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충남대표도서관 운영 기본계획 수립을 위한 이용자 인식조사 연구

Study on Users’ Perception for Establishment of Chungnam Representative Library’s Basic Plan

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.3, pp.139-165
https://doi.org/10.16981/kliss.47.3.201609.139
곽승진 (충남대학교)
노영희 (건국대학교)
유소영 (한남대학교)
김정택 (배재대학교 도서관)
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초록

본 연구에서는 충남대표도서관 운영 기본계획을 수립하여 충남대표도서관의 기능과 역할 정립 및 운영방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 충청남도 내의 공공도서관 이용자 및 도청 방문자를 대상으로 인식조사를 실시하였다. 그 결과, 첫째, 충남대표도서관의 역할의 경우, 시․도 단위의 종합적인 도서관자료의 수집․정리․보존 및 제공이 25.65%로 가장 높게 나타났다. 둘째, 충남대표도서관의 장서 운영 방향으로 선호하는 정보원 유형은 인쇄자료가 평균 3.96로 가장 높게 나타났으며, 주제별로는 문학이 평균 4.27로 가장 높게 선호하는 것으로 나타났다. 마지막으로 충남대표도서관에 바라는 서비스로는 다양한 분야의 좋은 책과 지식정보를 제공하는 도서관이 27.79%로 가장 높게 나타났다.

keywords
대표도서관, 충남대표도서관, 이용자 연구, 인식조사, Representative Library, Chungnam Representative Library, Study on Users, Users’ Perception

Abstract

In this study, the basic operational plan for Chungnam Representative Library was established to define the function, roles, and operating strategies of the Chungnam Representing Library. A perception survey was conducted among public library users in Chungcheongnam-do and visitors to the provincial government building. Based from the results, Chungnam Representing Library’s roles in collection, organization, preservation, and provision of comprehensive library resources in the city and province was shown to be the highest at 25.65%. Moreover, when respondents were asked about their preferred data resource type for collection and management of the Chungnam Representing Library, printed data emerged as the most preferred with an average of 3.96. Depending on the theme, literature was the most preferred, resulting to an average of 4.27. Lastly, when respondents were asked about the type of service that they expect from Chungnam Representing Library, a library that provides good books from various areas and knowledge information was the most demanded at 27.79%.

keywords
대표도서관, 충남대표도서관, 이용자 연구, 인식조사, Representative Library, Chungnam Representative Library, Study on Users, Users’ Perception

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