바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

이용자들의 웹 사이트 신뢰성 평가 방법에 관한 연구

How Do People Evaluate a Web Site's Credibility

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2007, v.38 no.3, pp.53-72
https://doi.org/10.16981/kliss.38.3.200709.53
김영기 (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

인터넷은 현대인의 일상생활에 필수적인 부분이 되었으며, 그 이용자들은 편리한 정보 접근뿐만 아니라 믿을 만한 정보를 제공해 주는 웹 사이트에 대한 요구가 매우 높다. 이 연구는 인터넷 이용자들이 웹 사이트의 신뢰성을 어떻게 평가하는지 실제 이용자를 대상으로 조사분석한 것으로 여기에는 웹 사이트의 신뢰성 문제와 관련된 이용자들의 행태에 대한 분석이 이어, 유형별 웹 사이트에 대한 신뢰도 조사, 이용자들의 웹 사이트 신뢰성 판단에 영향을 미친 요인 분석, 그리고 웹 사이트의 신뢰성 평가에 영향을 미친 각 요인에 대한 중요도 분석이 진행되었다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 우선 이용자들은 일상생활에서 이용자들의 인터넷 의존도는 매우 높은 반면, 자신들이 이용하는 웹 사이트의 신뢰도를 판단하기 위한 행태는 매우 소극적인 것으로 나타났다. 둘째, 유형별 웹 사이트 신뢰도는 스포츠 사이트가 가장 높게 나타났으며, 학술 DB 사이트와 뉴스 사이트, 금융기관과 정부기관 사이트에 대한 이용자들의 신뢰도가 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 셋째, 이용자들은 특정한 웹 사이트를 선택하고 신뢰하는 가장 중요한 이유로 ‘쉬운 정보 탐색’을 가장 중요하게 생각하고 있으며, 다음으로 ‘과거 사용 경험에 따른 신뢰’, ‘잦은 업데이트’, ‘사이트에 과한 주요 사실 발견’, ‘정보의 출처 쉽게 확인’ 등이 다소나마 중요하게 작용하는 요인으로 조사되었다. 넷째, 뉴스나 정보를 제공해 주는 웹 사이트의 경우 광고가 뉴스나 정보와 명확히 구분되어 있느냐의 여부를 신뢰성을 판단하는 가장 중요한 요인으로 꼽고 있으며, 다음으로 뉴스나 정보의 내용에 책임을 지고 있는 사람이나 편집자의 이름이 명시되어 있는지, 정정보도나 해명기사가 뚜렷한지, 개인정보 보호정책이 좋은지 등을 중요한 요인으로 생각하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 전자상거래 사이트에 대해서 이용자들은 예약의 취소나 물품의 반품 등에 대한 명확한 규정을 가장 중요하게 생각하고 있으며, 다음으로 물품의 배달 상황이나 예약의 확인 등에 관련된 설명과 문제가 발생했을 때 연락을 취할 수 있는 담당자의 연락처의 명기, 각종 비용이나 요금에 대한 상세한 설명 등이 신뢰성 판단의 주요 요인인 반면, 개인정보 보호 정책에 대해서는 상대적으로 덜 중요하게 생각하는 것으로 나타났다.

keywords
Knowledge Trust, Credibility Evaluation, Web Credibility, User Demands on Web Sites, 지식의 신뢰성, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 웹 사이트에 대한 이용자 요구, Knowledge Trust, Credibility Evaluation, Web Credibility, User Demands on Web Sites

Abstract

The Internet is now an integral part of the everyday lives of a majority of people. They are demanding web sites that offer credible information - just as much as they want sites that are easy to navigate. But the online reality today is that few Internet users say they can trust the web sites that have products for sale or the sites that offer advice about which products and services to buy. Users want the web sites they visit to provide clear information to allow them to judge the site's credibility. Users want to know who runs the site; how to reach those people; the site's privacy policy; and how the site deals with mistakes. In the eyes of users, all sites are not equal. Users have different credibility standards for different types of sites. For news and information sites, users want advertising clearly labeled as advertising. And users want the site to provide a list of the editors responsible for the site's contents, including the editor's email address. For e-commerce sites, user expectations and demands are just about as high as they can be. They say that it is very important that these sites provide specific, accurate information about the site's policies and practices.

