거의 틀을 벗지 못하고 있다. 이에 능동적으로 대처해 나가기 위해서는 부동산 거래방식에 대한 재검토가 필요하며, 특히 현재의 중개계약방식을 선진화할 수 있는 방안을 검토할 필요가 있다. 전속중개계약과 부동산거래정보망제도는 이미 미국, 일본 등의 여러 선진국가에서 보편화된 제도이며 부동산중개업의 거래질서를 확립하고 부동산중개의뢰인의 재산권 보호 및 편익제공을 위해 권장 실시되고 있는 제도이다. 우리나라에서는 1993년 12월에 개정된 부동산중개업법에서 전속중개계약과 부동산거래정보망제도가 신설되었다. 그러나 여러 가지 문제로 말미암아 10여년이 지난 현재까지도 제대로 제도 정착이 안 되고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 전속중개계약 및 부동산거래정보망제도 활성화에 대한 특성요인을 개발하여 요인별 상관관계를 살펴보고, 이러한 요인이 중개기능의 제고와 부동산중개업자의 신뢰성, 고객만족에 미치는 영향을 실증분석을 통하여 고찰하였다. 이를 바탕으로 현재 존재가치가 유명무실한 우리나라의 전속중개계약 및 부동산거래정보망제도에 대한 활성화방안과 정책적 시사점을 제시하였다.

Abstract

For the property right's protection of the nation, the uncertainty's dissolution and the reliability's security of real estate trade are very important. With the life style's change, the market of real estate becomes diversification, and the level of the real estate trade becomes diversification. But compared with this, the trade system of the real estate has not broken away from the mode in the past yet. To cope with it actively, it needs to review the real estate trade form. Especially, it needs to investigate a plan that can advance the Agency Listing method. The Exclusive Agency Listing and the real estate Information Network System have been the usual system in some advanced countries like America, Japan. It is the system that establishes the real estate brokerage's trade order and encourages the execution for the real estate client's property right's protection and benefit offer. In our country, The Exclusive Agency Listing and the real estate Information Network System were created in the revised real estate brokerage law in 12, 1993. But because of varies of questions, it can not be settled down. So this paper will develop the characteristic factors of the Exclusive Agency Listing and the real estate Information Network System revitalization and examine the mutual relation depends on the factors. And these factors were studied through the proved analysis to the effecting made on the Agency function's consideration and real estate broker' trust and customer satisfaction. So depends on these, the existed value now will present the revitalization plan and political implication about the Exclusive Agency Listing and the real estate Information Network System.

이장로(고려대학교 경영대학) ; 이재혁(고려대학교 경영대학) ; 박지훈(고려대학교 경영대학) pp.145-165
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초록

중국의 자동차시장은 급속한 경제성장에 맞물려 자동차 수요가 2010년에는 국내시장 대비 2.4배 이상의 규모인 570만대, 세계 3위의 자동차시장 규모에 이를 것으로 예상 되고 있다. 또한 점차 사회 및 투자인프라의 안정화가 이루어지고 있어 세계의 글로벌 기업들에게 있어서 중국자동차 시장은 부(富) 창출의 시장이며 기회의 땅으로 인식되고 있다. 이와 반면, 중국은 전 세계의 자동차 기업들이 이미 진출해 있는 세계 자동차기업의 각축장이라는 위협의 시장이기하다. 2002년 3월 동풍과 열달 자동차와의 3자 합작투자를 수행함으로써 중국시장 진입이 현실화가 된 기아자동차로서 직면한 과제는 무엇보다 중국시장을 어떻게 침투할 것인가의 문제였다. 특히 중국의 자동차 채널환경은 한국과는 크게 달라 이러한 문제는 더욱 어려움을 증폭하기 충분했다. 본 사례는 2006년 4월 20일부터 4월 22일의 기간 동안 기아자동차의 중국 염성 공장 및 대표사무소가 있는 상해를 방문하여 인터뷰를 통해 수집한 자료를 기초로 2002년 3월 기아자동차가 중국 자동차 산업에 첫 발을 내딛을 무렵 그들에게 직면한 유통채널 환경과 그들이 유통채널의 어려움을 해결하기까지 그 과정에 대해 면밀히 살펴본다.

Abstract

China has been recognized as the land of opportunity to provide valuable assets owing to dramatic economic developments in a recent year. In particular, automobile industry in china has been noticed by MNCs due to increasing of both steady demands and positive further expectations. The primary purpose of this case research is to examine distinctive channel strategy of automobile environment in China from the viewpoint of Dongfeng Yueda-Kia Motor. In order to accomplish of this, we visited production factory and sales office located in Shanghai, China during the period from April 20 through April 23, 2006. We expect that this case study provides with more opportunity to contribute to practical implications for Korean MNCs which do not entry china market yet.

The Journal of Distribution Science(JDS)