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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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사이코패시 성향과 SNS 과의존: SNS 사용동기의 매개효과

Mediation role of Social Networking Site(SNS) use motives in relationship between psychopathic traits and SNS dependence

초록

선행연구들은 사이코패시 성향을 지닌 개인이 트롤링이나 사이버 따돌림 등에 가담할 가능성이 높으며, 이는 다른 사람들을 위력을 과시하거나 부정적인 영향력을 행사하기 위한 것일 수 있음을 시사하였다. 그러나 사이코패시 성향과 소셜네트워크서비스(SNS) 사용동기, SNS 의존의 관계를 포괄적으로 조사한 연구는 없었다. 이에 본 연구는 사이코패시 성향과 SNS 사용동기 간의 관계를 조사하고 SNS 사용동기가 사이코패시 성향과 SNS 과의존의 관계를 매개하는지를 살펴보았다. 211명의 대학생을 대상으로 SNS 중독경향성 척도, SNS 사용동기 척도, 위력과시 및 부정적 영향력 동기 질문지를 사용하여 SNS 과의존도와 SNS 사용동기를 측정하였다. 연구 결과, 사이코패시 성향은 SNS 과의존을 예측하였으며, 장점표현 동기와 부정적 영향력 동기가 이 둘의 관계를 완전 매개하였다. 이러한 결과는 SNS에서 자신의 장점을 드러내고 타인에게 부정적인 영향력을 행사하려는 욕구가 SNS 과의존으로 이어질 만큼 사이코패시 성향을 지닌 개인들에게 강력한 사회적 보상적 기제로 작용함을 시사한다.

keywords
psychopathy, Social Networking Service, SNS use motives, SNS addiction, 사이코패시, 소셜네트워크서비스, SNS 사용동기, SNS 중독

Abstract

Previous studies have reported that high psychopathic traits are associated with trolling and cyber bullying, which may be intended to exert negative influence on others. However, there has yet been studies comprehensively examining the relationship between psychopathic traits, social network service (SNS) use motives, and SNS dependence. This study investigated the relationship between psychopathic traits and several SNS use motives, and examined mediating role of SNS use motives on relationship between psychopathic traits and dependence on SNS. In our study, 211 college students administered the SNS Addiction Tendency Scale and the SNS Use Motive Scale and the power and social potency motive questionnaire developed by the authors based on previous research. We found that the psychopathic traits significantly predicted dependence on SNS. The positive self-presentation and negative social potency motives perfectly mediated the relationship between the psychopathic traits and dependence on SNS. These results suggest that the online behaviors of psychopathy may be associated with SNS use motives for positively presenting self and showing negative influence on others, which might serve as a reward for individuals with psychopathic traits and lead to SNS addiction.

keywords
psychopathy, Social Networking Service, SNS use motives, SNS addiction, 사이코패시, 소셜네트워크서비스, SNS 사용동기, SNS 중독

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