바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

인터넷 서점 이용자의 주관성에 관한 Q 분석

Q Analyses of the Structure of Internet Bookstore Users' Subjectivity

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2005, v.36 no.2, pp.197-220
정현욱 (원광대학교)
강혜영 (전북대학교)
김선남 (원광대학교)

초록

본 연구는 인터넷 서점 이용자의 신념, 가치, 태도 등의 주관성(Subjectivity) 구조의 특성을 Q 방법론으로 규명하였다. 본 연구는 36개 Q 표본과 28명 P 표본을 구성하여 2005년 4월 15일에서 22일까지 8일간 조사를 하였다. 본 연구는 다음의 같다. 첫째, 인터넷 서점 이용자 구조는 3가지 유형이었다. 제1유형은 “경제적 이익추구형”이다. 이들의 인터넷 서점 이용은 경제성을 추구하는 목적지향적인 행위이다. 이들은 인터넷 서점이 제공하는 컨텐츠보다는 저렴한 책값에 관심을 두었다 이 유형은 주로 대학생 계층에서 두드러졌다. 제2유형은 “정보추구형”이다. 이들은 새로운 정보나 전문적인 정보를 얻기 위하여 인터넷 서점을 방문한다. 이들은 여성계층에서 뚜렷하였다. 제3유형은 “편의추구형”이다. 이들은 인터넷 서점이 보유하고 있는 접근가능성, 편리함 등에 관심을 두고 있으며 현실적인 문제(예, 배송, 책값, 활용가능성, 경품권제공, 결제 등)에 관심을 두었다. 이들은 직장인 계층에서 두드러졌다. 인터넷 서점은 향후 다양한 이용자들의 욕구를 충분히 파악하여 세분화되고 차별화된 이용자 지향 정책을 마련해야 할 것이다.

keywords
Internet Bookstore, Subjectivity, Q-Methodology, 인터넷 서점, 주관성, Q 방법론, Internet Bookstore, Subjectivity, Q-Methodology

Abstract

This paper examined the structure of internet bookstore users' subjectivity by focusing on their beliefs, values and attitudes. Q methodology was utilized for the study. After constituting 36 Q sample and 28 P sample, data were collect from April 15, 2005 to April 22 2005. The analyses showed 3 types of subjectivity structures. The first one was “the economic benefit-seeking type." Those in this type were motivated to use internet bookstores to achieve economic benefits. They paid more attention to the prices discounted than the web site contents provided by internet bookstores. This type was conspicuously found among college students. The second one was the “information-seeking type." People in this category made visits to internet bookstores in order to obtain new information or professional materials. This type was dominantly found among women. The third one was the “convenience-seeking type." Those in this type were concerned not only with the accessibility and convenience, but also with such practical issues as delivery, price, applicability, payment, and bonus. This type was conspicuously observed among white collar workers. These findings suggests that in order to make internet bookstores more attractive to users, it is demanded to understand various needs held by users and map out sophisticated marketing strategies on the basis of such a knowledge.

keywords
Internet Bookstore, Subjectivity, Q-Methodology, 인터넷 서점, 주관성, Q 방법론, Internet Bookstore, Subjectivity, Q-Methodology

참고문헌

1.

고성희. , (2002.) 인터넷 쇼핑이 서점입지 및 서점물류 조성에 미치는 영향. , 성신여자대학교 교육대학원

2.

김범종, (1999) Q 방법론의 이해와 소비자 연구에의 적용,

3.

김은희. , (2002.) 인터넷 서점의 마케팅 전략에 관한 연구. , 건국대학교 경영대학원

4.

김석진. , (2000.) 인터넷 서점이용자의 도서구매행위연구. , 경희대학교 언론정보대학원

5.

김성원. , (1999.) 인터넷 비즈니스성공전략. ,

6.

김재휘, (2000) 인터넷 이용자들의 동기와 사이트 이용행동,

7.

김흥규. , (1990.) Q 방법론의 이해와 적용. 서울 서강대 언론문화연구소,

8.

김창남, (2001) Q방법론을 통한 지역주의 연구 주관성연구,

9.

노병성, (1999) 가상서점의 현황과 과제 한국출판유통정보화의 현황과 발전방향,

10.

박광순, (2004) 인터넷 웹블로그 이용동기와 만족도에 관한 연구,

11.

박성희 ; 최준호, (2004) 인터넷 이용 동기와 이용 행태 간 상관관계에 대한 탐색적 비교 연구: 한국과 미국의 네티즌을 대상으로, 한국언론학보

12.

방송문화진흥회. , (2001.) KBS 2000년 국민생활시간조사. 서울,

13.

손서연, (2004) 사이버공간에서의 쇼핑행태모형,

14.

오병석, (2003) 인터넷 서점등장으로 인한 출판유통구조변화 ,

15.

임건석. , (2004.) 인터넷 서점의 출판물유통현황 및 발전방향연구. , 동국대 언론정보대학원

16.

임홍조, (2004) 국민 독서실태 조사. 서울, 문화관광부

17.

오정은 등, (2002) 인터넷 서점유형의 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구,

18.

전기홍, (2002) 인터넷 이용동기와 인터넷 이용자 특성 및 행태간 관계에 관한 연구,

19.

정현욱 ; 강혜영, (2004) 남녀 대학생의 독서매체 활용에 관한 계량적 연구, 서지학연구

20.

정현욱 ; 이동기, (2004) 지역축제 인터넷 사이트 이용자의 주관성 구조 유형에 관한 Q분석, 한국사회와 행정연구

21.

조명래, (2002.) 현실서점에서 가상서점으로의 이행 : 아마존, 종로, 영풍, 교보 사례연구. , 한양대학교경영대학원

22.

최원태, (2000) 가상서점의 실태분석,

23.

최이규 ; 김광석, (2003) 인터넷서점 알라딘의 시장진입과 마케팅전략에 관한 사례연구, 마케팅관리연구

24.

표정훈, (2002) 출판정보의 바다 클릭 인터넷,

25.

Alba, (1997) and Manufacturer Incentives to Participate in Electronic Marketplaces Journal of Marketing,

26.

Barry, (1999) Seeking Substantiality Discourses with Q Methodology,

27.

Brown, (nov.1996) Q Methodology and Qualitative Research,

28.

Hoffman, (1995) Commercial Scenario for the Web Journal of Computer-Mediated Communication,

29.

James, (1995) An Exploratory Study of the Perceived Benefit of Electronic Bulletin Board Use and their Impact on their Communication Activities Journal of Broadcasting & Electronic Media,

30.

Hans van der, (2003) Factors Influencing the Usage of Web-sites the Case of a Generic Portal in the Netherlands,

31.

Kleine, (1995) How is a Possession Me or Not Me? Characterizing Types and a Antecedent of Material Possession Attachment,

32.

Lin, (2002) Perceived Gratifications of Online Media Service Use among Potential Users,

33.

Andrea et. al, (2003) How Can we Learn to Live with Pain? A Q-Methodological Analysis of the Divers Understandings of Acceptance of Chronic Pain,

34.

Stepenhson, W. The Study of Behavior, Q Technique and Its Methodology. Chicago Univ. 1953

한국도서관·정보학회지