바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

여자대학생들의 생활스트레스와 우울간의 관계에서 대처방식의 매개효과

Mediation Effect of Coping Between Life Stress and Depression in Female College Students

초록

본 연구는 여자대학생들의 생활스트레스와 우울간의 관계에서 대처방식이 매개역할을 하는지를 알아보고자 하였다. G광역시에 소재한 4개 대학에 재학 중인 270명의 여자대학생들을 설문조사하여, 극단치로 추정되는 8명을 제외시킨 262명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 공변량 구조분석 결과 문제 중심적 대처방식과 정서 중심적 대처방식이 생활스트레스가 우울에 미치는 영향을 매개하는 효과가 있음이 밝혀졌다. 즉 생활스트레스 수준이 높은 여자 대학생들이 문제 중심적 대처방식을 많이 사용하면 우울증상이 떨어지는 반면에, 정서 중심적 대처방식을 많이 사용하게 되면 우울증이 증가하였다. 이 연구 결과는 여자 대학생들이 생활스트레스에 직면할 때 문제 중심적 대처방식과 정서 중심적 대처방식을 다 사용하지만 생활스트레스와 관련된 부정적 효과를 감소시키기 위해서는 정서 중심적 대처방식보다 문제 중심적 대처방식이 더 효과적임을 시사한다. 또한 정서 중심적 대처방식의 과도한 사용은 그 개인에게 부가적 정서적 문제들을 야기 할 수 있어서 바람직하지 않음을 의미한다. 본 연구는 생활스트레스, 우울 및 대처방식간의 관계를 규명하였고, 스트레스 상담 개입전략에 대한 일반적 틀과 대처방식에 대한 향후 연구방향을 제공하였다는데 연구의 의의가 있다.

keywords
생활스트레스의, 우울, 문제 중심적 대처, 정서 중심적 대처, 여자 대학생, 스트레스 상담발달 단계적으로 후기 청소년기에 속하는 대학생들은 고등학교 때까지의 타율에 의한 수동적이고 의존적인 생활방식에서 자율적이고 독립적인 생활방식으로 전환해야 하며, 초기 청소년기 속하는 중학교 청소년들이나 중기에 속하는 고등학교 청소년들보다 자아정체감 발달수준이 높아지는 시기로서(박장희, 정옥분, 2002), 부모로부터의 심리적 독립, 자아 정체성 확립과 같, life stress, depression, emotion-focused coping style, problem-focused coping style, stress counseling, life stress, depression, emotion-focused coping style, problem-focused coping style, stress counseling

Abstract

The goal of this study was to examine the mediation role of coping in the relationship between life stress and depression in college students. Data were obtained from a sample of 270 female college students at four universities in a metropolitan area. All eight multivariate outliers were deleted leaving 262 cases for analysis. The results, based on structural equation model, showed that problem-focused coping style and emotion-focused coping style mediated the effect of life stress on depression. Female college students who had a higher level of life stress had a higher frequency of problem focused coping style, and had a lower level of depression. But those who had a higher level of life stress had a higher frequency of emotion-focused coping style, and had a higher level of depression. The results of this study suggest that female college students frequently used both types of coping style when responding to life stress, and problem-focused coping style is more effective than emotion-focused coping style in reducing the deleterious effects associated with life stress in female college students. Furthermore, the use of emotion-focused coping style may lead to additional emotional problem for individuals in the future. The present study reveals the relationships between life stress, depression, and coping style, provides a general framework to develop stress counseling intervention strategies and guides future research on the coping style

keywords
생활스트레스의, 우울, 문제 중심적 대처, 정서 중심적 대처, 여자 대학생, 스트레스 상담발달 단계적으로 후기 청소년기에 속하는 대학생들은 고등학교 때까지의 타율에 의한 수동적이고 의존적인 생활방식에서 자율적이고 독립적인 생활방식으로 전환해야 하며, 초기 청소년기 속하는 중학교 청소년들이나 중기에 속하는 고등학교 청소년들보다 자아정체감 발달수준이 높아지는 시기로서(박장희, 정옥분, 2002), 부모로부터의 심리적 독립, 자아 정체성 확립과 같, life stress, depression, emotion-focused coping style, problem-focused coping style, stress counseling, life stress, depression, emotion-focused coping style, problem-focused coping style, stress counseling

참고문헌

1.

(2003) 해결중심 집단상담이 비행청소년의 스트레스 반응과 대처방식에 미치는 효과,

2.

(2000) 스트레스와 생활만족도에 영향을 미치는 요인들 자기효능감과 대처방식을 중심으로,

3.

(1996) 임신중 우울에 대한 스트레스-취약성 모델 검증,

4.

(2002) 생활 스트레스와 우울 증상의 관계에서 자동적 사고의 역할,

5.

(2001) 청소년의 스트레스 대처방식과 성격과의 관계,

6.

(1985) 스트레스 대처방식의 구성요인 및 우울과의 관계, 고려대학교 행동과학연구소

7.

(2003) 청소년 자살환자 87% 정신과적 문제,

8.

(2004) 부정적 생활스트레스와 우울과의 관계 문제해결과 완벽주의의 중재효과와 매개효과,

9.

(2003) 대학생들의 전공과 취업의 연계성에 대한 의식조사,

10.

(2001) 기독청년의 스트레스 대처방식 및 대처능력에 관한 연구,

11.

(1995) 울산대학교 학생들의 문제유형별 심각성 정도와 교내 상담실 방문을 통한 상담요청의지, 울산대학교 학생생활교육원

12.

(2002) 복합순환모델에 의한 가족체계유형과 청년기 자아정체감 발달과의 관계,

13.

