바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

토크·뮤직·영상 쇼의 개념을 적용한 북 토크 쇼 개발 연구

A Study on the Development of Book Talk Shows Program Applied Talk, Music, and Video Shows

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2008, v.39 no.1, pp.279-297
https://doi.org/10.16981/kliss.39.1.200803.279
이종문 (경성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 독서집단이 단계별 준비성에 따라 독서를 실행케 하고, 독서를 통해 재구성해 낸 어떤 주제에 대한 사상과 감정을 토크뮤직영상 쇼의 개념을 적용한 북 토크 쇼를 전개하여 독서효과를 공유하는 것이 가능한 독서 프로그램 개발과, 이를 독서현장에 적용하는 것과 관련하여 그 유용성을 평가하는데 있다. 연구자는 이를 위해 먼저 토크뮤직영상에 대한 사전적 정의와 독서의 본질적 목적 등을 기초로 북 토크 쇼의 개념을 정립한 다음, 이를 토대로 북 토크 쇼를 위한 단계별 준비성에 따른 독서활동 방법론과 북 토크 쇼 실행방법론을 제안하였다. 그런 다음, 제안한 방법론을 적용하여 총 4회에 걸쳐 북 토크 쇼를 개최하여 문제점을 파악하고 보완하는 연구를 지속하는 한편, 북 토크 쇼를 직간접으로 체험한 독서지도 담당사서 39명[응답자 31명(79.5%)]을 대상으로 유용성을 평가하였다. 그 결과, 전체 응답자 중 27명(87.1%)이 “유용성이 있다"고 평가하였으며, 이 중 24명(88.9%)이 “적용하고 싶다"고 답하였다. 그러나 상당수가 적용 시 예산확보와 준비성에 대한 어려움을 지적함으로서, 독서지도 관련 예산 확보가 시급한 것으로 파악되었다.

keywords
Reading Guidance, Book Talk, Book Talk Show, Reading Event, Reading Guidance, Book Talk, Book Talk Show, Reading Event, 독서지도, 북 토크, 북 토크 쇼, 독서 이벤트

Abstract

The purpose of this research is to perform reading based on their levels of reading readiness for different groups of readers, to develop the Book Talk Show program which was dependent on the philosophies and emotions on reconstructed topics of the concerned books by Talk, Music, and Video Shows, enabled communal sharing of the effects of reading, to provide an evaluation tool of such applications in real readings, and to evaluate the validity and usefulness of the devised program scheme. At first, the concept of “Book Talk Shows" was established on the base of the definition of Talk, Music, and Video Shows, then the program was applied to the readers across 4 different Book Talk Shows, and examined its problems and any possible revisions. At the same time, the survey was conducted on 39 experts and professional in the field of Book Talk Show management[31 people(79.5%) provided answers to the survey) on the validity and usefulness of the devised program scheme. The Results of survey showed that 27 people(87.1% of the people who provided answers to the survey) said that these suggestions were “very valuable and useful" and 24 people from this group(88.9%) said that they would like to “apply" such program designs to their own programs. However, the vast majority of the recipients said that they would face problems of 'budget' and 'readiness' when applying such program design, and emphasized the importance of budget assurance in developing and applying future models in Book Talks Show programs.

keywords
Reading Guidance, Book Talk, Book Talk Show, Reading Event, Reading Guidance, Book Talk, Book Talk Show, Reading Event, 독서지도, 북 토크, 북 토크 쇼, 독서 이벤트

참고문헌

1.

문화관광부, 2007년 국민독서실태조사,

2.

(2007) ?NAVER 사전통합 Home page, <http://dic.naver.com/?frm=nt> [cited 2007. 12. 7].YAHOO KOREA 사전 Home page, <http://kr.dic.yahoo.com/> [cited 2007. 12. 7],

3.

손정표, (2003) 신독서지도방법론, 태일사

4.

정두환, (2006) 음악감상자의 사회적 역할, 문화콘텐츠연구

5.

주대창, (2001) 음악듣기 교육의 포괄적 이해, 음악과 민족 Music and Korea

6.

정두환, 전게서. p.2,

7.

박재건, (2005) 영상언어의 윤리성, 기독교언어문화논집

8.

ONLINE IF Home page,

9.

POPCULTURESHOCK Home page,

10.

쟙ATERMARK COMMUNITY Home page,

11.

VIMEO Home page,

12.

이종문, (2007) “북 토크의 실제 -토크와 쇼의 개념을 적용한 BTS 개발 사례-", 2007년도 어린이담당사서 계속교육 교재, 책 함께 읽기(2007). pp.79-98,

한국도서관·정보학회지