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공공도서관 서비스 포지셔닝 전략

Public Library Service Positioning Strategy

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2013, v.44 no.1, pp.279-303
https://doi.org/10.16981/kliss.44.1.201303.279
이성신 (경북대학교)
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초록

본 연구의 목적은 공공도서관 서비스이용자를 충성도에 따라 세분화하고 각 세분시장을 목표시장으로 하는 공공도서관서비스 포지셔닝전략을 탐색하는데 있다. 연구 목적을 달성하기위해 공공도서관 이용자를 대상으로 인터뷰를 진행하였으며 인터뷰결과는 질적 분석 방법으로 분석하였다. 분석결과를 바탕으로 공공도서관서비스에 대한 충성도가 낮은 집단에 제시된 포지셔닝전략은 첫째, 이동도서관서비스의 확대실시 및 셔틀버스의 활용, 둘째, 정기적이고 체계적인 이용자조사, 셋째, 공공도서관 서비스 홍보방식의 다양화, 넷째, 이용자조사를 통해 이용자가 원하는 자료 구비 등 이었다. 공공도서관 서비스에 대한 충성도가 높은 집단에 대한 포지셔닝전략은 첫째, 내부마케팅, 둘째, 도서관 시설 및 설비 품질의 일정 수준 유지, 셋째, 취학 전 아동 및 초, 중, 고등학생과 학부모를 위한 독서프로그램 기획 및 제공이었다.

keywords
Public library service, Public library service positioning strategy, Public library user loyalty, Public library user market segmentation, 공공도서관서비스, 공공도서관서비스 포지셔닝전략, 공공도서관 이용자충성도, 공공도서관 서비스이용자 시장세분화

Abstract

The purpose of this study is to suggest public library service positioning strategies for the segmented markets according to public library service users’ loyalty. To achieve the study purpose, this study conducted interview with public library users. Qualitative method was utilized to analyze the data. The following public library service positioning strategies for the both segmented groups were suggested: 1) expanding of bookmobile service and utilization of shuttle bus, 2) regular and systematic user study, 3) diversification of public library service promotion methods, 4) user survey, 5) internal marketing, 6) increasing environmental quality of public library services, and 7) provision of reading programs for preschoolers, students, and their parents.

keywords
Public library service, Public library service positioning strategy, Public library user loyalty, Public library user market segmentation, 공공도서관서비스, 공공도서관서비스 포지셔닝전략, 공공도서관 이용자충성도, 공공도서관 서비스이용자 시장세분화

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