(1999) 10년간 대학생들의 상담 호소문제 변화 추세 학생연구, 서울대학교 학생생활연구소

14.

(2002) 대학생의 생활스트레스 요인과 대처방식,

15.

(1999) 영대생의 스트레스 요인 및 증상에 대한 조사연구 학생연구, 영남대학교 학생생활연구소

16.

(1997) 청소년의 스트레스와 사회적지지 및 행동문제,

17.

(1990) 공변량구조분석,

18.

(2004) 대학생들의 경험하는 생활스트레스와 우울 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증,

19.

(2004183-213) 스트레스에 대한 대처전략의 중재효과 남녀대학생의 차이를 중심으로,

20.

(2002) 여자대학생이 지각한 진로장벽 요인에 관현 연구,

21.

(1996) 내담자의 호소에 나타난 대학생들의 문제분석 학생생활연구, 여수수산대학교 학생생활연구소

22.

(1997) 스트레스에 대한 대처방식이 중년 여성의 우울에 미치는 영향,

23.

(1991) 대학생용 생활 스트레스 척도의 개발,

24.

(2000) 개정판 대학생용 생활 스트레스 척도 개발 연구,

25.

(2001) 통합적 한국판 CES-D 개발,

26.

(1999) 대학생 스트레스와 대처방식에 관한 연구, 인하대학교 학생생활연구소

27.

(2004) 정서인식의 명확성 정서주의력과 스트레스 대처 및 우울과의 관계,

28.

(2003) 대학생의 자각증상과 우울 및 스트레스 대처행동의 관계,

29.

(2003) 스트레스와 우울의 관계에 대한 자아존중감의 중재효과와 매개효과,

30.

(2003) 정서이해와 정서표현에 의한 대처 척도 보완과 정서-중심적 대처 하위 차원의 기능성 연구,

31.

(1996) 장래인구추계, 통계청

32.

(2004) 미국 대학생 15% 우울증 시달려,

33.

(1994) Stress, coping, and development, Guilford Press

34.

(1987) Does coping help? A reexamination of the relation between coping and mental health,

35.

(1994) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders,

36.

(1990) Comparative fit indices in structural models,

37.

(1998) Practical issues in structural modeling,

38.

(1989) Structural equations with latent variables, Wiley

39.

(1993) Alternative ways of assessing model fit,

40.

(1989) A primer of LISREL Basic applications and programming for confirmatory factor analytic models, Springer- Verlag

41.

(1998) Shyness, masculine ideology, physical attractiveness, and emotional inexpressiveness: Testing a mediational model of men's interpersonal competence,

42.

(2003) Testing mediational models with longitudinal data questions and tips in the use of structural equation modeling,

43.

(1992) Appraised controllability as a moderator of the effectiveness of different coping strategies A test of the goodness of fit hypothesis Australian Journal of Psychology,

44.

(1991) Relation between social problem-solving ability and subsequent level of psychological stress in college students,

45.

(1990) Multidimensional assessment of coping Journal of Personality and Social Psychology,

46.

(2000) Controllability, coping, efficacy, and distress,

47.

(1988) An introduction to structural equation models,

48.

(1980) An analysis of coping in a middle aged community sample,

49.

(1985) Study of emotion and coping during three stages of a college examination Journal of Personality and Social Psychology,

50.

(1998) Development of depression from preadolescent to young adulthood Emerging gender differences in a 10 year longitudinal study Journal of Abnormal Psychology,

51.

(2003) A stress- coping transactional model of low mood following childbirth,

52.

(1999) The structure of coping styles A comparative study of Croatian sample,

53.

(2005) Coping style and psychological health among adolescent prisoners A study of young and juvenile offenders Journal of Adolescence,

54.

(1981) Analysis of linear structural relationships by the method of maximum likelihood,

55.

(1998) Principles and practice of structural equation modeling, Guilford Press

56.

(1991) 스트레스와 평가 그리고 대처 [Stress 원전은 1984년에 출판, 대광문화사

57.

(1997) Coping styles as predictors of college adjustment among freshmen,

58.

(2001) Outcomes of depression in early adolescents,

59.

(1988) Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis:The effect of sample size,

60.

(1998) Basics of structural equation modeling, Sage Publication

61.

(2004) Gender differneces in stress and coping styles,

62.

(1989) Health behavior correlates of depression among university students Journal of American College Health,

63.

(2003) Relationships among life stress and reactions to stressors of international students in the United States International Journal of Stress Management,

64.

(2001) depression and immunity:The role of defense and coping styles, depression and immunity

65.

(1990) The stress appraisal measure (SAM)A multidimensional approach to cognitive appraisal,

66.

(1993) Relations between appraisal and coping schemas Support for the congruence model Canadian Journal of Behavioral Science,

67.

(1989) Mental health of caregiving spouses Coping as mediator,

68.

(1977) The CES-D scale:A self-report depression scale for research in the general population,

69.

(1991) Reporting structural equation modeling results in Psychology and Aging,

70.

(199818-29) Analyzing data from experimental studies,

71.

(1992) Understanding clients' perceptions of stress,

72.

(1990) Structural model evaluation and modification:An interval estimation approach,

73.

(1993) Multifaceted conceptions of fit structural equation models,

74.

(1985) A fit index for covariance structural models under arbitrary GLS estimation,

75.

(1989) A general coefficient of determination for covariance structure models under arbitary GLS estimation,

76.

(1986) Psychology applied to modern life, Brooks/Cole

77.

(2004) 생활과 심리학 [Psychology applied to modern life Adjustment in the 21st century], 시그마프레스

78.

(2004) 생활과 심리학 [Psychology applied to modern life Adjustment in the 21st century], 시그마프레스

logo