바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN2466-2542
  • KCI

공공도서관을 활용한 공교육 문화예술교육 프로그램 활성화 방안 모색

Collaboration with Purblic Libraries in Facilitating Arts Education Programs in School

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2003, v.34 no.4, pp.153-177
심효정 (한국도서관협회)
이용훈 (한국도서관협회)

초록

공교육 정상화를 위해서 문화예술교육을 강화할 필요가 있다. 문화예술교육을 실시함에 있어 지역의 핵심적인 문화기반시설인 공공도서관을 활용하여 실시할 경우 그 성과가 클 것으로 기대된다. 본 연구에서는 이러한 가정 하에 공공도서관에 문헌조사를 통해 문화예술교육 프로그램 현황을 조사하고, 설문조사로 공공도서관을 활용한 공교육 문화예술교육 프로그램 활성화 가능성을 확인하였다. 이를 바탕으로 공교육연계에 따른 현행 공공도서관의 문제점 및 대안을 제시하였다.

keywords
공교육, 문화예술교육, 공공도서관, 공공도서관 프로그램

Abstract

In order for public education to iud its balance, stronger arts education program is necessary. Successful delivery of arts education program is expected when it is implemented in cooperation with public library, which is at the heart of community culture and education. Under these assumptions, this study determined current status of arts education programs by investigating public library documents. The research also verified the prospect of facilitating the programs with public library support with survey. Based on the findings, problems in current public library were identified and alternatives for seamless collaboration with schools were recommended.

keywords
공교육, 문화예술교육, 공공도서관, 공공도서관 프로그램

한국도서관·정보학회지