바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 경영패러다임과 기법의 변화

Change of Paradigm and Techniques in Library Management

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.3, pp.5-23
https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.5
윤희윤 (대구대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

도서관은 지식기반의 경제시대에도 지식정보의 유통과 확장을 선도해야 한다. 그것은 최적의 도서관경영이 중요하고 전제조건이 되어야 한다는 것을 함축하므로, 수직적 및 수평적 스펙트럼을 통찰할 필요가 있다. 이에 본 연구는 새로운 경영 및 행정패러다임의 부상에 따른 신공공경영론의 등장과 선진국의 행정개혁에 주목하여 도서관 경영환경의 복잡화, 경영패러다임의 다양화, 경영기법의 다원화를 분석하고 최근 동향을 논급하였다.

keywords
New Public Management, Public Library, Library Paradigm, Library Management Paradigm, Library Management Technique, New Public Management, Public Library, Library Paradigm, Library Management Paradigm, Library Management Technique, 신공공경영, 공공도서관, 도서관 패러다임, 도서관 경영패러다임, 도서관 경영기법

Abstract

In the knowledge economy era, the library must guide the further distribution and an extension of knowledge and information. It implies the fact that the optimal management of library is important and becomes the precondition. And there is a necessity which tries to observe its vertical and horizontal spectrum. This research analyzed the complexity of library management environments, diversification of management paradigms and techniques and its recently trends based on the theories of new public management and administrative reforms of the advanced nations.

keywords
New Public Management, Public Library, Library Paradigm, Library Management Paradigm, Library Management Technique, New Public Management, Public Library, Library Paradigm, Library Management Paradigm, Library Management Technique, 신공공경영, 공공도서관, 도서관 패러다임, 도서관 경영패러다임, 도서관 경영기법

참고문헌

1.

原 直子, (2002) 書館パフォマンス指標と書館統計の際標準化の動向,

2.

NTTデタ究所, (2004) 公立書館PFI事業化の可能性にする調査究, 東京 : 同硏究所

3.

野田 勝康, (2001.11) NPM理論とPFIモデルによる社資本整備,

4.

윤희윤, (1998) 공공도서관 위탁구상의 쟁점분석과 대응방안,

5.

윤희윤, (2000.9) 도서관의 아웃소싱에 대한 비판적 연구,

6.

윤희윤, (2004.12) 지방분권과 공공도서관의 향방,

7.

財務省財務總合政策究所, (2001) 民間の理念や手法を導入した予算財政のマネジメントの改革, 東京 : 同究所

8.

佐藤 義則, (2006.6.10) LibQUAL+TMの展開と書館サビスの品質評,

9.

(2007) http://www.dap.ndl.go.jp/ca/modules/ca/print.php?itemid=957 [cited 2007. 5. 20],

10.

Cook, C, (2001) Perceptions of Library Service Quality : A LibQUAL+ Qualitative Study,

11.

Hood, (spring1991) A Public Management for All Seasons?,

12.

Kuhn, (1962) The Structure of Scientific Revolutions University of Chicago Press,

13.

Naschold, Frieder, (1996) New Frontiers in Public Sector Management : Trends and Issues in State and Local Government in Europe, Berlin : Walter de Gruyter

14.

Ward, Robert C, (2007.1) The Outsourcing of Public Library Management,

한국도서관·정보학회지