바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

초등학교 도서관교육과 그 과제

School Library and Information Skills Instruction and the Task in Korean Primary School

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2002, v.33 no.1, pp.35-56
유소영 (건국대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

초등학교 도서관 교육이 학교교육 목적을 달성하는데 기여하기 위해서는 학생들의 창의성 함양에 초점을 둔 교육방법을 사용할 것이 요청된다. 그러한 교육방법은 The Big Six와 같은 학습모형의 이용을 들 수 있다. 그러나 이러한 학습모형을 이용하여 학습하도록 하려면 도서실의 설치, 자료확보, 사서교사 채용, 학습모델을 이용한 정보기술교육의 교안개발 보급, 등 여러 가지 교육에 필요한 선결문제를 반드시 해결해야 한다.

keywords
초등학교 도서관, 도서관교육, School Library, Information Skills Introduction, Korean Primary School, School Library, Information Skills Introduction, Korean Primary School

Abstract

The author reviewed the school library and information skills instruction. In order to fit the goal that is the enhancement of student's creativity, the instruction the author introduced is based on the learning model such as The big Six. She insisted that students can be creative, if they solve their classroom tasks by using such learning model for their entire school days because the learning models are structured similar to human brain's thinking process and it can help the function of human information processing system.The author suggested the improvement of the conditions of school library media centers for school library and information skills instruction to meet the goal of school, that is the creativity of students.

keywords
초등학교 도서관, 도서관교육, School Library, Information Skills Introduction, Korean Primary School, School Library, Information Skills Introduction, Korean Primary School

한국도서관·정보학회지