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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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자기효능감, 조직문화 및 팀 성과의 관계에서 지식공유의 매개효과

Mediating Effect of the Knowledge Sharing in the relationship among Self-efficacy, Organization Culture, and Team Performance

한국도서관·정보학회지 / Journal of Korean Library and Information Science Society, (P)2466-2542;
2016, v.47 no.4, pp.219-239
https://doi.org/10.16981/kliss.47.4.201612.219
이예빈 (중앙대학교)
김성희 (중앙대학교)
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초록

본 연구에서는 자기효능감과 조직문화가 조직 내의 팀 성과에 어떻게 영향을 미치는지를 분석하였다. 외부변수로는 자기효능감, 조직의 개방성, 공유문화, 경쟁문화를 선정하였으며 지식공유를 매개변수로 선정하였다. 종속변수로는 팀 성과를 선정하여 외생변수 및 매개변수가 종속변수에 어떻게 영향을 미치는지에 대해 조사 하였다. 데이터는 국내 건설회사에 종사하는 임원진 100명을 대상으로 설문지조사를 통해 수집하였으며 수집된 데이터는 확인적 요인분석과 구조방정식을 적용하여 분석하였다. 연구결과 자기효능감, 공유문화, 경쟁문화는 지식공유 및 팀 성과에 직·간접적으로 모두 유의미한 영향을 미쳤으나 조직의 개방성은 지식공유나 팀 성과에 통계적으로 유의미하게 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 지식관리 활동과 업무성과와의 구조적인 관계를 파악하여 효과적인 지식 공유를 위한 전략을 제시하는데 이용될 수 있다.

keywords
Self-efficacyt, Openness, Competition culture, Sharing culture, Organizational culture, Knowledge sharing, Team performance, SEM, 자기효능감, 구조방정식, 조직문화, 공유문화, 경쟁문화, 팀성과, 지식공유

Abstract

In this study, we analyzed the effects of how self-efficacy and organizational culture affect the knowledge sharing that facilitates team performance. Data was collected through a survey of 126 employees who work for A company and was analyzed using confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Independent variables in this study included self-efficacy, sharing culture, openness, and competition culture. Latent variable was knowledge sharing. Dependent variable was team's performance. The results of analysis of structural equation modeling showed that self-efficacy, competition culture, and sharing culture were found to have both direct and indirect impacts on team's performance. However, openness was not statistically significant in the effect on knowledge sharing and team's performance. The implications of these factors will be used to develop knowledge sharing strategies that facilitates team performance.

keywords
Self-efficacyt, Openness, Competition culture, Sharing culture, Organizational culture, Knowledge sharing, Team performance, SEM, 자기효능감, 구조방정식, 조직문화, 공유문화, 경쟁문화, 팀성과, 지식공유

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