본 논문은 디지털 도서관이 학교의 교수 학습에서 활용되는 방법과 디지털 도서관의 설계 방안을 제시하기 위한 연구 목적으로 수행되었다. 이를 위하여 우선 한국의 교육 정보화 계획과 학교도서관의 개괄적인 검토를 하여 문제점을 분석하고, 학교도서관이 정보화 사회에서 자율적, 창의적 학습 능력을 배양하는 효수학습 과정 운영의 지원 체제임을 규명하고 학교교육 정보화의 지원 체제를 위한 디지털 도서관 시스템의 모형을 제시하였다.
There were two purpose of this study. One was to develope a digital library as a way of facilitating students\` learning. The other was to design a model of a digital library for school. For this, current Korean educational information network plan and the problems of school libraries were analyzed first. Second, the role of school library was identified: to build a self-motivated learning environment in an information society and to help students developing creative learning abilities. Finally, a model of digital school library was suggested.
허운나. (1996). 정보사회와 교육의 미래. 초고속정보통신, (창간호).
정국환;이석재;강무정. .
정동열;조성종. (1998). 멀티미디어 학교도서관 구축 방안 연구;'98 교육정보화 추진 방향. 한국문헌정보학회지;교육월보, 34(1).
Moersch,C.. (1995). Levels of technology implementation(LoTI): A Framework for measuring classroom technology use. Learning and Leading with Technology, 23(3).
John,R.Garrett;Patrice,A.Lyons. (1993). Toward an Electronic Copyright Management System. JASIS, 44(8), 468.
김효정. (1997). 학교도서관 기준 설정을 위한 연구. 한국문헌정보학회지, 31(1).
허운나. (1998). 패러다임의 변화와 교육공학의 활용. 한국교육공학회 발표 논문, .
신정철. .
강숙희. (1998). 구성주의적 페러다임에 입각한 학습 환경으로서의 매체의 활용. 교육공학연구, 613(1).
김성혁. (1997). 디지털 도서관의 문헌 특성 및 관리. 한국문헌정보학회지, 31(1).
McKinsey & Co.. Connecting K-12 Schools to the information superhighway.
이만수. (2001). 정보사회에서 국가 도서관 정책 방향에 관한 연구. 한국도서관 정보학회지, 32(1).
Lesk,M.. .
김태수(외)(역). .
The British Library Research and innovation Centre. .
교육인적자원부. .
Catenazz,N.Sommaruga. (1995). HIPER-LIB : A Formal Model for an Electronic Library Based on HYPER-BOOKS. Journal of Documentation, 51(3).
강숙희(외). 학교컴퓨터 통신 활용에 관한 국제 조사 연구.
정국환;이석환. 미국 행정 정보화 사업의 실패 사례 분석을 통한 정보화 추진 방안 연구.
Lesk,M.. .
Clifford Lynch;Hector Garcia-Molina. (1995). Definitions and Roles of Digital Libraries . Interoperability,Scaling and the Digital Libraries Research Agenda,Digital Libraries Workshop.
Marchionnini,G.;Mauer,H.. (1995). The roles of Digital Libraries in teaching and Learning. Communicatons of the ACM, 38(4).
교육인적자원부. .
Fullerton,K.;Greenberg,J.;McClure,M.. (1999). A Digital Library: The PEN-DOR project. The Electronic Library, (17-2).
이옥화. (1996). 통신망 활용을 위한 멀티미디어 교육용 데이터베이스 개발. 정보처리학회지, 10(3).
Butler,B.. (1991). The Electronic Library Program: Developing Networked Electronic Libary Collcetions. Library Hi Tech, 9(2).
교육인적자원부. .
Graginger,R.S.;Dunlap,J.C.. (1995). Rich environments for active learning: A definition. Alt-J., 3(2), 5-34.
교육인적자원부. .
교육개혁위원회. 세계화 정보화 시대를 주도하는 신교육 체제 수립을 위한 교육 개혁방안(Ⅱ).
이옥화;천세영. (2001). 정보사회의 도래와 교육의 변화 전망. 교육학 연구, 34(1).
유양근. .
Masullo,M.;Mack,R.. .
Laverna,M.Saunders. (1995). Transorming Acquisitions to Support Virtual Libraries. Information Technology and Libraries, 14(1), 41-46.
Soon Joo Hyun;Min-Ho Key. (1996). ETRI Digital Library: A Framework Model forthe National Information Infrastructure . Int'l Conf. on Digital Libraries and Information Services for the 21st Century.