바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

지업체 지식경영을 위한 분석정보 서비스에 관한 연구

A Study on the analyzed information service for knowledge management in a company

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2000, v.31 no.2, pp.63-91
남태우 (중앙대학교 문헌정보학과)
문경화 (중앙대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구에서는 지식경영에 기반한 기업체에서 지식관리를 담당하는 전문도서관의 분석정보기능의 강화 필요성을 제시하였다. 기업체 정보관리 업무단계에 있어서 이용자 요구에 수동적으로 서비스하는 단계에서 수집된 원자료의 내용을 가공 분석하여 이용자 그릅별 목적에 맞는 맞춤정보(customizing information)를 사내 인트라넷을 통해 다양한 형태로 서비스할 수 있는 전문가적 수준의 '분석정보'의 제공에 대해서 연구하였다. 이는 대규모 도서관에서 이루어지는 정보서비스와는 달리 기업체의 이익창출에 기여할 수 있는 조직내 상부 의사결정권자를 핵심 이용자로 설정하여 기업목표를 달성할 수 있는 기업내 지식관리자자로서의 새로운 입지를 포지셔닝 할 수 있을 것이다. 또한 지식관리시스템의 선도적 역할을 수행할 수 있는 중요한 계기가 될 수 있는 구체적인 방안에 대해서 제시하였다.

keywords

Abstract

In ths study, I proposed the need for strengthening the information analysis function of research library whch is in charge of knowledge control in a company based on knowledge management. In the operating steps of information management for a company, 1 studed about providmg analyzed dormation at the level of a professional in various forms through intranet within a company after processing and analyzing the collected raw lnformation to make customized lnformation according to the need of each group, rather than passively providing information as required by users. By establishmg the senior decision-making person within the company as the core user in contrast with information s e ~ c e spr ovided in large libraries, ths will give us a new position as lnformation manager, who can accomplish tlie corporate goal. Also, I proposed the details for becoming a pioneer in knowledge management system.

keywords

참고문헌

1.

Rory, L. Chase. (1998). Knowledge Navigators. Information Outlook, 2(9), 17-26.

2.

김성혁. (1993). 정보화사회에서 사서의 역할변화에 관한 연구:지식공학과 지식공학자의 역할 수용태세를 중심으로. 정보관리학회지, 10(2), 69-86.

3.

박향재. (1997). 전사적 정보관리시스템 구축을 통한 경쟁력 제고. 기술관리, (170), 20-25.

4.

Olaisen, J.. (1990). Information versus information technology as a strategic resource. International Journal of Information Management, 19, 192-214.

5.

김휘출. (1999). 지식경영을 위한 도서관의 역할. 한국도서관정보학회지, 29(3), 199-232.

6.

김은정;이혜옥;이영희. (1997). 정보자원관리를 통한 기업체 정보센터의 발전적 서비스에 관한 연구. 정보관리학회지, 14(2), 235-248.

7.

Fishenden, J.. (1997). Managing intranets to improve business process. Aslib Proceedings, 49(4), 90-96.

8.

Stear, Edward B.;Wecksell, Joel. (1997). Information Resource Center Management. Bullectin of the American Society for Information Science, 4(5), 11-17.

9.

김경. (1995). 기업체 정보관리실의 정보자원관리 방안에 관한 연구. 정보관리연구, 26(1), 52-79.

10.

Abram, S.. (1997). Post information age positioning for special librarians:Is knowledge management the answer?. Information Outlook, June, 18-25.

11.

신은자. (1999). 그룹웨어를 이용한 지식관리시스템의 구현에 관한 연구. 정보관리학회지, 16(1), 69-88.

12.

정동렬. (1995). 정보자원관리 기법 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 12(1), 1-18.

13.

김영창. (1999). 지식관리의 분석과 사서의 역할. 국회도서관보, 36(3), 51-68.

14.

Wodehouse, L.. (1997). The intranet-the quiet revolution. Aslib Proceedings, 49(1), 13-19.

15.

김용근. (1999). 산업체 정보자료실에서의 정보자원관리의 현단계. 한국도서관정보학회지, 30(3), 129-150.

16.

권은경. (1995). 기업 정보자원의 통합관리에 관한 연구-IRM개념의 적용을 중심으로. 정보관리학회지, 12(2), 127-150.

17.

최원태. (1998). 푸시기술의 개념 및 응용사례에 관한 연구. 국회도서관보, 35(2), 18-42.

18.

김영희;진병운. 그룹웨어 기반의 연구소종합정보시스템 구현.

한국도서관·정보학회지