This paper aims to demonstrate the theory of social cognition which librarianship have an effect on societal development. For these purpose, the stages of societal development is classified into three stages of economic growth, information sharing and self-actualization of individual and objectives of developments are investigated by stages. At last, the theory of social cognition which librarianship contribute to societal development are demonstrated with searching the roels of libraries corresponding to the objectives of development stages.
박성현;김찬호. .
박광무. 국가의 도서관 발전 정책 방향.
김영봉;N.F. 맥긴. .
I. 훼거린드;L. J. 사하;윤정일(역);강무섭(역). .
이케가미 준(등);황현탁(역). .
이중한. 공공도서관과 평생학습관의 근본적 차이.
김상환. .
Arthur W. Hafner;Jennifer Sterling-Folker. Democratic ideal and the American Public Library.
한상완(등). (0000). 21세기 공공도서관 발전 방향 및 모델 개발 연구. 한국문헌정보학회지, 31(2), 225;226-227.
Bob Usherwood;오동근(역). .
한윤옥. 지식혁명시대의 학교도서관의 발전전략.
한윤옥. (1998). 열린교육을 위한 학교도서관의 활용 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 32, 233-256.
J. H. 셰라;윤영(역). .
김경동. .
대한민국 문화관광부. .
한인호. .
이중한. 책으로 열자, 새로운 천년.
홍기선. 사회발전을 위한 매스컴의 역할.
박인웅. (1994). 한국의 문화발전에 대한 공공도서관의 역할. 도서관학논집, 21, 316-8;318-9.