keywords
Knowledge Trust, Credibility Evaluation, Web Credibility, User Demands on Web Sites, 지식의 신뢰성, 신뢰성 평가, 웹 신뢰성, 웹 사이트에 대한 이용자 요구, Knowledge Trust, Credibility Evaluation, Web Credibility, User Demands on Web Sites

참고문헌

1.

최두진, (2006) 유비쿼터스 사회의 지식, 참여, 그리고 생활, 한국정보문화진흥원

2.

최학열, 디지털 자료를 장기 보존하기 위한 국제표준,

3.

Berkeley, (2004) How Much Information 2000/2003,

4.

Berscheid, E, (1981) A review of the psychological effects of physical attractiveness,

5.

Cheskin Research, (1999) E-commerce Trust Study,

6.

Cheskin Research, (2000.July) Trust in the Wired Americas,

7.

Cockburn, A, (2001) What do web users do? An empirical analysis of web use,

8.

Dion, K. K, (1972) What is beautiful is good,

9.

Eagly, A. H, (1991) What is beautiful is good, but ...: A meta-analytic review of research on the physical attractiveness stereotype,

10.

Egger, F. N, (2000.April1-6) Trust Me, I′m an Online Vendor: Towards a Model of Trust for E- Commerce System Design, ACM Press

11.

Finberg, H, (2001) Digital Journalism Credibility Study,

12.

Fogg, B. J, (2002) Prominence-Interpretation Theory: Explaining How People Assess Credibility,

13.

Fogg, B. J, (2002) Stanford Guidelines for Web Credibility,

14.

Fogg, B. J, (1999) The Elements of Computer Credibility, New York: ACM Press

15.

Fogg, B. J, (2002) Stanford-Makovsky Web Credibility Study 2002: Investigating what makes Web sites credible today,

16.

Fogg, B. J, (2002) Interactive Technology and Persuasion, Thousand Oaks, CA: Sage

17.

Fogg, B. J, (2001) Web Credibility Research: A Method for Online Experiments and Some Early Study Results, New York: ACM Press

18.

Fogg, B. J, (2000) Elements that Affect Web Credibility: Early Results from a Self-Report Study, New York: ACM Press

19.

Fogg, B. J, (2001.31March-5April) What Makes A Web Site Credible? A Report on a Large Quantitative Study, New York: ACM Press. Seattle, WA(USA)

20.

Fogg, B. J, (2003) How do users evaluate the credibility of web sites?, ACM

21.

Gatignon, H, (1991) Innovative Decision Processes, Prentice- Hall

22.

Kim, J, (1998) Designing Emotional Usability in Customer Interfaces - Trustworthiness of Cyber-banking System Interfaces,

23.

Lee, J, (2000) What makes Internet users visit cyber stores again? Key design factors for customer loyalty, New York ACM

24.

Lohse, G.L, (1998) Electronic shopping,

25.

Nielsen, J, (2000) E-commerce user experience Trust, Fremont, CA Nielsen Norman Group

26.

Olson, J.S, (2000) i2i trust in e-commerce,

27.

Princeton Survey Research Associates, (2002) A Matter of Trust: What Users Want From Web Sites,

28.

Self, C. S. , (1996) Credibility, Mahway, NJ: Erlbaum

29.

Shelat, B, (2002) What makes people trust online gambling sites?,

30.

Standler, Ronald B. , Evaluating Credibility of Information on the Internet,

31.

Stanford web Credibility Research, Stanford web Credibility Research,

32.

Stiff, J, (1994) Persuasive Communication,

한국도서관·정보학회지