정보학 등 다양한 분야에서 실시되어 왔던 '정보요구조사' 형태의 연구물들을 세밀히 분석해 보면. 기존 연구들은 수요자의 심층적인 '정보요구‘를 파악해 내기에는 그 이론적 틀이나 연구방법에 있어 기본적인 문제점을 지니고 있는 것으로 나타난다. 이에, 이 연구에서는 수요자의 정보요구를 파악하기 위해 그 동안 의존해 왔던 전통적 패러다임에서 벗어나, 수요자의 창된 그러나 내재되어 있는 '정보요구‘를 파악하는데 유용하게 쓰일 수 있는 정보요구조사의 모형을 실험적으로 제시하였다. 구체적으로, 모형의 이론적 근거. 개념적 모형, 실행적 모형 둥을 제시하였으며. 새로운 모형에 따른 정보요구조사의 시행 방법을 실제 사례를 들어가며 설명하였다.
The purpose of this study is to develop an experimental model for information needs assessment, which could be utilized to investigate the 'real' information needs of the user(or group). The focus was on the perspectives of users rather than those of system managers. In details, this study identifies the conceptual definition of the keyword 'information need', analyzes the limitation and problems the previously conducted needs assessments in this area, and finally, develops an experimental model based on the cognitive and affective variables which might influence both production and strength of information needs in the user(or group}. The model emphasizes four influencing variable, namely, individual, work-related, organizational(or institutional), and socio-cultural variables. Also discussed is the relationships among these variables.
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