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학교도서관 비정규직 인력 문제의 상황과 맥락

A Contextual Understanding about the Irregular Position School Librarian Problem in Korea

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2014, v.45 no.2, pp.205-234
https://doi.org/10.16981/kliss.45.2.201406.205
김종성 (계명대학교)
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초록

이 연구는 우리나라 학교도서관 비정규직 인력 문제에 대해 구조적인 관점으로 살펴보고 정리하였다. 비정규적 인력이 확대된 배경과 계기를 살펴보고 비정규직 인력의 직무상 주요 문제점들을 검토하였다. 그리고 비정규직 인력 문제의 표면과 이면의 내용과 구조를 체계적으로 탐구하여 문제의 성격과 내적 갈등 양상을 확인하였다. 이를 바탕으로 현재 제안되거나 진행되고 있는 비정규직 인력 문제의 해결 방안에 대해 점검하고 문제 해결을 위해 요청되는 기본적인 자세를 제안하였다.

keywords
학교도서관, 비정규직 사서, 사서교사, 학교도서관진흥법, 학교도서관제도, 학교도서관정책, School library, Irregular position librarian, Teacher librarian, School library promotion act, School library system, School library policy

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the problem of irregular position school librarians in Korea. The backgrounds and momenta of the problem are searched and the major sufferings of irregular position librarians are presented. To identify characteristics and substantial complications of the problem, it's surface and reverse structure are discussed. Through the discussion, solutions for the problem are scrutinized and reflective attitude which the librarian should keep in their mind are proposed

keywords
학교도서관, 비정규직 사서, 사서교사, 학교도서관진흥법, 학교도서관제도, 학교도서관정책, School library, Irregular position librarian, Teacher librarian, School library promotion act, School library system, School library policy

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